تبیان، دستیار زندگی
طحال در قسمت بالای معده و در زیر دنده‌ها در سمت چپ بدن واقع شده است و دارای گلبول‌های سفید خون بوده و تقریباً به اندازه یک مشت است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه‌ی با کفایت برای طحالی کارآمد

یک رژیم غذایی سالم شامل انواع مواد غذایی است که می‌تواند طحال را سالم و عملکرد آن را کارآمد نگه دارد.
طحال

طحال در قسمت بالای معده و در زیر دنده‌ها در سمت چپ بدن واقع شده است و دارای گلبول‌های سفید خون بوده و تقریباً به اندازه یک مشت است. طحال بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می‌دهد. سیستم ایمنی شامل گروهی از اندام‌ها است که شما را در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند، میزان مایعات بدن را کنترل می‌نماید و سلول‌های آسیب‌دیده را از بین می‌برد.

در برخی موارد یک طحال آسیب‌دیده، پاره شده یا بیمار ممکن است دچار التهاب شود و باید توسط جراحی از بدن خارج گردد.

یک رژیم غذایی سالم شامل انواع مواد غذایی است که می‌تواند طحال را سالم و عملکرد آن را کارآمد نگه دارد.

آب

نوشیدن تقریباً 8 تا 10 لیوان آب در روز می‌تواند سلامتی طحال را تأمین کند. طحال شما برای داشتن عملکرد مناسب نیازمند مایعات است.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که وقتی شما میزان آب کافی نمی‌نوشید، بدن آب از دست می‌دهد، هضم غذا کند می‌شود و طحال توانایی تصفیه کردن خون و خارج کردن سموم انباشته شده در بدن را ندارد.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای مقادیر کافی آب هستند شامل چای‌های گیاهی، شیر، هلو، آلو، پرتقال، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کرفس، خیار و کاهو می‌باشند.

قارچ خوراکی

افزودن قارچ به وعده غذایی سلامت طحال را بهبود می‌بخشد. متخصصان معتقدند قارچ‌ها سرشار از بتاگلوکن هستند که تعداد سلول‌های ایمنی موجود در طحال را افزایش می‌دهند، رشد تومور را به حالت کند یا معکوس برمی‌گردانند و خطر گسترش برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهند.

از دست رفتن آب بدن نیز می‌تواند باعث کُند شدن عملکرد طحال شود، بنابراین

زمانی که شما دوباره شروع به نوشیدن آب کافی کنید، طحال باید برای جبران

عقب افتادگی خود سخت‌تر کار کند

میوه‌ها و سبزیجات خام

مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام می‌تواند عملکرد طحال شما را در سطح مطلوب نگه دارد. میوه‌ها و سبزیجات خام مثل سیب، گیلاس، تمشک، توت فرنگی، پرتقال، هویج، کرفس، فلفل ‌دلمه‌ای، خیار، برگ کاهو و کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنزیم‌هایی هستند که می‌توانند بدن شما را سم‌زدایی کنند، عملکرد طحال را بهبود بخشند، به هضم غذا کمک کنند و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

مصرف این مواد غذایی به شکل طبیعی آن‌ها اهمیت دارد، زیرا پخت آن‌ها مواد مغذی را از بین می‌برد.

فواید آنتی‌اکسیدان‌ها

سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان می‌باشند و آنتی‌اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که سیستم ایمنی بدن را قوی می‌سازند و سلول‌ها را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مواد شیمیایی خطرناک بالقوه در بدن هستند. طبق گزارش مۆسسه ملی سرطان، آنتی‌اکسیدان‌ها تغییرات ناشی از سرطان‌های در حال گسترش را از طریق بی‌اثر کردن رادیکال‌های آزاد کاهش می‌دهند. آنتی‌اکسیدان‌ها سیستم ایمنی بدن را نیز قوی‌تر می‌کنند، بنابراین شما بهتر می‌توانید با آلودگی‌های ویروسی و باکتریایی مقابله کنید.

به این ترتیب آنتی‌اکسیدان‌ها برای طحال مفید هستند، زیرا سرطان‌های خون، آلودگی‌های ویروسی و عفونت‌های باکتریایی، از علل بزرگ شدن غیرطبیعی طحال هستند.

ماهی

ماهی روغنی

خوردن ماهی‌های روغنی تقریباً سه بار در هفته طحال شما را سالم نگه می‌دارد. ماهی‌های روغنی مثل سالمون، ماهی ماکرل، و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا - 3 هستند که این اسیدهای چرب، غیراشباع و سالم می‌باشند و در کاهش التهاب بدن مفید هستند و به طحال کمک می‌کنند تا خودش را از وجود سموم تصفیه کند.

غذاهای دیگری که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، شامل دانه و روغن کتان، روغن کانولا، دانه‌های سویا، روغن سویا، تخمه کدو، روغن تخمه کدو، گردو و روغن گردو است.

زنـجبـیـل

افزودن زنجبیل به وعده غذایی می‌تواند به شما به دستیابی یا حفظ یک طحال سالم کمک کند. زنجبیل سرشار از آنزیمی است که به پروتئین‌های هضم‌کننده بدن کمک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در فرآیند سم‌زدایی بدن کمک کننده است.

 

سبزیجات با میزان بالای آنتی‌اکسیدان

همه سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند اما برخی از آن‌ها منبع غنی‌تری از این ماده مغذی می‌باشند. کلم برگ، اسفناج، کلم بروکسل، جوانه آلفا آلفا، کلم بروکلی، چغندر و فلفل دلمه‌ای قرمز از جمله سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان می‌باشند. عموماً سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره منابع خوب آنتی‌اکسیدان هستند.

افزودن زنجبیل به وعده غذایی می‌تواند به شما به دستیابی یا حفظ یک طحال

سالم کمک کند. زنجبیل سرشار از آنزیمی است که به پروتئین‌های هضم‌کننده

بدن کمک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

و در فرآیند سم‌زدایی بدن کمک کننده است

روغن‌های گیاهی

طبق یافته‌های مرکز پزشکی دانشگاه مریلند روغن‌های پخت و پز سالم مانند روغن‌های گیاهی و روغن زیتون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. سایر مواد غذایی که برای سیستم ایمنی بدن و در نتیجه به طور غیرمستقیم برای طحال مفید می‌باشند، عبارتند از: پنیر سویا، ماهی آب‌های سرد و میوه‌ها و سبزی‌های غنی از آنتی‌اکسیدان مثل گوجه‌فرنگی، گیلاس و تمشک.

موارد مورد اجتناب

* الکل و سیگار فشار بیشتری را بر طحال وارد می‌کنند. بنابراین کاهش دادن یا قطع کردن این موارد سلامت طحال را بالا می‌برد.

* از دست رفتن آب بدن نیز می‌تواند باعث کُند شدن عملکرد طحال شود، بنابراین زمانی که شما دوباره شروع به نوشیدن آب کافی کنید، طحال باید برای جبران عقب افتادگی خود سخت‌تر کار کند.

* کمتر خوردن طی یک بازه زمانی نیز می‌تواند طحال را سالم‌تر نگه دارد، زیرا زمانی که غذا می‌خورید طحال بزرگ می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ماهنامه دنیای تغذیه – شماره 115 - فریال عسگری

مطالب مرتبط:

تغذیه سالم؛ سپر دفاعی در برابر سرماخوردگی!

عفونت‌ها را با غذا برانید

حفاظت از بدن با مواد غذایی

غذاهایی برای تقویت قدرت دفاعی بدن

مقاوم کردن بدن با غذاها

اثر کمبود روی بر سیستم ایمنی

6 گام تا تقویت سیستم ایمنی بدن

5 عامل ضعف سیستم ایمنی بدن

چه بخوریم تا سرما نخوریم

هفت توصیه برای تقویت بدن

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

خوب غذا بخورید، سال‌ها زندگی کنید

چه کنیم تا در بستر بیماری نیفتیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.