تبیان، دستیار زندگی
آیا تا به حال پرنده ای را كه خوابیده است ، دیده اید ؟ فكر می كنید چرا آنها روی یك پا می خوابند و گاهی سرشان را لای بالشان می كنند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرندگان یک پایی می خوابند
آیا می‌دانید؟

چرا پرندگان به هنگام خواب روی یك پا می خوابند؟

آیا تا به حال پرنده ای را كه خوابیده است ، دیده اید ؟ فكر می كنید چرا آنها روی یك پا می خوابند و گاهی سرشان را لای بالشان می كنند؟

پای پرندگان فاقد پر است و برای اینكه پرنده گرمای خود را از طریق پاهایش از دست ندهد یكی از پاهایش را زیر بالش می برد و فقط روی یك پا می خوابد .

نگران نباشید آنها با همان یك پا نیز كاملا می توانند تعادل خود را حفظ كنند و نیافتند .

به نظر میرسد به همین علت است كه پرنده سرش را زیر بال خود می برد .

شاید اگر پتو داشت از این كارها نمی كرد !! .

آیا میدانید؟

تمام پرندگان تخم کذار روی سینه , دارای حس لامسه هستند که با آن می توانند تعداد تخم های خود را شمارش کنند ,البته نه از طریق شمارش اعداد , بلکه از طریق گونه احساس کمبود , پرنده بلافاصله متوجه کاهش تخم می شوند.

آیا میدانید؟

پرندگانی هستند که به بلندی 12 کیلومتر می توانند پرواز کنند.

آیا می دانید ؟

در آفریقا پرندگان آفریقایی برای بدست آوردن آّب كیلومتر ها راه می پیماییند ولی بچه های آنها چه كار كنند؟ آنها برای رساندن آب به بچه هایشان سینه یشان رابه آب می زنند و سینه آن ها تر می شود سینه آن ها به اندازه 4 كاغذ طراحی آب به خود می گیرد.و در لانه بچه ها با لیسیدن سینه آنها خودشان را سیراب می كنند.

آیا می دانید ؟

اگر بال یک پرنده را به صورت عرضی برش دهیم، متوجه خواهیم شد که شکل آن بیضوی است از یک سو نیم دایره و از سوی دیگر مانند برگ گل سرخ نوک تیز است. این شکل آئروفویل نامیده می شود.

هنگامی که دانشمندان در حال تحقیق در مورد ساخت هواپیماها بودند، ابتدا ساختمان بال یک پرنده را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند وقتی پرنده ای پرواز می کند، هوای بالای بال سریعتر از هوای پایین بال حرکت می کند. این اختلاف فشار میان بال پایین و بالا باعث می شود که هوای زیر، فشار وارد کرده پرنده را به سمت بالا حرکت دهد.

پرهای یک پرنده چنان مرتب در کنار هم قرار گرفته اند که سطح صافی را تشکیل می دهند. این لطافت و صاف بودن سطح بال به پرنده این امکان را می دهد که با کمترین اصطکاک در هوا پرواز کند.

پرندگان غیر از این پرها، امکانات دیگری نیز دارند که در امر پرواز به آنها کمک می کند. استخوان های پرندگان بسیار سبک هستند و آنان دارای چشمهای تیز بینی هستند که می توانند با آن حتی مسافت های دور را نیز ببینند.

آیا می دانید؟

که سریعترین پرنده شاهین است و میتواند تا سرعت 200 کیلو متر در ساعت پرواز کند.

فراوری:هدی تقی زاده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:

وبلاگ esad

sootak

وبلاگ آیا میدانید؟

Itmon

مطالب مرتبط:

آیا می‌دانید

پینت بال

دانستنی‌های جالب در مورد چشم‌های شما!

دانستنی های جالب در مورد آب

جانداران ساده(آغازیان)

دانستنیهای کوتاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.