تبیان، دستیار زندگی
شناسایی عیار و کیفیت طلا راه اساسی ندارد. خیالتان را همین اول راه راحت می‌کنیم. حتی یک فروشنده طلا هم نمی تواند این تشخیص را بدهد. اما شما با رعایت نکات این مطلب می توانید تا حدودی مطمئن شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7نکته برای خرید طلای عروس


شناسایی عیار و کیفیت طلا راه اساسی ندارد. خیالتان را همین اول راه راحت می‌کنیم. حتی یک فروشنده طلا هم نمی تواند این تشخیص را بدهد. اما شما با رعایت نکات این مطلب می توانید تا حدودی مطمئن شوید.

طلای عروس

1) عیار طلا

بهترین طلا برای ایرانی‌ها طلای 18 عیار است. سۆالی که خیلی وقت‌ها مشتریان از طلافروش‌ها می‌پرسند این است که عیار طلایی که می‌خریم چقدر باشد؟ درباره طلا و عیارش چیزی كه وجود دارد و شاید شما از آن اطلاع نداشته باشید، این است که پایین‌ترین عیار طلا، یک و بالاترین آن 24 است. اما اگر قرار باشد بگوییم بهترین نوع عیار برای خرید ایرانی‌ها چیست؟ جواب چیزی نیست غیر از طلای 18 عیار.

طلای 24 عیار دروغ است. تحت هیچ شرایطی فریب چیزی به اسم طلای 24 عیار را نخورید. تنها طلایی که 24 عیار خالص است، شمش طلاست و به خاطر اینکه شمش، فلز نرمی است، نمی‌شود به تنهایی از آن زیورآلات ساخت. سازندگان طلا برای اینکه آن را به زیورآلات تبدیل کنند، مس و نقره به آن اضافه می‌کنند تا با پایین آمدن عیار، قابل ساخت باشد.

2) حتما فاکتوربگیرید

تشخیص عیار طلا راه اساسی ندارد. خیالتان را همین اول راه راحت می‌کنیم. حتی یک فروشنده طلا هم نمی تواند این تشخیص را بدهد. یک سری مسائل ابتدایی مثل شماره و چیزهایی که روی طلا حک می شود شاید گواه این مسئله باشند، اما همین شماره ها هم میزان خالص بودن طلا (عیار) را تایید نمی‌کنند. همه این ها با دادن فاکتور از طرف فروشنده که مساوی است با دادن اعتبار به طلایش، حل می‌شود.

در این فاکتور به مشتری این اعتماد داده می‌شود که تا فروشنده تا آخر بابت اصل بودن و عیار واقعی این طلا مسئول است. پس شما اولین کاری که می کنید این است که حلقه ها و سرویس طلای خود را از جای معتبر بخرید. دوم اینکه فاکتور بگیرید. این فاکتور، گواه صدق گفتار فروشنده است. البته باید گفت هر دو ماه یک بار هم بازرسان اتحادیه طلا و جواهر سری به طلا فروشی‌ها می‌زنند و مقداری طلا و جواهر را کنترل می کنند. به این منوال عیار طلاهایی که می‌خریم تعیین می شود. پس نتیجه اینکه مراقب فاکتور خرید طلای خود باشید چرا که ممکن است یک روز بخواهید آن را تعویض کنید یا بفروشید.

3) دوباره وزن کنید

اتحادیه طلا فروشان معمولا سالی دو بار دقت ترازوهای طلا فروشی‌ها را اندازه می‌گیرند. اینجاست که می‌توانید به بهانه فروش طلایی را که خریداری کردید، یکی دو مغازه ببرید و از وزنش مطمئن شوید.

4) نگین‌ها را بررسی کنید

نکات انتخاب جواهر اصل هم تا حدودی مثل طلاست، یعنی هم نمی‌توان از روش خاصی فهمید و باید طبق فاکتور به فروشنده اعتماد کرد چرا که در غیر این‌ صورت جواهر فروش مسئول است. بهترین راسته برای خریدن جواهر راسته خیابان کریم خان زند است اما اگر خودتان مغازه ای را سراغ دارید که قابل اعتماد است، می توانید به آن مراجعه کنید. این یک قانون کلی است اما در کنار این قانون که به ما می‌گوید قدرت تشخیص جواهر توسط ما سخت است و نیاز به تجربه دارد، یک نکته می تواند به ما کمک کند این است که: ساده‌‌ترین راه تشخیص‌ برلیان‌ اصل‌ و شبه‌ برلیان‌، اندازه‌‌گیری‌ ضریب‌ شکست‌ نور به‌ وسیله‌ دستگاه‌ است. یکی‌ از شبه‌ الماس‌‌ها زیرکن (ZIRCON) نام‌ دارد که‌ یک‌ کانی‌ طبیعی‌ است‌ به ‌رنگ‌ بلور الماس؛ و دیگری‌ موسونایت (MOISSONITE) است‌ که‌ در سال‌ 1997 میلادی‌ ساخته‌ شده‌ و از نظر وزن‌ مخصوص‌ و ضریب‌ شکست‌ نور بسیار به‌ الماس‌ نزدیک‌ است.

ساده‌ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر، کمتر براق هستند و به خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود
5) طلای دست دوم را بشناسید

طلای دست دوم را از قفل آن بشناسید. بازار طلاهای دست دوم مدت‌هاست که داغ است؛ تشخیص طلای دست اول از دست دوم، شاید تا حدودی مشکل باشد. ساده‌ترین راه برای این که دست دوم بودن طلا را تشخیص بدهید، یک نگاه به ظاهر آن، به خصوص به قفل و بندی است که در آن به کار رفته است. در طلای دست دوم، این قسمت‌ها در مقایسه با بخش‌های دیگر، کمتر براق هستند و به خاطر استفاده‌هایی که از طلا شده، خش‌هایی هم در این بخش‌ها دیده می‌شود.

6) تشخیص طلا از نقره و پلاتین

چگونه طلا را از نقره و پلاتین تشخیص دهید؟ تشخیص طلا از نقره و پلاتین کار راحتی است. براساس یک اصل کلی، بیشتر طلاها با حرف انگلیسی K در کنار عددی که نشان‌دهنده عیار آن است، بارگذاری می‌شوند. نقره‌ها را با علامت بیضی، مهر می‌کنند و پلاتین هم با حروف PT مشخص می‌شود، به خاطر همین برای تشخیص این تفاوت‌ها، کار سختی ندارید.

7) طلای ایرانی یا خارجی؟

یکی از سۆال‌هایی که برای بیشتر خریداران طلا پیش می‌آید، این است که طلای خارجی چقدر بهتر از زیورآلاتی است که در ایران ساخته می‌شود؟ اگر موقع خرید بر سر کشور سازنده تردید دارید، همه چیز را فراموش کنید و طلای یزدی بخرید. طلای یزد در مقایسه با زیورآلات کشورهایی مثل ایتالیا و هند، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. معروف‌ترین طلای ایران برای یزد است که در بیشتر مواقع با مرواریدهای خاویاری تزئین می‌شود و طرفداران خارجی خیلی زیادی هم دارد.

فراوری: فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از نوعروس، ایسنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.