تبیان، دستیار زندگی
دولت آمریکا که اینک با خشم مسلمانان بیدارشده مواجه شده تلاش می‏‌کند خود را از این اقدام موهن بری کند. در حالی که پخش فیلمی موهن موجب خشم مسلمانان، به ویژه در لیبی و مصر و حمله به سفارت آمریکا در این کشورها شده، محتوای این فیلم چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازنده‌ فیلم موهن چه سوابقی دارد؟

رسانه‌های معتبر جهانی در هویت واقعی سازنده فیلم شک كرده اند


دولت آمریکا که اینک با خشم مسلمانان بیدارشده مواجه شده تلاش می‏‌کند خود را از این اقدام موهن بری کند. در حالی که پخش فیلمی موهن موجب خشم مسلمانان، به ویژه در لیبی و مصر و حمله به سفارت آمریکا در این کشورها شده، محتوای این فیلم چیست؟

سازنده‌ ی فیلم «معصومیت مسلمانان» كیست

فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است. در این فیلم دوساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (ص) به طنز گرفته شده و این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود. «سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «برائت از مسلمانان» نام دارد یک یهودی آمریکایی اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.

سم باسیل که هم‌اینک در مخفیگاه به‌ سر می‌برد به «وال‌ استریت جورنال» گفته‌ است که «بیش از 100 یهودی با اعطای 5 میلیون دلار» در تأمین مالی این فیلم کمک کرده‌اند و این فیلم با شرکت 60 هنرپیشه و 45 نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌ است. به گفته «سم باسیل»، این فیلم تاکنون تنها یک بار اکران شده که اوایل سال جاری در سالنی تقریباً خالی در هالیوود بوده است.

در حالی مسلمانان سراسر جهان در چند روز گذشته نسبت به ساخت و نمایش فیلم اهانت امیز به پیامبر اسلام توسط "سام باسیل" خشمگین هستند رسانه های های خارجی در هویت سازنده فیلم تشکیک ایجاد می کنند.

به گزارش برخی رسانه‌ها به نقل از تازه ترین شماره روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا از تقلبی بودن نام سام باسیل فردی که کارگردانی این فیلم موهن را برعهده دارد سخن گفته و نام وی را ساختگی میداند.

وال استریت ژورنال همچنین با بیان اینکه نام وی در هیچ یک از مدارک سازمان اطلاعات آمریکا وجود ندارد، سازنده این فیلم موهن وضد اسلامی را مجهول الهویه دانسته و خبرها پیرامون اصلیت آن را رد می کند.

از سوی دیگر خبرگزاری اسوشیتدپرس در خبری مدعی شد فردی در گفت‌وگوی تلفنی با این خبرگزاری خود را سام باسیل 56 ساله، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم توهین آمیز‌ معرفی کرده است.

یک فعال مسیحی‌مذهب که به گفته‌ی خود در جریان تهیه فیلم همکاری داشته، می‌گوید که "باسیل" نام مستعار است و فرد مورد نظر نه یهودی‌مذهب است و نه اسرائیلی. به گفته‌ی استیو کلین، گروهی از شهروندان ایالات متحده که در خاورمیانه متولد شده‌اند، فیلم را تهیه کرده‌اند.

دویچه وله نیز در گزارشی ادعا کرد: یک فعال مسیحی‌مذهب که به گفته‌ی خود در جریان تهیه فیلم همکاری داشته، می‌گوید که "باسیل" نام مستعار است و فرد مورد نظر نه یهودی‌مذهب است و نه اسرائیلی. به گفته‌ی استیو کلین، گروهی از شهروندان ایالات متحده که در خاورمیانه متولد شده‌اند، فیلم را تهیه کرده‌اند.

دویچه وله مدعی شد: بنا بر اعلام منابع اسرائیلی نیز شخصی با نام "باسیل" در فهرست شهروندان این کشور ثبت نشده است. استیو کلین از هویت واقعی کارگردان اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

گفته می شود سام باسیل یک شهروند اسرائیلی ـ آمریکایی است که به عنوان یک مشاور املاک و مدیر شرکت‏های ساخمانی در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کند.

وی از سه شنبه (11 سپتامبر 2012 ـ 21 شهریور 1391) که با روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" و روزنامه آمریکایی "وال ستریت ژورنال" مصاحبه کرد ناپدید و از مکان اختفای وی اطلاعی در دست نیست.

در همین حال در هیچ یک از خبرگزاری های خارجی تصویری از این کارگردان منتشر نشده اما برخی رسانه ها عربی تصاویری با کیفیت پائین منتسب به وی منتشر کرده و آن را سام باسیل دانستند. این تصاویر از سوی رسانه های غربی مورد تائید قرار نگرفته است.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ما