تبیان، دستیار زندگی
زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، ضامن حفظ ارزش‌های دینی و ملی کشور است. شیوه زندگی و مرام شهیدان سرمایه‌ای گران‌بها برای زندگی ما در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی به ویژه در امر مملکت داری برای مسئولین و مدیران کشور است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات خواندنی از روحیات شهید خرازی


زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، ضامن حفظ ارزش‌های دینی و ملی کشور است. شیوه زندگی و مرام شهیدان سرمایه‌ای گران‌بها برای زندگی ما در عرصه‌های مختلف فردی و اجتماعی به ویژه در امر مملکت داری برای مسئولین و مدیران کشور است.


یکی از هم رزمان شهید حاج حسین خرازی، فرمانده لشکر 14 امام حسین (علیه‌السلام) با ارسال نوشتاری، ضمن اشاره به ویژگی‌های برجسته اخلاقی این سردار جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، به بیان برخی نکته‌های آموزنده از زندگی و مشی اخلاقی وی می‌پردازد:

برنامه ریزی و آمادگی برای کلیه احتمالات

یکی از خصوصیات بارز شهید خرازی، برنامه ریزی و در نظر گرفتن کلیه احتمالات به ویژه در هنگام عملیات‌ها بود. این خصوصیت را می‌توانستیم در هنگام توجیه فرماندهان لشکر قبل یا حین عملیات‌ها به ویژه عملیات‌های سختی چون کربلای 4 و 5 مشاهده کنیم. به طور نمونه به یکی از این موارد اشاره می‌کنم. شب عملیات کربلای 5 حاج حسین خرازی در حال توجیه نمودن حاج اسماعیل صادقی فرمانده گردان «یا زهرا (سلام الله علیها)» بود. گردان یا زهرا (سلام الله علیها) قرار بود اولین گردانی باشد که پس از شکسته شدن خط دشمن، عملیاتی را در خطوط بعدی دشمن انجام دهد. حاج اسماعیل سۆالات بسیاری را در مورد احتمالات مختلفی که می‌توانست برای نیروهایش در خلال عملیات پیش بیاید مطرح می‌نمود. حاج حسین نیز با درایتی بالا کلیه احتمالات را از موفق‌ترین تا سخت‌ترین شرایط را به همراه طرح‌های مقتضی برای او بیان می‌کرد. این امر باعث می‌شد که فرماندهان در هنگام برخورد با شرایط مختلف با توجه به رایزنی‌ها و بررسی‌های قبلی در کوتاه‌ترین زمان بهترین اقدام را دنبال نمایند.

اوج اخلاص و شکرگزاری

عملیات کربلای 5 در یکی از سخت‌ترین مناطق عملیاتی آغاز شد. بسیاری از محورهای عملیات در شب عملیات باز نشد و عملاً طرح‌های اولیه با مشکلات زیادی روبرو شده بود. یکی از دوستان اطلاعات عملیات تعریف می‌کرد، صبح روز اول عملیات با حاج حسین در حال بررسی شرایط منطقه عملیاتی بودیم که به ما اطلاع دادند که یکی از محورهای مهم با رشادت نیروهای اسلام باز شد. حاج حسین به محض شنیدن این خبر بلافاصله سجاده خود را پهن و دو سجده شکر انجام داد.

یکی از خصوصیات بارز شهید خرازی، برنامه ریزی و در نظر گرفتن کلیه احتمالات به ویژه در هنگام عملیات‌ها بود.

یکی دیگر از دوستان طرح و عملیات لشکر می‌گفت: «در حین درگیری شدید در حوالی نهر دوعیجی، نیروهای اسلام موفق به تصرف مواضع مستحکم دشمن شدند. حاج حسین که نزدیک منطقه درگیری بود، بلافاصله پس از این خبر از مقر فرماندهی خارج شد و دو سجده شکر انجام داد.»

سجده شکر سوم حاج حسین مربوط به چند ساعت قبل از شهادتش بود. دشمن برای بازپس‌گیری مواضع از دست رفته خود در مرحله سوم عملیات کربلای 5 فشار خیلی زیادی به رزمندگان اسلام وارد می‌کرد. شرایط بسیار حساس بود. حتی دشمن، شب نیز به پاتک‌های خود ادامه می‌داد. از طرفی دیگر نیروهای مهندسی رزمی تلاش زیادی را برای تحکیم مواضع رزمندگان انجام می‌دادند. حاج حسین خرازی به دلیل شرایط حساس خط، یکی از مسئولین محورهای خود (حاج حسین رضایی معروف به حاج حسین تانکی) را برای پیشبرد امور در خط مقدم اعزام کرده بود.

حاج حسین، منشأ کارهای خیر و نیک را تنها تلاش‌های شخصی نمی‌دید بلکه آن‌ها را عنایت حق می‌دانست. آن شب جلسه مهمی در مقر قرارگاه برگزار شده بود و شهید خرازی، حاج احمد موسوی مسئول اطلاعات عملیات لشکر را در مقر فرماندهی نزدیک خط مقدم به جانشینی خود و برای هماهنگی گذارده بود. شرایط به حدی حساس بود که حاج حسین بارها از قرارگاه از طریق بی‌سیم جویای شرایط می‌شد. نیروهای مهندسی لشکر در سخت‌ترین شرایط زیر آتش شدید دشمن و فشار نیروهای دشمن اقدام به ارسال امکانات و تحکیم خط نمودند. الحمدالله آن شب خط تثبیت شد و یکی از دغدغه های مهم عملیات برطرف شد. حاج حسین حدود ساعت 4 صبح بلافاصله بعد از جلسه قرارگاه وارد سنگر فرماندهی نزدیک خط مقدم شد. حاج احمد موسوی مسئول اطلاعات عملیات گزارشی از اوضاع داد. حسین با شنیدن این اخبار بسیار خوشحال شد و بلافاصله سجاده خود را که همیشه همراهش بود، روی زمین سنگر پهن کرد و دو سجده شکر انجام داد. حسین ساعت 11 همان روز در بیرون این سنگر، دعوت حق را لبیک گفت و به آرزوی دیرینه خود رسید.

حاج حسین، منشأ کارهای خیر و نیک را تنها تلاش‌های شخصی نمی‌دید بلکه آن‌ها را عنایت حق می‌دانست.

روحیه و شجاعت بالا

یکی از صفات بارز شهید خرازی شجاعت و روحیه بالای او در هنگام عملیات بود. دقایقی قبل از شروع عملیات کربلای 5 با حاج حسین وارد یکی از محورهای عملیاتی شدیم. دو نفر از فرماندهان دیگر از جمله شهید حاج احمد کاظمی فرمانده لشکر نجف اشرف و احتمالاً حاج علی زاهدی فرمانده تیپ قمر بنی هاشم (ع) نیز به وی ملحق شدند و با شروع عملیات و افزایش حجم آتش دشمن، روحیه و جسارت این فرماندهان بیشتر می‌شد. گویی تناسبی میان شرایط سخت و افزایش روحیه آنان وجود داشت. من خیلی نگران جان حاج حسین بودم. حسین مثل گوهری در لشکر بود که همه افراد به ویژه نیروهای همکار وی نوعی وظیفه در قبال سلامتی و حفظ جان آن احساس می‌کردند. علیرغم خطرات بالای خطوط مقدم، فرماندهان ارشد سپاه اسلام از جمله شهید خرازی در کلیه عملیات‌ها و شرایط سخت در خط مقدم با نیروهای بسیجی همراه بودند، این امر، هم باعث شناخت و درک آن‌ها از شرایط عملیات و هم باعث افزایش روحیه نیروهای بسیجی می‌شد.

انجام وظیفه از روی عشق و اخلاص

در اواخر مرحله اول عملیات کربلای 5 بودیم. شرایط سختی بر گردان‌ها و واحدهای عملیاتی لشکر تحمیل شده بود و لازم بود که یک سازماندهی مجددی صورت پذیرد. در این بین، مأموریت انجام عملیاتی دشوار برای تحکیم خط مقدم، به لشکر واگذار شده بود. برخی از مسئولین لشکر اعتقاد داشتند با توجه به شرایط ویژه لشکر، این عملیات یا توسط یگان‌های دیگر انجام شود یا حداقل چند روز دیگر برگزار گردد.

شهید خرازی علیرغم علم بر اوضاع و درک مشکلات لشکر، به همه واحدها و گردان عملیاتی (به فرماندهی حاج علی مزروعی) دستور آمادگی برای انجام عملیات را داده بود. صبح قبل از عملیات با شهید خرازی عازم قرارگاه فرماندهی کل شدیم. من در بیرون سنگر فرماندهی منتظر ایشان بودم که دیدم حاج حسین و آقای رحیم صفوی (فرمانده فعلی سپاه) از جلسه بیرون آمدند و با یکدیگر مشغول صحبت شدند. آقا رحیم در یک لحظه به حاج حسین گفت: شرایط لشکر را درک می‌کنم ولی عملیات امشب را نه فقط به عنوان یک وظیفه بلکه بایستی از روی عشق باید انجام دهی و راهی نیز غیر از این نداریم. حاج حسین پس از شنیدن این مطلب (انجام وظیفه از روی عشق) سرش را لحظاتی پایین انداخت و بعد رو به من کرد و گفت برو به همه نیروها بگو برای انجام عملیات آماده باشند. بلافاصله عازم منطقه عملیاتی شدم و به همه واحدها دستور حاج حسین ابلاغ شد. وقتی با شهید علی مزروعی فرمانده گردان عملیاتی مواجه شدم و دستور حاج حسین را به وی گفتم او نیز همان برخورد عاشقانه شهید خرازی با دستور انجام داد.

منبع: خبرگزاری مهر

شما کاربران عزیز برای مطالعه متن کامل این مقاله، می‌توانید به اینجا مراجعه نمایید.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: سبکبالان عاشق

مطالب مرتبط:

وصیت نامه  شهید حاج حسین خرازی

جایم را در گلزار شهدا دیدم

دو درس زیبا از دو شهید

خاطراتی از شهید شهریاری