تبیان، دستیار زندگی
ایالات متحده آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اش، بار دیگر با چالشی عظیم در جهان اسلام مواجه شده و خود را وارد بازی ای کرده است که به راحتی توان پایان آن را ندارد. این تجربه برای ایالات متحده گران تمام خواهد شد و جز شرمساری و پشیمانی عاید برای این ک
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ریاست جمهوری آمریکا آتش گرفت!


ایالات متحده آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اش، بار دیگر با چالشی عظیم در جهان اسلام مواجه شده و خود را وارد بازی ای کرده است که به راحتی توان پایان آن را ندارد. این تجربه برای ایالات متحده گران تمام خواهد شد و جز شرمساری و پشیمانی  برای این کشور نخواهد داشت.

آمریکا

چند روزی است جهان اسلام شاهد شدیدترین واکنش ها در قبال ساخت فیلمی توهین‌آمیز در مورد پیامبر مکرم اسلام است. جوانی گستاخ و ناآگاه و البته مغرض با اهدافی از پیش تعیین شده با رویکرد صهیونیستی، فیلمی در مورد پیامبر اسلام ساخته است و نماد رحمة اللعالمین را به سخره گرفته است. پیامبری که آفرینش کائنات و زمین و کل هستی به خاطر وجود مبارک ایشان می باشد، توسط عده‌ای به سخره گرفته شده است و مسوولیت این اقدام خواه ناخواه بر عهده دولت ایالات متحده است. آمریکا از زمان تاسیس به بهانه آزادی بیان و حمایت از آن، هر اقدام توهین آمیز علیه ادیان را در چارچوب آزادی بیان و منع سانسور ازریابی کرده است و خود را مهد آزادی بیان معرفی کرده است. در حالی که در برابر کوچکترین انتقادات سیاسی تاب و تحمل نداشته و در برابر مساله نظیر هلوکاست، قائل به آزادی بیان نبوده است، در واقع نوعی استاندارد دوگانه. این اقدام تا جایی پیش رفته که در طول سال های بعد از جنگ دوم جهانی همواره حکومت‌های دیکتاتور در جای جای جهان مورد حمایت آمریکا قرار گرفته و نام آن حمایت از آزادی نامیده شده است.

آمریکا از زمان تاسیس به بهانه آزادی بیان و حمایت از آن، هر اقدام توهین آمیز علیه ادیان را در چارچوب آزادی بیان و منع سانسور ازریابی کرده است و خود را مهد آزادی بیان معرفی کرده است. در حالی که در برابر کوچکترین انتقادات سیاسی تاب و تحمل نداشته و در برابر مساله نظیر هلوکاست، قائل به آزادی بیان نبوده است، در واقع نوعی استاندارد دوگانه

امروز نیز آزادی بیان حدود خود را در تعریف دولتمردان ایالات متحده با توهین به ادیان برابر شده است و کسی اجازه برخورد با عاملان بی احترامی به ادیان را ندارد و گرنه به نقض آزادی بیان متهم می شود. این قبیل رفتارها از سوی دولت آمریکا کم نیست و می توان موارد متعدد آن در حوزه‌های مختلف را مشاهده کرد. اما این بار آمریکا وارد بازی بدی شده است. امروز اوضاع منطقه خاورمیانه به گونه ای دیگر درآمده و کسی دیگر طرفدار آمریکا نیست البته جز حکومت‌ های متحجر.

فیلم موهن

گسترش موج بیداری اسلامی در منطقه از حدود یک سال و نیم اخیر فضای منطقه را به شدت علیه ایالات متحده تفسیر کرده است و امروز اوباما در سطح محبوبیتی چون جرج بوش پسر قرار دارد. ساخت فیلم موهن اخیر نیز بر شدت عصابنیت و انزجار مسلمانان منطقه از آمریکا افزوده و این کشور را با بحرانی فزاینده در منطقه مواجه کرده است. آمریکا دیگر توان و یایرای حضور در منطقه را ندارد و دیگر عذرخواهی ها جوابگو نیست. اگرچه هیچ عذرخواهی ای از سوی دولتمردان آمریکا صورت نگرفت. و لی باید گفت که کار از کار گذشته و آمریکا نمیتواند وجهه مخروب خود را بایابد. برخی اخبار حکایت از بازجویی و انجام تحقیقات از فیلمساز این فیلم موهن حکایت دارد اما این اقدامات دیگر راهگشا نیست و نمی تواند موج محکومیت‌ها و انزجارها را کم فروغ کند. شاید زمانی در برابر سوزانده شدن قرآن توسط کشیش آمریکایی به دلیل حضور دولت‌های وابسته در کشورهای اسلامی، اقدامی صورت نمی گرفت اما این بار فضای منططقه به گونه‌ای است که کسی یارای مقابله با خشم مسلمانان را ندارد و شاهدیم که سفارت خانه‌های آمریکا در لیبی، مصر، تونس و بسیاری از کشورها به آتش کشیده میشود.

برخی اخبار حکایت از بازجویی و انجام تحقیقات از فیلمساز این فیلم موهن حکایت دارد اما این اقدامات دیگر راهگشا نیست و نمی تواند موج محکومیت‌ها و انزجارها را کم فروغ کند. شاید زمانی در برابر سوزانده شدن قرآن توسط کشیش آمریکایی به دلیل حضور دولت‌های وابسته در کشورهای اسلامی، اقدامی صورت نمی گرفت اما این بار فضای منططقه به گونه‌ای است که کسی یارای مقابله با خشم مسلمانان را ندارد و شاهدیم که سفارت خانه‌های آمریکا در لیبی، مصر، تونس و بسیاری از کشورها به آتش کشیده میشود

شاید هنوز فیلم‌های آمریکایی در شبکه‌های MBC عربستان سعودی به وفور پخش شود و یا محصولات آمریکایی در منطقه پر فروش باشد، اما هیچ‌کدام از اینها دلیل بر محبویت آمریکا نیست و این کشور روز به روز محبوبیت و جایگاه خود را در میان مسلمانان از دست می‌دهد.

موهن

دیگر دولتمردان آمریکا نباید امیدی داشته باشند که سیاست هایشان مورد اقبال ملت‌های مسلمان قرار گیرد. اقدامی که در ساخت این فیلم صورت گرفته به قدری دل مسلمانان را به در آورده که پس از 5 روز هنوز این خشم فرو کش نکرده و قطعا در آینده نیز به انحا گوناگون خود را نشان خواهد داد. آمریکا باید منتظر اقدامات شدید تری از سوی مسلمان باشد. این بار دیگر راه فراری برای نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان و مناطق دیگر نخواهد بود. آمریکا باید تاوان حمایت خود از صهیونیسم را بدهد کما اینکه در طول سال های بعد از تاسیس رژیم غاصب اسراییل پس داده است. دیگر جایی برای اشتباه باقی نمانده و نمی توان با این حرکات، رفتارهای مسلمانان منطقه را محک زد. آمریکا این بار دست به قمار بدی زده و جایگاه و پایگاه خود در منطقه را بیش از پیش تضعیف کرده است.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست تبیان