تبیان، دستیار زندگی
حکم اهانت و هتک حرمت به ائمه اطهار(سلام الله علیهم) و سایر معصومین(علیهم السلام) چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازنده فیلم موهن آمریکایی قتلش واجب است؟

حضرت محمد


امام رضا(علیه السلام) فرموده اند: «من ذکر السید محمدا ً(صلی الله علیه و آله) او واحداً من اهل بیته الطاهرین بالسوء و بما لایلیق بهم، اوالطعن فیهم – صلوات الله علیهم- وجب علیه القتل» ؛ شخصی که سرور و آقا حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) یا یکی از اهل بیت پاکش را به بدی یا به آنچه شایسته و لایق آنان نیست یا با طعن و تمسخر آنان، یاد کند، قتلش واجب می شود. مطابق این حدیث رضوی، مجازات هر نوع اهانت به نبی و نیز اهل بیت علیهم السلام وجوب قتل است.(مجلسی، 1403 ق، ج 79، ص 22/ محدث نوری، 1408 ق، ج 18، ص 106)


بار دیگر دست‌هاى آلوده صهیونیست‌ها و بعضى از کشیش‌هاى افراطى آمریکایى که سوء نیت خود را قبلا در مورد آتش زدن قرآن مجید نشان داده بودند از آستین خیانت درآمد و محصول آن فیلمى آمریکایى با اهانت‌هاى بى‌سابقه نسبت به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله وسلم) بود. این عمل زشت و ننگین نشان داد که آنها از ترس بیدارى جهان اسلام و گسترش این آئین الهى در جهان سخت به وحشت افتاده‌اند و به هر کار احمقانه‌اى دست مى‌زنند که قطعآ نتیجه معکوس خواهد داشت. (قسمتی از پیام آیة الله مکارم شیرازی)

البته اگر از حلقه های قبلی این زنجیره ی پلید یعنی سلمان رشدی و کاریکاتوریست دانمارکی و کشیش های آمریکایی آتش زننده قرآن حمایت نمی کردند و دهها فیلم ضد اسلام را در بنگاههای وابسته به سرمایه داران صهیونیست سفارش نمی دادند، امروز کار به این گناه عظیم و غیر قابل بخشش نمی رسید.(قسمتی از پیام مقام معظم رهبری)

به نقل از رسانه های خارجی، فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم  به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است.

در این فیلم دو ساعته، شخصیت ارزشمند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به طنز گرفته شده و از این چهره پاک، فردی ترسیم شده‌ است که گناهان بسیاری مرتکب می‌شود.

فقیهان شیعی کسی را که پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا یکی از امامان معصوم (علیهم السلام) را سب کرده باشد، برای همه مۆمنان مهدور الدم می دانند و بر این امر ادعای اجماع کرده اند

ما در این نوشتار سعی داریم سب النبی را در نظرات فقیهان قدیم و جدید شیعه بطور خلاصه بررسی کنیم:

سب النبی در فقه شیعه

فقیهان شیعی کسی را که پیامبر (صلی الله علیه و آله) یا یکی از امامان معصوم (علیهم السلام) را سب کرده باشد، برای همه مۆمنان مهدور الدم می دانند و بر این امر ادعای اجماع کرده اند.

اجماع از ظاهر کلام سید مرتضی در الانتصار به دست می آید، ایشان می فرماید: و «مما کان الإمامیه منفرده به القول بأن من سب النبی مسلماً کان او ذمیاً قتل فی الحال»؛ از منفردات امامیه این است که هرگاه شخصی پیامبر(لی الله علیه و آله) را سب کند، چه مسلمان باشد و چه ذمی، بلافاصله کشته می شود.(علم الهدی، 1415 ق، ص 480)

تری جونز

صریح عبارت صاحب جواهر نیز به اجماع فقیهان شیعی بر این امر دلالت می کند: «اگر کسی پیامبر (صلی الله علیه و آله) را سب کند، جایز است بلکه واجب است بر کسی که آن را از او می شنود او را بکشد و نظر مخالفی در آن ندیدم بلکه اجماع به هر دو قسمش بر آن قائم است».(نجفی، 1981م، ج 41، ص 432 )

همچنین آیت الله گلپایگانی می فرماید: «از حاشیه کرکی بر شرایع اینطور استفاده می شود که اگر کسی نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) را قذف کند، مرتد است و قتل او واجب می باشد و اگر مرتد فطری باشد، توبه او پذیرفته نیست».(گلپایگانی، بی تا، ج 1، ص 283)

فتوای حضرت آیت الله العظمی روحانی درباره اهانت به معصومین (علیهم السلام):

الف: حکم اهانت و هتک حرمت به ائمه اطهار (سلام الله علیهم) و سایر معصومین (علیهم السلام) چیست؟ ب: وظیفه ما در برخورد با سایت ها و وبلاگ هایی که مطالب تمسخر آمیز نسبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) را منتشر می کنند چیست؟

اولا :اگر دشنام دادن به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به نحوی باشد که موجب انکار خدای تعالی گردد، موجب ارتداد است.

ثانیا: اگر فردی به معصومین (علیهم السلام) اهانت کرده باشد بر اساس روایات و بنا بر اجماع فقها، از آنجایی که مشمول قاعده ساب النبی (صلی الله علیه و آله) و الائمه (علیهم السلام) می شود باید گفت که مسلما جایز القتل است و کشتن او هم متوقف به اذن حاکم شرع نیست. البته در این قبیل موارد باید به گونه ای عمل شود که باعث مفسده بزرگتری نباشد. در ضمن باید به مدیران سایت ها و وبلاگ هایی که مطالب توهین آمیز نسبت به ائمه اطهار و معصومین علیهم السلام را منتشر می کنند تذکر داده شود تا از این اعمال زشت دست بردارند و  همچنین خوب است که شیعیان و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) هم با راه اندازی سایت ها و وبلاگ های مذهبی به نشر فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) و بیان فضائل و مناقب ایشان، اقدام نمایند. (محمدصادق حسینی روحانی)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

صدای شیعه

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سایت حوزه

جام نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.