تبیان، دستیار زندگی
بازار لوازم التحریر درسالی که بنام تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است در اختیار دلالان و واردکنندگانی است که ذائقه و سلیقه دانش آموزان ایرانی را شناخته و با عرضه محصولات دارای تصاویر و طرحهای جذاب و فانتزی بازار داخلی را کساد کرده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرد عنكبوتی پشت نیمكت‌های مدارس


بازار لوازم التحریر درسالی که بنام تولید ملی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی نامیده شده است در اختیار دلالان و واردکنندگانی است که ذائقه و سلیقه دانش آموزان ایرانی را شناخته و با عرضه محصولات دارای تصاویر و طرحهای جذاب و فانتزی بازار داخلی را کساد کرده اند.

امسال هم در حالی به فصل بازگشایی مدارس نزدیك می‌شویم كه همچون سالهای گذشته هیچ آماری از سهم لوازم‌التحریر تولید داخل در بازار داخلی در دست نیست و در عین حال تولیدكنندگان بدبین فعال در این حوزه اعتقاد دارند كه هیچ حمایتی از آنها در مقابل واردات انجام نمی‌شود.

لوازم التحریر

لوازم‌التحریر از جمله كالاهایی محسوب می‌شود كه معمولا همه ساله چند هفته مانده به آغاز سال تحصیلی، بازار آن رونق دو چندانی پیدا كرده و در عین حال حضور انبوه برندهای داخلی و خارجی در آن چشمگیر می‌شود.

امسال هم مثل سال‌های تحصیلی گذشته شخصیت‌های كارتونی خارجی همكلاسی دانش‌آموزان در مدارس می‌شوند. دفترها و كلاسورهای منقوش به شخصیت‌های كارتونی در هر مغازه‌ای دیده می‌شوند و كمتر می‌توان در میان آنها وسایلی را دید كه با فرهنگ اسلامی- ایرانی سنخیتی داشته باشند. اگر چه ورود عروسك باربی سال هاست به كشور ممنوع شده اما تصاویر این عروسك به همراه لوازم جانبی زندگی‌اش بر روی بیشتر تولیدات لوازم التحریر دیده می‌شود.

مرد عنکبوتی سفت و سخت پشت كیف‌های مدرسه و كوله‌پشتی‌ها چسبیده و بدون توجه به صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش همچنان در روی جلد دفاتر مدرسه جا خوش كرده و از1هفته دیگر سال تحصیلی را در سر كلاس‌ها آغاز می‌كند. لاك‌پشت‌های «نینجا»كه مورد علاقه بیشتر پسر بچه‌ها هستند با نقاب‌های قرمز رنگ شان بر روی مدادها و مدادتراش‌ها و خط كش‌ها در كمین دشمنانشان نشسته‌اند و « سوپر من»و « هری پاتر» با اینكه چند سال است از مرز نوجوانی و جوانی گذشته‌اند اما همچنان مورد علاقه دانش‌آموزان هستند،گویی زنگ آغاز سال تحصیلی بدون آنها به صدا درنمی‌آید. «بن تن» و «گارفیلد» نیز از دیگر شخصیت های كارتونی هستند كه می‌توان تصاویر آنها را بر روی لوازم التحریر دید. با گشت و گذاری كوتاه در بازار لوازم التحریر می‌توان به آسانی به این نكته پی برد كه كمتر می‌توان سراغی از لوازم التحریر ایرانی یافت و ناچار باید به دنبال خرید وسایلی بود كه هیچ نشانی از نمادهای ایرانی و اسلامی‌ندارند.

90 درصد لوازم التحریر موجود در بازار وارداتی است و اگر امروز دیده می شود که تولید کنندگان داخلی تمایلی به رقابت با کشورهای وارد کننده را ندارند، به این دلیل است که حمایتهای لازم از تولیدکنندگان انجام نمی شود

این در شرایطی است که با نامگذاری سال 91، بنام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی قرار است بازار محصولات و تولیدات داخلی در زمینه های مختلف رونق بگیرد. اما آنچه که امروز در حوزه تحصیل و مدرسه دیده می شود، کاملا در تضاد با این شعار است و تولید کنندگان کشورهایی همچون چین، تایوان و مالزی در دایره رقابت بهتر توانسته اند ذائقه و سلیقه دانش آموز ایرانی را شناسایی و تغییر دهند.

90درصد لوازم التحریر بازار وارداتی است

هم اکنون بسیاری از تولیدکنندگان لوازم التحریر یا از دایره رقابت با کشورهای چین، مالزی و تایوان خارج شده اند یا آنکه با توجه به حجم واردات اینگونه لوازم دیگر توان رقابت با این کشورها را ندارند.

عباس هدایتیان رئیس اتحادیه لوازم التحریردرباره میزان واردات لوازم التحریر می گوید:« 90 درصد لوازم التحریر موجود در بازار وارداتی است و اگر امروز دیده می شود که تولید کنندگان داخلی تمایلی به رقابت با کشورهای وارد کننده را ندارند، به این دلیل است که حمایتهای لازم از تولیدکنندگان انجام نمی شود.تولیدکنندگان باید محصولات اولیه را با ارز آزاد وارد کنند که با گران شدن هر روزه ارز و بالا رفتن قیمت کاغذ این موضوع به نفع تولیدکنندگان نیست. هم اکنون بسیاری از کارخانه های تولید لوازم التحریر مانند مداد و دفتر تعطیل شده و یا در شرف تعطیلی هستند. چنانچه دولت حمایت های لازم را از تولیدکنندگان انجام ندهد در آینده ای نه چندان همه بازار کشور را لوازم التحریر خارجی فرا می گیرد و تمامی کارخانه های تولید لوازم التحریر تعطیل می شوند.»

لوازم التحریر

تهاجم فرهنگی به دانش‌آموزان

در سال‌های نه چندان دور تنوع لوازم التحریر مدارس نهایتا به چند نوع رنگ مختلف منتهی می‌شد و دفاتری كه در اختیار دانش‌آموزان قرار داشت اكثرا به یك شكل بود اما امروز به ندرت می‌توان اثری از لوازم التحریر ساخت وطن پیدا كرد. این روزها مشكل خانواده‌ها ‌هنگام خرید لوازم التحریر با فرزندان بیشتر از گذشته شده است.دایره انتخاب دانش‌آموزان بسیار گسترده‌تر از گذشته شده و قیمت‌ها بسیار بالا است، به گونه‌ای كه بسیاری از خانواده‌ها از عهده خرید لوازم التحریر گرانقیمت برنمی‌آیند. مصرف گرایی و اقبال به نمادهای غربی این روزها حرف اول را در مدارس می‌زند. علی سلیمی،‌كارشناس آموزش و پرورش با یادآوری هجوم لوازم التحریر خارجی به كشور می‌گوید: «غفلت مدیران فرهنگی باعث شده تا خبری از محصولات ایرانی در بازار لوازم التحریر نباشد.»

وی درباره این نكته كه شورای عالی انقلاب فرهنگی 2 سال قبل طرح مطالعاتی نظارت بر لوازم التحریر را ارائه كرد ولی تاكنون این طرح هیچ خروجی نداشته و هیچ جایگزینی نیز برای آن معین نشده است، ‌ می‌گوید: «در كارزار فرهنگی بین باربی، هری پاتر‌ و مرد عنكبوتی با دانش‌آموزان ایرانی جای دارا و سارای ایرانی خالی است و هیچ خبری از این دو عروسك كه قرار بود نمادی از فرهنگ اسلامی- ایرانی باشند و سالهای گذشته با سر و صدا به بازار آمدند، نیست.» وی با یادآوری این نكته كه دشمن بسیار دقیق و با برنامه‌ریزی در حال كار كردن بر روی قشر عظیمی از دانش‌آموزان است، می‌گوید: «بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به این مسئله این وسایل و لوازم را در اختیار كودكان شان قرار می‌دهند. این درحالی است كه كودكان به دلیل تاثیر پذیری بیشتر بیش از دیگران در معرض طمع و توطئه‌های دشمن قرار دارند.»

دفترها و كلاسورهای منقوش به شخصیت‌های كارتونی در هر مغازه‌ای دیده می‌شوند و كمتر می‌توان در میان آنها وسایلی را دید كه با فرهنگ اسلامی- ایرانی سنخیتی داشته باشند. اگر چه ورود عروسك باربی سال هاست به كشور ممنوع شده اما تصاویر این عروسك به همراه لوازم جانبی زندگی‌اش بر روی بیشتر تولیدات لوازم التحریر دیده می‌شود

این كارشناس آموزشی با ابراز تاسف از هجوم الگوهای غربی به كشور در قالب لوازم التحریر می‌افزاید: «با نوشتن بخشنامه و توزیع آن در مدارس نمی‌توان توقع داشت لوازم التحریر خارجی به داخل مدارس راه پیدا نكنند. زمانی كه تمام بازار از این لوازم خارجی اشباع شده و ذائقه فرزندان ما به‌وسیله تولیدكنندگان خارجی عوض می‌شود و در غیاب لوازم التحریر ایرانی نمی‌توان توقع داشت خانواده‌ها با دست خارجی به جنگ با تهاجم فرهنگی بروند و در عوض شاهد نتایج خوبی هم بود.»

با این حال نمی‌توان تمام تقصیر‌ها را به گردن تولیدكنندگان خارجی و واردكنندگان این كالا‌ها انداخت. زمانی كه تولیدكنندگان خارجی به مرور ذائقه مخاطب ایرانی را عوض كردند معدود كالاهای ایرانی تولید شده نیز نتوانست در برابر جذابیت این كالاها دوام بیاورد و تولیدكنندگان ناچار شدند برای مقابله با این كالاها و در غیاب نظارت نهادهای مسئول، نقوش و تصاویر غربی را بر كالاها چاپ كنند تا بتوانند در بازار بی‌سر و سامان لوازم‌التحریر سودی هر چند اندك داشته باشند، سودی كه به قیمت بی‌هویتی دانش‌آموزان ایرانی تمام خواهد شد.

لوازم التحریر

ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس ممنوع شد

به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید ورود لوازم‌التحریر خارجی به مدارس ممنوع می‌شود.

ورود لواز‌م‌‌التحریر غیرایرانی و غیراسلامی به مدارس از مهر 91 ممنوع است و تولیدکنندگان باید توجه داشته باشند که تولیدات آن‌ها با فرهنگ و تمدن غنی ایرانی – اسلامی همخوانی داشته باشد. او از خانواده‌ها نیز خواست با ارائه اطلاعات کافی به فرزندان خود آن‌ها را به استفاده از لوازم‌التحریری که نقوش آن متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی است، متقاعد کنند.

بخشنامه مربوط به ممنوعیت ورود لوازم‌التحریر غیرایرانی به مدارس به‌زودی به همه مدارس کشور ابلاغ می‌شود. پیش از این موضوع تسخیر بازار از سوی واردکنندگان لوازم‌التحریر خارجی بار‌ها در رسانه‌ها مطرح شده ولی هیچ مسئولی در این باره پاسخگو نبوده است، به جرات می‌توان گفت که اکنون بیش از 90 درصد لوازم‌التحریر مصرفی دانش‌آموزان ایرانی محصول کشور چین است.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که یکی از ایرادات وارده به لوازم التحریر ایرانی تکرار مکررات است و دیده می شود که مدادی با مارک خاص به مدت 30 تا 40 سال است به همان سبک و سیاق در کشور تولید می شود، جامعه فعلی تا اندازه ای پیرو مد است و نباید با تکرار مکررات در تولیداتمان بازار در اختیار کالاهای خارجی قرار دهیم. همچنین نمی توان دانش آموز را از خرید لوزام التحریرخارجی منع کرد، بلکه باید حمایت های لازم انجام شود تا تولیدکنندگان لوازم التحریر ایرانی در این رقابت جهانی وارد میدان شده و با جذابیت های فرهنگی و تاریخی خودمان، دانش آموزان را ترغیب به خرید لوازم التحریر ایرانی کنند.

فراوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- جهان نیوز / 2- انعکاس / 3- خبرگزتری مهر