تبیان، دستیار زندگی
در این رویا امام صادق (علیه السلام) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز تلاش پی گیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) آغاز کرده بود، خطاب فرمود: «علیک بکریمه اهل بیت » ; بر تو باد به کریمه اهل بیت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگان در سایه سار عنایات بانو

حضرت معصومه

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام دختر امام هفتم؛ یعنی امام موسی کاظم علیه السلام و خواهر امام رضا علیه السلام، بانویی بسیار پرهیزکار و باتقوا بود.

امام رضا علیه السلام خواهرش، حضرت معصومه علیهاالسلام را بسیار دوست داشت. آن حضرت بعد از شهادت پدرش امام کاظم علیه السلام ، و مسافرت امام رضا علیه السلام از شهر مدینه به مشهد، قصد مسافرت کرد تا نزد امام رضا علیه السلام بیاید؛ اما در بین راه بیمار شد و در شهر قم از دنیا رفت. شهر قم زیارتگاه آن حضرت است و همواره تعداد زیادی از مسلمانان ایران و کشورهای دیگر برای زیارت او به قم می آیند.

دو لقب آسمانی

معصومه

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام مستغرق در عبادت، و از آلایش به معاصی و زشتیها پیراسته و عصمت مادرش زهرا (سلام الله علیها) در او تجلی نموده است. براساس پاره ای از روایات، لقب معصومه از سوی امام رضا (علیه السلام) به این بانوی عظیم الشان اعطا گردید. علامه مجلسی دراین باره می گوید: امام رضا (علیه السلام) درجایی فرمودند: «من زار المعصومه بقم کمن زارنی » هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.

کریمه اهل بیت

حضرت معصومه علیهاالسلام در زبان علما و فقهای شیعه به لقب «کریمه اهل بیت » یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به او اختصاص یافته است.

بر اساس رویای صادق و صحیح نسب شناس گرانقدر مرحوم آیت الله سیدمحمود مرعشی نجفی (م 1338 ه .) این لقب از طرف امام صادق (علیه السلام) بر حضرت معصومه علیهاالسلام اطلاق شده است. در این رویا امام صادق (علیه السلام) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز تلاش پی گیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) آغاز کرده بود، خطاب فرمود: «علیک بکریمه اهل بیت » ; بر تو باد به کریمه اهل بیت.

حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام مستغرق در عبادت، و از آلایش به معاصی و زشتیها پیراسته و عصمت مادرش زهرا (سلام الله علیها) در او تجلی نموده است. براساس پاره ای از روایات، لقب معصومه از سوی امام رضا (علیه السلام) به این بانوی عظیم الشان اعطا گردید

عنایات به علما و بزرگان

راهگشای مشکلات فلسفی ام

مرحوم صدر المتألهین شیرازی (ملاصدرا)، فیلسوف بزرگ جهان اسلام و صاحب کتاب گرانسنگ «اسفار اربعه» که یکی از شاهکارهای مهم در زمینه ی علم فلسفه به شمار می رود ، در سالهای اواخر عمر پر برکت خود، به قم آمد و در روستای کهک - از توابع این شهر - مقیم گشته و در آنجا به تحریر مباحث فلسفی مشغول شده بود. ایشان نقل کرده است:

هرگاه در زمینه ی فلسفه، مشکلی برایم پیش می آمد که از حلّ آن عاجز می ماندم، با پای پیاده از کهک به قم می رفتم و به کنار قبر حضرت فاطمه ی معصومه - سلام اللّه علیها - رفته، از آن حضرت استمداد می نمودم. با این کار، مسأله و مشکل من حل می شد و سپس به روستای کهک باز می گشتم. (جهاد با نفس، ج 4، ص 185)

بوسه بر ضریح

مرحوم آیت الله طباطبایی - علامه، فیلسوف و عارف وارسته ی قرن اخیر - در ماههای رمضان، پیش از افطار به حرم ملکوتی کریمه ی اهل بیت، فاطمه ی معصومه - سلام الله علیها - مشرف می شدند و با بوسه زدن بر ضریح مطهر آن بانوی بزرگوار، روزه ی خود را افطار می کردند. (مجله پیام زن، شماره 11، ص 17)

در این رویا امام صادق (علیه السلام) به آیت الله نجفی که با دعا و راز و نیاز تلاش پی گیری را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) آغاز کرده بود، خطاب فرمود: «علیک بکریمه اهل بیت » ; بر تو باد به کریمه اهل بیت

عنایت حضرت در فهم قرآن

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) می فرمودند:

«روزی به حرم مطهر حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) مشرف شدم و پس از اینکه زیارت را خواندم، خدمت آن حضرت عرض کردم که من امروز آمده ام و هیچ حاجت دنیوی ندارم. فقط یک حاجت دارم و آن این است که در فهم آیه ی «تطهیر» مورد عنایت شما واقع شوم و این آیه را درست بفهمم و مشکلاتم در این زمینه حل گردد. پس به خانه آمدم و مشغول نوشتن مطالبی پیرامون این آیه ی شریفه شدم؛ پس مسائل و مطالبی به برکت حضرت فاطمه ی معصومه (سلام الله علیها) برای من روشن شد که شاید اگر پنجاه سال دیگر درس می خواندم آن مطالب برای ما روشن نمی شد!» (بارگاه فاطمه معصومه (سلام الله علیها) تجلیگاه فاطمه ی زهرا (سلام الله علیها)، ص 120)

                                                                                                                                    فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منابع:

مجله گلبرگ، شماره 57

مجله  گلبرگ ، شماره 37

مجله خیمه ، شماره 10

مجله کوثر، شماره 35

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.