تبیان، دستیار زندگی
انتشار فیلمی موهن به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص) اعتراضات زیادی را در سراسر جهان برانگیخت. بخش‌های کوتاهی از این فیلم دو ساعته توسط یک مصری مقیم خارج از کشور با ترجمه عربی در یوتیوب به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر منتشر شد. در این فیلم نبی م
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش سینماگران به ساخت فیلم موهن


انتشار فیلمی موهن به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام (ص) اعتراضات زیادی را در سراسر جهان برانگیخت. بخش‌های کوتاهی از این فیلم دو ساعته توسط یک مصری مقیم خارج از کشور با ترجمه عربی در یوتیوب به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر منتشر شد. در این فیلم نبی مکرم اسلام به شکل موهنی ترسیم شده‌است.

اعتراضات مردمی به ساخت فیلم موهن

انتشار قسمت‌هایی از این فیلم در تلویزیون الناس مصر سبب حمله به سفارتخانه و کنسولگری ایالات متحده آمریکا در مصر، لیبی و یمن شد و در پی آن، 4 دیپلمات آمریکایی در کنسولگری ایالات متحده در بنغازی لیبی کشته شدند. در این حمله سفیر آمریکا، جان کریستوفر استیونز، با شلیک راکتی به سمت اقامتگاهش و خفگی در پی آتش‌سوزی، جان خود را از دست داد.شرکت گوگل اداره کننده ‌سایت یوتیوب  با شدت‌گرفتن اعتراضات، دسترسی کاربران در کشورهای لیبی و مصر به این فیلم را بلوکه کرد، اما آن را از سایت خود حذف نکرد .

در ابتدا رسانه‌ها از تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم، با نام «سام باسیل» یاد می‌کردند، اما پس از چند روز معلوم شد که این نام، یک نام مستعار و ساختگی است.  مقامات امنیتی ایالات متحده نام و هویت واقعی سازنده فیلم را یک مسیحی قبطی با تبار مصری به نام «نقوله باسلی نقوله» که دارای سابقه محکومیت قضایی برای جرایم اقتصادی است، معرفی کرده‌اند.فردی که در ابتدا خود را «سام باسیل» معرفی کرده بود، در مصاحبه‌ای با روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شده‌بود که «فیلم با کمک مالی بیش از 100 یهودی با اعطای 5 میلیون دلار و با شرکت 60 هنرپیشه و 45 نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌است». به گزارش رسانه های غرب سازنده  سازندگان این فیلم بسیار تلاش کردند که فیلم توسط کمپانی های مطرح آمریکایی ساخته شود.پارامونت ، فاکس و کمپانی برادارن وارنر از ساخت و مشارکت دراین فیلم موهن سرباز زدند و قبل از تولید فیلم به صورت پنهانی با استودیوهای زیر مجموعه هالیوودی مکاتبه کردند تا در خاک آمریکا امکانات فنی در اختیار عوامل این فیلم موهن قرار نگیرد .اسکای نیوز گزارش می دهد به دلیل مشارکت نکردن کمپانی های فیلمسازی مطرح، سازندگان که از جانب یکصد تاجر صهیونیست حمایت مالی می شوند اقدام به خرید تمام اداوات فیلمسازی نموده اند و تصمیم داشتند در گام های بعدی راجع به سایر پیامبران الهی فیلم بسازنند .به دلیل عدم مشارکت عوامل حرفه ای کیفیت فنی فیلم در سطح نازلی است و هیچ شباهتی به تولیدات هالیوودی ندارد.

یادداشت کارگردان فیلم محمد (ص)

سینماگران کشورمان هم صدا با مردم این اقدام شنیع را محکوم کردند. وزارت ارشاد ، سازمان سینمایی ، بنیاد فارابی ، حوزه هنری ، بسیج هنرمندان، جشنواره فیلم مقاومت، انجمن منتقدان ، سازمان فرهنگی هنری و بسیاری از سینماگران به شکل های مختلف این اقدام هتاکانه را محکوم کردند.

مجیدی :حالا همه فهمیده‌اند که شما در هراس افتاده‌اید که پیام مهر مکتب رسول مهربانی، می‌خواهد شرق و غرب را بگیرد. پس گاه به قاعده طالبانی می‌خواهید چهره خشن و خونریزی از مکتبش به چشم جهانیان درآورید و گاه به دستاویز هنرپیشگی می‌خواهید دروغ و دغل را جانشین حقیقت و راستی کنید

در همین زمینه مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی "محمد(ص)" در یادداشتی نوشت : حالا همه فهمیده‌اند که شما در هراس افتاده‌اید که پیام مهر مکتب رسول مهربانی، می‌خواهد شرق و غرب را بگیرد. پس گاه به قاعده طالبانی می‌خواهید چهره خشن و خونریزی از مکتبش به چشم جهانیان درآورید و گاه به دستاویز هنرپیشگی می‌خواهید دروغ و دغل را جانشین حقیقت و راستی کنید.اگر آن روز که آیه‌های شیطانی از دلی کینه‌توز بر صفحه کتاب جاری شد و قلم‌هایی که تاب زیبایی چهره نگار را نداشتند کاریکاتوری کردند، با ذره‌ای غیرت و حمیت قدرتمدارانی که اینک یکی پس از دیگری از تخت فرو می‌افتند رو به رو می‌شدیم، امروز شما جسارت و جراتی این‌چنین نمی‌‌یافتید.چشم به راه باشید به‌زودی از پس همه این لجن‌ پراکنی‌ها، چهره زیبای خورشیدی او رخ خواهد نمود و روسیاهی به شما سیاه‌دلان خواهد ماند.

بیانیه مشترک سینما گران

چند تن از سینماگران کشور در واکنش به ساخت فیلم موهن به ساخت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.متن این بیانیه به شرح زیر است:هیچ اندودی در جهان، چهره تابان رسول مهر را نخواهد پوشاند.گمراهانی که در حیات طیبه‌اش بر او خاک و خاکستر باریدند، لبخند مهر نصیب بردند.گمراهانی دیگر امروز او را آماج تصاویر موهن خود قرار داده‌اند و از هیبت توفان خشم مسلمانان در پستوهای خود خزیده‌اند.باشد که انوار تابناک رسول مهربانی در آن مغاک تنهایی بر آن‌ها بتابد و بیدارشان کند، برای گمراهان نه مرگ که هدایت آرزو می‌کنیم.احمد‌رضا درویش، ابراهیم حاتمی‌کیا، سیدرضا میر‌کریمی، منوچهر محمدی، همایون اسعدیان، کمال تبریزی، مهدی فرجی، محمد‌مهدی عسگرپور و فرهاد توحیدی.

اعتراضات مردمی به ساخت فیلم موهن

بیانیه حوزه هنری

سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری هم ظی یادداشتی اعلام کرد:شاید آنهایی که به زندگی در دنیای تیرگی‌ها خو گرفته‌اند و فراموش کرده‌اند نظام هستی در حرکت به سوی کمال مطلق و روح زیبای خداوندی پیش می‌رود بتوانند با توهین و افترا به بندگان بزرگ و خاص خداوند و برگزیدگان احدیت بخشی از کینه و عداوت خود را با آیین پاک و الهی اسلام آشکار کرده و از این طریق جامعه جهانی را از حقیقت اسلام و آموزه های مترقی آن دور کنند، اما ما پیروان این آیین و پیامبر بزرگوارش حضرت ختمی مرتب، می دانیم که آن چهره نورانی و پرعطوفت که روزگاری در جامعه جهل زده ظهور کرد و انسان را کرامت بخشید، عاقبت منبع خیر و کمال برای جامعه امروز خواهد شد. فرزند پاک او روزی ظهور خواهد کرد و بر این تیرگی ها خط بطلان خواهد کشید، افسوس که بعضی سردرمداران دنیای امروز که داعیه صلح و تمدن دارند، قوام حکومت و اندیشه خود را در توهین به آرا و افکار دیگران و حمله رسانه ای به ادیان آسمانی می دانند و هنوز پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (ص) را آماج توهین و افترا قرار می دهند تا تصورات نادرست خود از این رسول آسمانی و آیین روحانی اسلام را در جهان انتشار دهند.سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری همچون میلیون ها مسلمان و مانند هر انسان آزاده، ساخت فیلم موهن درباره پیامبر بزرگ اسلام را محکوم کرده و امیدوار است عاملان این حرکت به زودی مجازات شوند تا از این پس جامعه جهانی مسلمانان شاهد چنین اقداماتی نباشد.

 رضا خسروی

 بخش سینما و تلویزیون تبیان