تبیان، دستیار زندگی
تهدیدات ای‌میلی، از کارافتادگی به دلیل فعالیت بات‌نت‌ها و تهدیدات وب از مهم‌ترین مواردی بوده‌اند که در سه ماهه دوم سال 2012 میلادی امنیت فضاهای مجازی را به مخاطره انداخته‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم‌ترین مخاطرات اینترنتی دنیا کدامند؟


تهدیدات ای‌میلی، از کارافتادگی به دلیل فعالیت بات‌نت‌ها و تهدیدات وب از مهم‌ترین مواردی بوده‌اند که در سه ماهه دوم سال 2012 میلادی امنیت فضاهای مجازی را به مخاطره انداخته‌اند.

این روزها تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی چنان گسترش یافته که در سطح بین‌الملل از سال 2012 به عنوان سال جهنمی از نظر حملات سایبری نام برده شده است.

اینترنت

این موضوع بی‌شک ایجاب می‌کند کاربران اینترنت از این پس توجه بیشتری نسبت به مباحث امنیتی خود نشان دهند و در آشنایی با روش‌هایی که می‌توانند ایجاد آسیب و صدمه کنند تلاش بیشتری به خرج دهند. همچنین نهادهای مسوول هم در این زمینه به تکاپوی مضاعف افتاده‌اند و هر از چندگاه یکبار توصیه‌های ایمنی خود را به گوش کاربران می‌رسانند.

شرکت امنیتی مک آفی به تازگی نتایج بررسی‌هایی که از نظر امنیتی برروی امنیت فضای مجازی در سه ماهه دوم سال 2012 صورت داده را منتشر کرده و در قالب آن از تهدیدات ای‌میلی، از کارافتادگی بر اثر فعالیت بات‌نت‌ها و تهدیدات وب به عنوان مهم‌ترین تهدیدات امنیتی فضای مجازی نام برده است.

بنا به اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی(ماهر)، در گزارش این شرکت امنیتی توضیحاتی در این زمینه ارائه شده که مشروح این توضیحات در این گزارش منتشر شده است.

روند رو به کاهش هرزنامه‌ها

با وجود افزایش هرزنامه‌ها در ماه اکتبر 2011 و ماه ژانویه 2012، هرزنامه‌ها فعلا در حال کاهش هستند و اگرچه در این سه ماهه تا حد محدودی افزایش داشته اند اما درنهایت این افزایش اندک تغییر چشمگیری در روند نزولی هرزنامه ها ایجاد نخواهد کرد.

در حال حاضر انتشار و ارسال هرزنامه‌ها در برخی کشورها ثابت مانده و در برخی دیگر کاهش یافته و تنها در کشورهای کلمبیا، ژاپن، کره جنوبی و ونزوئلا شاهد افزایش تعداد هرزنامه‌ها بوده‌ایم. با این وجود هرزنامه‌ها هنوز به عنوان یک خطر محسوب می‌شوند و حملات هرزنامه‌های هدفمند در حال افزایش است.

این روزها تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی چنان گسترش یافته که در سطح بین‌الملل از سال 2012 به عنوان سال جهنمی از نظر حملات سایبری نام برده شده است

از کارافتادگی بر اساس بات‌نت‌ها

اما نکته دیگر آنکه در سه ماهه دوم سال 2012 شاهد رشد انواع بات‌نت‌ها بوده‌ایم (بات نت به مجموعه‌ای از کامپیوترهای متصل به اینترنت گفته می‌شود که اغلب با هدف ارسال و انتشار هرزنامه‌ها فعالیت می‌کنند).

در این سه ماهه آلودگی‌ها به بالاترین مقدار در 12 ماه گذشته رسیده و در همین زمان شاهد افزایش حجم جهانی هرزنامه‌ها بوده‌ایم. این تناظرات نشان دهنده شیوع بات نت‌ها در فعالیت‌های هرزنامه‌ای است. همچنین نشان می‌دهد که فعالیت هرزنامه‌ها ادامه دارد و حجم کار بات نت‌ها افزایش یافته است.

اینترنت

در این سه ماهه، رتبه کلی بات‌نت‌های برجسته در آلودگی‌های جدید نسبت به سه ماهه گذشته کمی تغییر یافته است. بات نت Grum و Lethic به ترتیب در رتبه‌های 2 و 3 باقی مانده‌اند و بات نت Cutwail هم چنان در بالاترین نقطه قرار دارد.

تهدیدات وب

اما گاه خود وب‌سایت‌ها هم می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی شوند و به دلایل مختلف، شهرت بد یا خرابکارانه‌ای داشته باشند. این شهرت می‌تواند به کل دامنه اصلی یا برخی زیر دامنه‌ها و یا یک آدرس IP یا URL خاص مربوط باشد. شهرت خرابکارانه به دلیل میزبانی بدافزارها، برنامه‌های ناخواسته و یا سرقت هویت ایجاد می‌شود و اغلب ما شاهد ترکیبی از کدها و عملکردهای سوال برانگیز هستیم.

در این سه ماهه آزمایشگاه‌های مک آفی به طور میانگین 2.5 میلیون سایت مضر را در هر ماه ثبت کردند. در ماه ژوئن این سایت‌های مضر مربوط به 300 هزار دامنه مخرب بودند که معادل با 10 هزار سایت مضر در هر روز است که این رقم نسبت به سه ماهه گذشته اندکی افزایش یافته است.

بیشتر این سایت‌های مضر از بدافزارها، کدهای سوء استفاده یا کدهایی که به طور خاص برای ارتباط ربایی کامپیوترها طراحی شده‌اند، میزبانی می‌کنند و سایت‌های مضر میزبان سرقت هویت و هرزنامه به ترتیب جهار و یک درصد از کل سایت‌های مضر را تشکیل می‌دهند.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : همشهری آنلاین