تبیان، دستیار زندگی
اینترنت به صورت یک سیستم غیرمتمرکز طراحی شده است و به علت این‌ که کشورهای مختلف از راه‌ های گوناگون بسیاری به یکدیگر متصل هستند، هیچ کلید خاموشی ‌ای برای آن نیست و هیچ مکان مرکزی هم برای این که بشود اینترنت را خاموش کرد وجود ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی مخترع وب از اینترنت آمریکایی !


 اینترنت به صورت یک سیستم غیرمتمرکز طراحی شده است و به علت این‌ که کشورهای مختلف از راه‌ های گوناگون بسیاری به یکدیگر متصل هستند، هیچ کلید خاموشی ‌ای برای آن نیست و هیچ مکان مرکزی هم برای این که بشود اینترنت را خاموش کرد وجود ندارد.

مخترع وب

در پی فشارهای روزافزون دولت آمریکا بر فضای اینترنت و صاحبان سایت ها و طرح قوانین مختلفی که عرصه را در این فضا تنگ و تنگ تر می کند، "تیم برنرزلی" در تازه ‌ترین سخنرانی خود به تندی از قانون سانسور اینترنت که در کنگره امریکا در دست بررسی است انتقاد کرده است. وی تصویب این قانون را تهدیدی جدی برای ارزش هایی دانست که وب مدافع آنهاست. وی که در یکی از نشست‌های تخصصی شرکت "آی ‌بی ‌ام" (IBM) در فلوریدای آمریکا سخن می گفت تصریح کرد: "قانون "SOPA"  تهدیدی اساسی برای آزادی اینترنت است و باید هر چه سریع تر جلوی تصویب آن گرفته شود." "برنرزلی" این قانون را بسیار قدرتمند و مخرب دانست و تاکید کرد باید همه تلاشمان را بکنیم تا اینترنت آزاد بماند.

"برنرزلی" (Berners-Lee)؛ کسی که اولین صفحه اینترنت را در سال 1990 به راه انداخت، مخالفت خود با گسترش کنترل دولت آمریکا بر اینترنت را دوباره تکرار کرد .مخترع وب معتقد است که کلید خاموشی برای وب وجود ندارد زیرا تنها در صورتی این اتفاق می ‌افتد که تمام دولت ‌ها در سراسر جهان با هماهنگی بخواهند این کار را انجام دهند.

"برنرزلی" گفت: "اینترنت به صورت یک سیستم غیرمتمرکز طراحی شده است و به علت این‌ که کشورهای مختلف از راه‌ های گوناگون بسیاری به یکدیگر متصل هستند، هیچ کلید خاموشی ‌ای برای آن نیست. هیچ مکان مرکزی هم برای این که بشود اینترنت را خاموش کرد وجود ندارد." این اظهار نظر "برنرزلی" با اعتراض "جیمی ولز"، موسس "ویکی پدیا" (Wikipedia)، به قانون "سوپا" (Sopa) هم‌ زمان شد. وی مکررا و به صراحت اعلام کرده که ذخیره سازی جزئیات ایمیل‌ ها و سایر ارتباطات اینترنتی کار درستی نیست. "جیمی ویلز" مخالف گسترش کنترل دولت آمریکا بر جریان آزاد اطلاعات است .به استناد لایحه سوپا که در کنگره آمریکا مطرح شده بود، دولت می توانست سایت‌ های متخلف را طبق آیین‌ نامه این لایحه فیلتر و محتوای آن را نیز از روی سرورها پاک کند؛ یکی از این شرایط رعایت نکردن قانون کپی رایت است.

البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که این تنها بهانه ‌ای است که دولت آمریکا، کنترل و نظارت بیشتری بر سایت‌ های مخالف خود داشته باشد و بتواند در مواقع مقتضی آن ‌ها را سرکوب کند و حائز اهمیت آن که، این عمل در قالب قانون مطرح می ‌شود .در واقع دولت مردان غربی به دنبال این بودند که جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان آمریکا و مردم جهان را به بهانه‌ های واهی قانونی اعلام کنند

البته برخی از کارشناسان معتقد هستند که این تنها بهانه ‌ای است که دولت آمریکا، کنترل و نظارت بیشتری بر سایت‌ های مخالف خود داشته باشد و بتواند در مواقع مقتضی آن ‌ها را سرکوب کند و حائز اهمیت آن که، این عمل در قالب قانون مطرح می ‌شود .در واقع دولت مردان غربی به دنبال این بودند که جاسوسی از حریم خصوصی شهروندان آمریکا و مردم جهان را به بهانه‌ های واهی قانونی اعلام کنند.

اینترنت

"تیم برنرزلی" قبلا هم اعلام کرده بود که لایحه "سوپا" که حالا دیگر یک قانون شده، ناقض حریم خصوصی مردم و خلاف قوانین حقوق بشر می باشد. این در حالی است که روند فیلترینگ در آمریکا با سایر کشورها متفاوت است؛ در این کشور علاوه بر محدودیت دسترسی، اطلاعات نیز از روی سرورها پاک می‌ شود .در عین حال که این قانون در حال اجراست، آمریکا انگشت اتهام خود را به سوی کشورهایی نظیر ایران می ‌گیرد و آن‌ ها را به فیلترینگ بی رویه و ضد حقوق بشر، متهم می ‌کند. جالب آن که، "برنرزلی" خود اهل انگلیس است و به همین خاطر از بی ‌توجهی سایت‌ های انگلیسی به این قانون گله کرده و خواستار انتقادهای جهانی از قانون "سوپا" و روند دنباله دار آمریکا در این راستا شد، زیرا قرار نیست دامنه اجرای اینچنین قانون های جنجالی به خاک آمریکا محدود شود و مسلما همه کشورهای جهان از تبعات منفی آن آسیب های غیر قابل جبرانی خواهند دید.

این سانسور ها در حالی است که فیلم توهین به پیامبر بی هیچ مانعی ساخته می شود و به بهانه آزادی بیان هیچ جلوگیری از آن نمی شود اما در این موارد که مورد اعتراض بسیاری در کشور امریکا واقع شده است قانون پابرجا می ماند.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: گرداب / فارس / ویکی پدیا