تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حدس می زنید این عکس کجاست؟


فکر می کنید تا چه حد دنیا را می‌شناسید و از مناطق مختلف آن سر در می‌آورید؟ نظرتان درباره رشد روزافزون علم و فناوری های جدید چیست؟ آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟ اگر در پاسخ دادن به سوالات بالا کمی مردد هستید در سلسله مطالب « حدس می‌زنید این عکس کجاست؟» با ما همراه باشید تا شما را با مناطقی از عالم روبه‌رو سازیم که درباره آن چیزی نشنیده اید یا کمتر از آن می‌‌دانید.

حدس می زنید این عکس کجاست؟

علوم مختلف با سرعتی سرسام آور در حال رشد و تکامل هستند به طوری که هر روز بعد از بلند شدن از خواب و مالیدن چشمانمان از طریق اینترنت، تلویزیون، رادیو، رسانه های نوشتاری و ... با اخباری رو به رو می‌شویم که بعد از شنیدنشان دهانمان از تعجب باز می‌ماند و باید دوباره چشمانمان را بمالیم، اما این بار از شدت تعجب!

اخترشناسان و منجمان از آن دست افرادی هستند که باعث می شوند مغز ما از شدت تعجب سوت بکشد. تلسکوپ‌های غول پیکر و پیشرفته آن‌ها در کنار فناوری‌های پیچیده شبیه سازی داده‌های دریافت شده از ماهواره‌های فضایی باعث شده است این دانشمندان هر روز اخبار جدید و جذابی برای ما داشته باشند.

آیا تصور می‌کنید این انسان دوپا به همه جای عالم سر کشیده و جای جای آن را می‌شناسد؟ آیا هنوز هم مکانی مانده است که از آن بی‌اطلاع باشیم یا حداقل چیز زیادی درباره آن ندانیم؟

تلسکوپ فضایی هابل تا امروز نقش به سزایی در دستاوردهای فضایی داشته است و حتما تا به امروز نام آن را بارها شنیده اید اما حالا قرار است تلسکوپی به فضا ارسال شود که جانشین هابل شود: تلسکوپ فضایی جیمز وب. جیمز وب یک تلسکوپ فروسرخ است در حالی که هابل قدرت رۆیت نور مرئی و طول‌موج‌هایی از فرابنفش را دارد. قطر آیینه آن 6.5 متر است در حالی که قطر آیینه هابل تنها 2.4 متر است. هابل در فاصله 575 کیلومتری زمین واقع‌شده و در دمای 77 درجه کلوین کار می‌کند؛ در حالی که جیمز وب در دمایی سردتر و در فاصله دورتری از زمین کار خواهد کرد. پس با شروع کار این تلسکوپ فضایی باید منتظر اخبار به مراتب تعجب برانگیزتری باشیم!

در سلسه مطالب «حدس می زنید این عکس کجاست؟» قصد داریم شما را با تصاویری که اخترشناسان از جای جای کائنات تهیه می‌کنند آشنا سازیم. حالا به نظر شما دو تصویر بالا که قسمتی جدا شده از یک عکس کاملند متعلق به چه مکانی هستند؟

تصویر سمت چپ: خوشه ستارگان پروین

حدس می زنید این عکس کجاست؟

خوشه پروین، که شاید مشهورترین خوشه ستاره ای در آسمان باشد، بدون دوربین دوچشمی حتی از دل یک شهر پر از آلودگی نوری دیده می شود. خوشه پروین که به نام هفت خواهران و M45 نیز شناخته شده است، یکی از درخشان ترین و نزدیک ترین خوشه های باز است. خوشه پروین، شامل بیش از 3000 ستاره است. این خوشه در حدود 400 سال نوری از ما فاصله دارد و گستره آن تنها 13 سال نوری است.

در عکس بالا سحابی های بازتابی آبی رنگ در اطراف خوشه درخشان تر ستارگان کاملا مشهود اند. کوتوله های قهوه ای کم جرم و کم نور نیز در خوشه پروین یافت شده اند.

تصویر سمت راست: در یک ماه آبی

حدس می زنید این عکس کجاست؟

ماه کامل زیبا و درخشان 31 آگوست (10 شهریور) که همزمان با غروب خورشید طلوع کرد، تبدیل به دومین بدر در این ماه شد. براساس محاسبات مدرن این پدیده یک "ماه آبی" محسوب می شود. در حقیقت، در این پرتره واضح و دقیق از ماه، بخش هایی از این ماه کامل واقعاً اندکی آبی به نظر می رسد. این عکس فقط چند ساعت پیش از فاز کامل دقیق ماه در آسمان های دلپذیر و صاف بر فراز ناتینگهام انگلستان گرفته شده. در این تصویر شعاع های چشم گیر و درخشان گسترش یافته ازدهانه جوان و برجسته "تیکو" در نیم کره جنوبی ماه به تصویر کشیده شده اند. این عکس با تقویت رنگی جزئی، سایه های نامحسوسی از رنگ آبی، که ویژگی واقعی مناطقی با مقادیر زیاد اکسید تیتانیوم و آهن می باشد، را نیز آشکار کرده است. منطقه آبی رنگ ماه در سمت راست شامل گستره صاف و تیره دریای آسایش و محل فرود آپولو11 نیز می باشد.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از پایگاه ماهنامه آسمان شب