تبیان، دستیار زندگی
همواره ایجاد ارتباط درست بین مادر و فرزند عامل مهمی در سلامت ذهنی و همچنین اعتماد به نفس فرزند بوده است و این موضوع بویژه درباره دختران صدق می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک رابطه شیرین


همواره ایجاد ارتباط درست بین مادر و فرزند عامل مهمی در سلامت ذهنی و همچنین اعتماد به نفس فرزند بوده است و این موضوع بویژه درباره دختران صدق می كند.

مادر و دختر

بسیاری از مادران تصور می كنند كه با خرده گیری و انتقاد می توانند دخترانشان را به صورتی كه مورد دلخواهشان است درآورند. همواره ایجاد ارتباط درست بین مادر و فرزند عامل مهمی در سلامت ذهنی و همچنین اعتماد به نفس فرزند بوده است و این موضوع بویژه درباره دختران صدق می كند. در حال حاضر به دلیل مشغله مادران و وجود ارتباط های وسیع خارج از حوزه خانواده به نظر می رسد رابطه مادر و دختری كه پل مهم تربیت و انتقال تجارب است كمرنگ شده و صدمات زیادی به همراه داشته است. به نظر می رسد در این شرایط، توجه به برخی توصیه ها برای هر دو طرف كارساز باشد.

مادران:به شخصیت دخترتان احترام بگذارید

بسیاری از مشكلات مادر و دختر، بنیانی است زیرا تفاوت های بین آنها در انتها، منجر به بحث و مشاجره می شود. برای مثال اگر شما فردی اهل گردش و تفریح و پرانرژی هستید ولی دخترتان خجالتی و منزوی است، این تضاد باعث می شود كه رودرروی هم قرار بگیرید و به جر و بحث بپردازید.

هر روز با دخترتان صحبت كنید

در روزهای هفته می توان كارهای زیادی انجام داد كه شاید انجام ندادن این كارها باعث هرج و مرج و بی نظمی شود. اما اینكه شما چگونه سرگرم هستید مهم نیست بلكه باید سعی كنید زمان هایی را برای گوش دادن به افكار و احساسات دخترتان اختصاص دهید. از اصلی ترین كلیدهای یك ارتباط عالی بین مادر و دختر این است كه ارتباط راحت و آزادی با یكدیگر داشته باشند.

از دخترتان ایراد نگیرید

انتقاد خیلی شدید به جای تصحیح سازنده و موثر، باعث از بین رفتن اعتماد به نفس در دخترتان می شود و بدین ترتیب، دختر امیدش را برای رسیدن به آرزوهایش در آینده از دست می دهد. این كار می تواند میان هر دوی شما خشم، عصبانیت و اوقات تلخی ایجاد كند. سعی كنید با صحبت هایتان باعث ترقی و تعالی اخلاقی و معنوی او شوید و همیشه درصدد یافتن مواردی باشید كه در او احساس خوبی را ایجاد می كند.

یكی از كلیدهای رابطه مادر و دختر، همكاری كردن است؛ خودتان را محك بزنید و اگر لازم بود، برای ایجاد تغییرات، زمانی را اختصاص دهید. از همنشینی با هم لذت ببرید و نكته های جدید و آموزنده ای از یكدیگر یاد بگیرید. برای ساختن یك رابطه جاودانه، زمان كافی اختصاص دهید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید

علاقه تان را به او نشان دهید

دخترتان نیازمند این است كه شما از او نگهداری كنید، او را در آغوش بگیرید، ببوسید و به او بگویید كه چه قدر دوستش دارید. این كارها باعث می شود كه احساس خوبی درباره شما و خودش در او گسترش یابد. خودبینی، از طریق اعضای خانواده خصوصا والدین، به وجود می آید. به او نشان دهید كه می تواند تاثیرات مثبتی از شما بپذیرد و این تاثیرات باعث پیشرفتش می شود.

دختران:سعی كنید او را درك كنید

**سعی كنید مادرتان را درك كنید. این كار می تواند سخت باشد مخصوصا اگر شما به دلیل مشاجرات قبلی، احساس بدی از او داشته باشید. تلاش كنید كه آرامش تان را حفظ كنید. بهترین زمان برای صحبت با مادرتان، وقتی است كه هر دویتان آرامش دارید. به جای بحث كردن بهتر است در مورد نتیجه كارتان به گفتگو بنشینید. برای یكدیگر قانونگذاری كنید.

**هر دوی شما می توانید بعضی قانون ها را بپذیرید، قوانینی چون با مهربانی صحبت كردن، صحبت كردن در مورد مسائلی كه ممكن است بعداً به یك مشكل بزرگ تبدیل شوند و... به نوبت به صحبت های یكدیگر گوش دهید.

مادر و دختر

مشاجره و درگیری، هیچ چیزی را حل نمی كند بلكه سبب می شود كه روابط، آرام آرام خراب شود. نگاهی به خودتان بیندازید

**شما چه كارهایی برای بهبود روابط با مادرتان انجام می دهید؟ آیا شما از قوانین خانواده اطاعت می كنید؟ آیا شما نیاز دارید كه بیشتر مورد احترام قرار بگیرید؟ واقعا به خودتان نگاه كنید و اگر مواردی در رفتار شما وجود دارد كه مورد تایید نیست، آنها را تغییر دهید؛ تغییر صحیح بعضی رفتارها، ممكن است باعث حل مشكلاتی شود كه با مادرتان دارید.

به مادرتان فرصت دهید كه بداند شما چه قدر دوستش دارید

مادران نیاز دارند كه از زبان شما بشنوند كه دوستشان دارید. كارهایی انجام دهید كه عشقتان را نسبت به او نشان دهد. به مادرتان بفهمانید كه وجودش چه قدر برای شما با اهمیت است. از مهم ترین كلیدهای روابط مادر و دختر، اعتماد و احترام است. اطمینان و احترام باید دوسویه باشد و دختر باید به مادرش اطمینان داشته باشد و به قوانین او احترام بگذارد. احترام گذاشتن و اعتماد داشتن از مهم ترین عناصر داشتن یك رابطه سالم است.

یكی از كلیدهای رابطه مادر و دختر، همكاری كردن است؛ خودتان را محك بزنید و اگر لازم بود، برای ایجاد تغییرات، زمانی را اختصاص دهید. از همنشینی با هم لذت ببرید و نكته های جدید و آموزنده ای از یكدیگر یاد بگیرید. برای ساختن یك رابطه جاودانه، زمان كافی اختصاص دهید تا بعداً دچار پشیمانی نشوید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع: پیام زن

مطالب مرتبط :

همه چیز درباره رابطه مادر و دختری!

تربیت دخترونه در خانه

اقیانوس زندگی دختران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.