تبیان، دستیار زندگی
ظلم و ستم امری نكوهیده و مخالف فطرت انسانی است و انسانها هیچ گاه آن را برنمی‌تابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخت ‏ترین مرحله حسابرسى در قیامت

آیت الله امینی

ظلم و ستم امری نكوهیده و مخالف فطرت انسانی است و انسانها هیچ گاه آن را برنمی‌تابند.

مقدمه

دین مبین اسلام همواره انسانها را به نفی بندگی غیرخدا فراخوانده و تلاش كرده است تا عزت و حرمت انسانها حفظ شود.

دراین میان، مذهب شیعه به دلیل ویژگیهای خاص خود و اثرات تربیتی كه در میان پیروان خود داشته نقش ممتازی دارد ویكی از جنبه‌های آشكار آن «ظلم ستیزی» است. تاریخ شیعه و سرگذشت پیشوایان آن گواه روشنی براین مدعاست.

اگرچه موضوع ظلم ستیزی و رویارویی با ستمگران در ادبیّات فارسی بازتاب داشته است، امّا در آثار شاعران شیعی جلوة خاصی دارد و به لحاظ حساسیت شیعیان، این مسأله، تشخیص و تمایز ویژه‌ای پیدا كرده است.

نگرش قرآن به ظلم و ظالم

از آن جا كه ظلم با سرشت انسانها سازگار نیست، خداوند در قرآن مجید آیات فراوانی  در بارة نكوهش ستم و سرانجام ظالمان و مسائل مختلف دیگر در همین زمینه، نازل كرده است كه به عنوان نمونه چند آیه آورده می‌شود.

در مورد اعتماد و توجه نكردن به ظالمان چنین آمده است:

«ولا تركنوا الی الذین ظلموا فتمسكم النار و مالكم من دون الله من اولیاء ثم لاتنصرون.

به ستمكاران میل مكنید، كه آتش بسوزاندتان، شما را جز خدا هیچ دوستی نیست و كس یاریتان نكند. (هود / 113)».

و به ستمكاران، وعدة عذاب دردناك داده شده است:

«فویل للذین ظلموا من عذاب یوم الیم. پس وای بر ستمكاران از عذاب دردآور قیامت (زخرف /65)»

و در جای دیگر خطاب به جائران، چنین گفته شده است:

«وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون : و ستمكاران به زودی خواهند دانست كه به چه مكانی باز می‌گردند (شعراء / 277).»

و راجع به سرانجام ظالمان در قیامت، چنین می خوانیم:

«ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون الا ما كنتم تكسبون: آنگاه به ستمكاران گویند: عذاب جاوید را بچشید . آیا نه چنین است كه در برابر اعمالتان كیفر می‌بینید؟ (یونس / 52)»

سخت ‏ترین مرحله حسابرسى در قیامت

آیت‌الله ابراهیم امینی در کتاب معاد در قرآن سخت‌ترین مرحله حسابرسی در قیامت را از نگاه آیات و روایات تشریح کرده است.

سخت‏ترین مراحل حساب، رسیدگى به مظالم عباد و حقوق مردم نسبت به یك‏دیگر است. انسان‏ها با هم زندگى مى‏كنند و نسبت به همدیگر حقوقى دارند. رعایت حقوق یك وظیفه الهى است كه انبیاء الهی در باره آن تأكید داشته‏اند. و در قیامت مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

به طور كوتاه به برخى از آنها اشاره مى‏كنم: هر یك از زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان، خویشان و نزدیكان، همسایگان و شهروندان، جوانان و سال‏خوردگان، معلمان و دانشجویان، ثروتمندان و تهى‏دستان، كارگزاران و زیردستان، هم‏كیشان و هم‏وطنان و... نسبت به یكدیگر وظایف و حقوقى دارند.

كه رعایت آنها یك وظیفه وجدانى، اجتماعى و شرعى است. و تضییع آنها یك گناه و جرم محسوب مى‏شود، كه در قیامت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

امكان دارد خداى متعال در قیامت از حقوق تضیع شده خودش صرف نظر كند، ولى از حقوق تضیع شده بندگان نسبت به یك‏دیگر صرف نظر نخواهد كرد؛ مگر این كه خودشان رضایت دهند و از دادخواهى صرف نظر كنند.

انواع ظلم

امیرالمۆمنین علیه‏السلام فرمود: ظلم سه گونه است: اول ظلمى كه بخشیده نخواهد شد، دوم ظلمى كه بدون دادستانى رها نمى‏شود، سوم ظلمى كه مورد بخشش قرار خواهد گرفت.

 ظلمى كه بخشیده نخواهد شد عبارت است از شرك به خدا، قرآن مى‏فرماید: «إِنَّ اللّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِـهِ» اما ظلمى كه بخشیده مى‏شود ستم كوچكى است كه هر انسانى نسبت به خودش روا داشته است، اما ظلمى كه بدون حساب رها نمى‏شود عبارت است از ظلم بندگان نسبت به یکدیگر، قصاص در آن‏جا بسیار دشوار خواهد بود، سختى آن در حد زخم كارد و زدن تازیانه نیست بلكه بسیار سخت‏تر است.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «هر كس از قصاص مى‏ترسد از ستم به مردم خوددارى كند.»

مشكل حساب‏رسى به حق الناس در قیامت این است كه در آن‏جا چیزى ندارد تا به طلب‏كاران بدهند؛ مثلاً كسى كه اموال مردم را در دنیا غصب كرده یا نفقه زن و فرزندانش را نداده یا شخصى را كشته و دیه‏اش را نپرداخته یا ضربه‏اى به مظلومى زده و دیه‏اش را نداده یا زیان مالى به كسى زده و جبرانش نكرده یا از كسى غیبت كرده یا به او توهین و هتك حرمت كرده و راضى‏اش نساخته است، در قیامت و به هنگام دادرسى چیزى ندارد تا به طلب‏كاران بپردازد.

راه حل رفع عذاب

حل این مشكل به یكى از دو وجه امكان دارد: وجه اول این كه به مقدار طلب بستان‏كار از حسنات بده‏كار برداشته مى‏شود و به طلب‏كار داده مى‏شود. وجه دوم این كه اگر حسناتى نداشت به همان مقدار از سیئات شاكى برداشته و در نامه عمل بده‏كار ثبت مى‏شود.

شخصى از امام باقر یا صادق علیه‏السلام روایت كرده كه فرمود: بده‏كار را در قیامت حاضر مى‏كنند در حالى كه شدیداً وحشت زده و نگران است، اگر حسناتى دارد از او مى‏گیرند و به طلب‏كارش مى‏دهند و اگر حسناتى نداشت از گناهان طلب‏كار مى‏گیرند و به بده‏كار مى‏دهند.

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «شخصى را در قیامت براى حساب در محضر خداى متعال حاضر مى‏سازند و نامه اعمالش را به دستش مى‏دهند، وقتى در آن نگاه مى‏كند حسناتش را در آن مشاهده نمى‏كند، مى‏گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست، چون عمل‏هاى صالح خود را در آن نمى‏یابم.

در جواب گفته مى‏شود: پروردگارت اشتباه و فراموشى ندارد. حسنات تو به واسطه غیبتى كه از مردم كرده‏اى به آنان داده شده است. سپس شخص دیگرى را براى حساب حاضر مى‏سازند و نامه عملش را به دستش مى‏دهند.

هنگامى كه در آن مى‏نگرد عبادت‏هاى فراوانى در آن مشاهده مى‏كند كه آنها را انجام نداده است، مى‏گوید: خدایا! این نامه عمل من نیست چون بعضى كارهایى كه انجام نداده‏ام در آن ثبت شده است. در جواب گفته مى‏شود: چون فلان كس از تو غیبت كرده بود، در عوض حسنات او را به نامه عمل تو منتقل كردیم.»

دعا ‌به‌ هنگام مظلوم واقع شدن ‌و‌ مشاهده ‌ى‌ كردار ستمگران

دعاى چهاردهم ا ز صحیفه سجادیه شكایتى است ‌بر‌ درگاه حضرت ایزدى ‌كه‌ حضرت سیدالساجدین علیه السلام ‌طى‌ ‌آن‌ نگرانى نهایى خود ‌را‌ ‌با‌ خداى سبحان ‌در‌ میان گذارده ، ‌از‌ ‌او‌ طلب یارى ‌مى‌ كند .

نكته ‌اى‌ ‌كه‌ امام سجاد علیه السلام ‌در‌ این دعا ‌بر‌ ‌آن‌ اصرار دارد ، ‌نه‌ تنها انتقام گرفتن ‌از‌ شخص ظالم ‌و‌ ستمگر است ، بلكه آموزه هاى بسیار بدیع ‌و‌ ‌دل‌ نشین توحیدى ‌را‌ ‌به‌ خواننده ‌مى‌ آموزد ‌كه‌ ‌در‌ صورت توجه ‌به‌ ‌آن‌ ، غیظ ‌و‌ خشم ‌او‌ كاملا فرو ‌مى‌ نشیند ‌و‌ تمام توجه خود ‌را‌ ‌به‌ رحمت ‌و‌ تفضل خدا ‌و‌ پاداش اخروى دوخته ‌و‌ اهمیت بیشترى ‌به‌ تهذیب خود ‌از‌ رذایل اخلاقى ‌مى‌ دهد .

یا ‌من‌ ‌لا‌ یخفى علیه أنباء المتظلمین ، ‌و‌ ‌یا‌ ‌من‌ ‌لا‌ یحتاج ‌فى‌ قصصهم الى شهادات الشاهدین ؛ 

‌اى‌ خدایى ‌كه‌ اخبار ستم كشیدگان ‌بر‌ ‌او‌ پوشیده نیست ‌و‌ ‌در‌ دادرسى ‌به‌ سرگذشت مظلومان ، ‌به‌ گواهى شاهدان نیازمند نیست !


منبع :

حوزه نیوز

پایگاه تخصصی صحیفه سجادیه

سایت دفاع مقدس استان کرمان

تهیه و فرآوری : جواد دلاوری ، گروه حوزه علمیه تبیان