تبیان، دستیار زندگی
چه کسانی پشت تولید این فیلم موهن بوده اند؟ اهداف این افراد چه بوده است؟محتوای فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام چیست؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت پرده و سازندگان فیلم موهن


 چه کسانی پشت تولید این فیلم موهن بوده اند؟ اهداف این افراد چه بوده است؟محتوای فیلم موهن به ساحت پیامبر اسلام چیست؟

فیلم موهن

اگرچه در سالهای اخیر پدیده "اسلام هراسی" در جهان غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان فضای رسانه ای رایج و مضمون تکرار شونده در  رسانه ها شکل گرفته است، اما این امر به این جا متوقف نشده و به شکل "اسلام ستیزی" تغییر شکل یافته است. اگرچه  در سالهای گذشته و به ویژه پس از حوادث یازده سپتامبر که به گروه القاعده منتسب شد، اسلام هراسی در ابعاد رسانه ای، سیاسی و اجتماعی دنبال شد و مسلمانان در جوامع غربی با انواع و اقسام تضییقات و تبعیضات روبرو شدند و رسانه ها، تصویری سیاهی از مسلمانان به مخاطب غربی ارائه می کردند، اما اخیرا چندی است  که نه تنها مسلمین مورد تعرض و اتهام قرار می گیرند که ستیزه جویی علیه خود اسلام شکلی علنی یافته است. اگر در سالهای گذشته هالیوود و فیلمهای آمریکایی مسلمین را مردمی خشن، تروریست، بی فرهنگ و .... تصویر می کردند ، اخیر تحرکات برای تخریب بنیانهای معنوی اسلام  شدت گرفته است. در جهان غرب که پرسیدن درباره چرایی موجودیت اسراییل و کم و کیف هولوکاست حکم ذنب لایغفر دارد و با آن برخوردهای هم رسانه ای و هم حقوقی می شود، به نام آزادی بیان و اندیشه زمینه برای انواع و اقسام اهانت های موج آفرین علیه مقدسات مسلمانان فراهم است. اگر حمایت از کاریکاتورهای علیه پیامبر اعظم(ص)، سکوت دربرابر آتش زدن قرآن توسط کشیش هتاک و حمایت از خوانندگان هتاک علیه ائمه را از  نمونه های اولیه اسلام ستیزی در جوامع غربی بدانیم، تولید فیلم اهانت آمیز درباره رسول گرامی اسلام(ص) نمونه اعلای گرایش های اسلام ستیزانه در این جوامع است. فیلمی که با واکنشهای شدید مردم مسلمان کشورهای مختلف روبرو شد و موجی از احساسات پاک مردم در اعلام انزجار ار این جنایت شنیع را به همراه داشت. اما سوال اصلی این است که محتوای این فیلم چه بوده، چرا تولید شده و حامیان آن چه کسانی هستند؟ ما در این نوشتار به این سوال پاسخ خواهیم داد.

با مطرح شدن برنامه پخش این فیلم در سالگرد حادثه 11 سپتامبر توسط تری جونز کشیش هتاک و سفیهی که سال گذشته برنامه قرآن سوزی را ارائه کرده بودحساسیتهای درباره این فیلم و محتوای آن شدت گرفت

محتوای این فیلم شنیع چیست؟

اعتراضهای مردمی در جهان اسلام همه در واکنش به  فیلم «معصومیت مسلمانان» بود؛ فیلمی که در ابتدا اعلام شد حاصل کار یک کارگردان آمریکایی ـ اسراییلی به نام سام باسیل است و اما پس از مدتی تلاش شد افراد دیگری در آن ذی مدخل معرفی شوند

فیلم موهن

این فیلم با صحنه‌هایی از حملات گروه‌های تندروی اسلام گرا به یک داروخانه مربوط به یک پزشک قبطی( نام اقلیت مسیحی  در مصر)  آغاز می‏شود. در این صحنه چند نفر با ریش بلند با چوب و چماق به داروخانه این پزشک حمله می‏کنند و با حمله ناجوانمردانه به همسر وی، مغازه اش را ویران می کنند؛ اما پلیس تنها نظاره گر این حادثه است.

فیلم پس از این بخش، به حیات پیامبر اعظم(ص) در صدر اسلام منتقل می‌شود و با پخش صحنه های مبتذل (که از بیان آنها معذوریم)، علاوه بر توهین به پیامبر اکرم(ص)، دین اسلام به عنوان "سرطان" و مسلمانان را افرادی خشن، عقب مانده و طرفدار خونریزی نشان می دهد.

رسانه ها گزارش داده اند که گذشته از محتوای ضعیف، سخیف و مغرضانه درباره پیامبر اسلام که ارزش بیان ندارد، یکی از شیطنتهای فیلم آن است که مسلمانان را افرادی شکنجه‏ گر معرفی کرده است و در صحنه ای از فیلم یک زن سالخورده به نحو عجیبی شکنجه می شود؛ در حالی که در تاریخ اسلام چنین چیزی مشاهده نمی شود.

چگونه این فیلم به نمایش درآمد؟

رسانه ها گزارش داده اند که این فیلم چند ماه پیش در بی‌تفاوتی کامل در سینمایی در لس‌آنجلس اکران شد و تبلیغ آن در ماه جولای درسایت  یوتیوب قرار گرفت .

این اکران محدود و بی سرو صدا چندان حساسیتها را  برنیانگیخت. اما با مطرح شدن برنامه پخش این فیلم در سالگرد حادثه 11 سپتامبر توسط تری جونز کشیش هتاک و سفیهی که سال گذشته برنامه قرآن سوزی را ارائه کرده بودحساسیتها درباره این فیلم و محتوای آن شدت گرفت.  اما این نمایش لغو شد.

این کشیش  طبق اعلام قبلی، حرکت موهن دیگری به نام «محاکمه مردمی محمد[ص]» برگزار کرد و به زعم خود آن حضرت را محاکمه نمود. قرار بود این فیلم در کنار این محاکمه نمایش داده شود.

اما علیرغم لغو پخش رسمی فیلم موهن، بخش‌هایی از این فیلم در فضای مجازی منتشر گردید و چون این کار از سوی قبطیان مهاجر مصری انجام شد، نخستین واکنش‌ها از مصر علیه این اقدام برخاست و سپس به لیبی، یمن و دیگر کشورها کشیده شد.

سام باسیل یک شهروند اسرائیلی ـ آمریکایی ایالات متحده است. وی یک مشاور املاک و مدیر شرکت‏های ساختمانی است که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کند و دشمن قسم‌خورده اسلام است؛ سام باسیل، یک نام مستعار نیست

چه کسانی این فیلم سخیف را تولید کردند؟

در روزهای ابتدایی پس از انتشار این فیلم ، برخی رسانه های غربی یک فرد  با تابعیت دوگانه اسرائیلی و آمریکایی را به عنوان سازنده این فیلم معرفی کردند.  روزنامه وال استریت ژورنال این فرد را این گونه معرفی می کند: سام باسیل یک شهروند اسرائیلی ـ آمریکایی ایالات متحده است. وی یک مشاور املاک و مدیر شرکت‏های ساختمانی است که در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کند و دشمن قسم‌خورده اسلام است؛ سام باسیل، یک نام مستعار نیست .

باسیل از  سه شنبه (11 سپتامبر 2012 ـ 21 شهریور 1391) که با روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" و روزنامه آمریکایی "وال ستریت ژورنال" مصاحبه کرد ناپدید شد و از مکان اختفای وی اطلاعی در دست نیست.

وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد، سام باسیل نویسنده و کارگردان این فیلم، پس از این اتفاقات متواری شده و کسی از جایش خبر ندارد. او البته در گفت‌وگویی با این روزنامه، گفته فیلمش یک فیلم بلند سیاسی است، نه مذهبی و ضمن توهین دوباره، اسلام را «سرطان» دانسته است. به نوشته این روزنامه پنج میلیون دلار از سوی صد خیر یهودی برای تولید این فیلم دو ساعته که ظرف سه ماه در کالیفرنیا ساخته شده، جمع‌آوری شده ‌است. باسیل با آسوشیتدپرس هم گفت‌وگو کرده و با ابراز تأسف از مرگ کارکنان سفارت امریکا از اینکه از سفارتخانه‌ها خوب مراقبت نمی‌شود، انتقاد کرده ‌است.

فیلم موهن

اما با ایجاد موج ضد آمریکایی و اسراییلی در جهان اسلام که در واکنش به تولید و نمایش  این فیلم موهن بود، جبهه رسانه ای استکبار در غرب و جهان عرب کوشید که آمریکا و اسراییل را از این اتهام مبرا سازند. برای مثال العربیه وابسته به خانواده سلطنتی سعودی می کوشد کل ماجرای این فیلم را زیر سوال ببرد. العربیه می کوشد باسیلی را شخصی خیالی معرفی کند و می نویسد : «ابهامات موجود درباره شخصیت باسیلی و ناشناس بودن او در سینمای آمریکا موجب شد، خبرنگاران و کاربران اینترنتی به دنبال حل معمای صاحب واقعی این نام بگردند.

این شبکه سعودی ادامه می‌دهد: پایگاه اطلاع رسانی صهیونیستی «تایمز اسرائیل» به نقل از مقامات آمریکایی بدون اشاره به نام آنها نوشت که آنها در اسناد رسمی خود اصلا چنین فردی با این نام و نشان نیافته‌اند، همچنین نام این فرد در هیچ مجوز خرید و فروش منازل و هیچ تلفنی به نام او ثبت ثبت نشده است.

در ادامه این گزارش که بیشتر به نظر می‌رسد، با هدف تبرئه آمریکا و رژیم صهیونیستی ارائه شده، آمده است: با افزایش سئوالات درباره هویت واقعی سام باسیلی، یک شخصیت دیگر با معرفی خود به عنوان مشاور تولید این فیلم به صحنه آمد و تاکید کرد که باسیلی «اسرائیلی» نیست، در واقع «استیون کلین» است که یک فعال تندرو انجیلی مسیحی است که به دلیل فعالیت‌هایش علیه مسیحیان کاتولیک و مسلمانان معروف است.

با ایجاد موج ضد آمریکایی و اسراییلی در جهان اسلام که در واکنش به تولید و نمایش  این فیلم موهن بود، جبهه رسانه ای استکبار در غرب و جهان عرب کوشید که آمریکا و اسراییل را از این اتهام مبرا سازند. برای مثال العربیه وابسته به خانواده سلطنتی سعودی می کوشد کل ماجرای این فیلم را زیر سوال ببرد

استیون در گفت‌وگوی تلویزیونی در آمریکا گفته است که باسیلی نام مستعار گروهی از مسیحیان عرب و آمریکایی است که پیشتر در خاورمیانه فعالیت داشته و با گروه خود توافق کرده بود، فیلمی ضد اسلامی تولید کنند و فردی که خود را به عنوان باسیلی معرفی کرده، یک قبطی است که از ترس جان خانواده خود در مصر نام واقعی خود را پنهان کرده است.

در واقع العربیه می کوشد این فیلم را به  جامعه قبطی های مصر در آمریکا نسبت دهد.گروه موسوم به «قبطیان مهاجر» در واقع نماد این جریان به شمار می آید. دکتر عصمت زقلمة از شخصیت‏های قبطی مهاجر و ساکن در آمریکا، در سال گذشته میلادی با ادعای اینکه مسیحیان قبطی مصر در معرض ظلم و قتل هستند "حکومت قبطی در تبعید" را تشکیل داد و خود را رییس آن اعلام کرد. حالا یکی از اعضای این جامعه به عنوان فرد پشت پرده این فیلم معرفی شده است. این شخص پنجاه و پنج ساله  در جنوب کالیفرنیا سکونت دارد و از او با نام ناکولا (یا نقوله) باسلی نام برده شده است.

فیلم موهن

حرف آخر

مسوولیت پخش و ساخت این فیلم شنبع و منزجر کننده توسط هر فرد یا گروهی که در آمریکا ساخته شده باشد برعهده خود آمریکا است. دولت آمریکا که هم اکنون  با خشم امت اسلامی روبرو شده ، تلاش می‏ کند خود را از این اقدام موهن تبرئه کند؛ اما آیا می‏ توان پذیرفت که ساخت چنین فیلمی با سرمایه هنگفت و نیز اقدامات مستمر کشیش هتاک و سفیه بدون اطلاع و رضایت مقامات آمریکا انجام شده باشد؟

از سوی دیگر با این اقدام، ادعای احترام به عقاید  سایرین  و به رسمیت شناختن تفاوتها که از مفاد جدی تبلیغات درباره ارزشهای جوامع غربی است زیر سوال رفت. برای مثال بسیاری از ویدئوها و فیلمهای مربوط به فعالان ضدصهیونیسم و یا حزب الله لبنان،  به دلایل واهی چون ضدیهود بودن و یا ترویج نفرت و خشونت از یوتیوب حذف می شود، اما گوگل حاضر به حذف این فیلم موهن از سایت خود نیست!  سایت یوتیوپ که در مالکیت شرکت گوگل قرار دارد اعلام کرد  فیلم توهین آمیز علیه پیامبر اسلام را از این سایت حذف نمی کند اما مانع از دسترسی به این فیلم در دو کشور مصر و لیبی می شود. این گونه تبعیضها و فعالیتهای اسلام ستیزانه ماهیت جریانهای پشت پرده تمدن غرب را بیش از پیش برای ما آشکار می نماید.

در نهایت به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ تبیان این جنایت شنیع را به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تسلیت عرض نموده و خواستار پیگیری و برخورد با این هتاکان از سوی تمام مسلمین جهان و نهادهای بین المللی هستیم. ما بر این باوریم که که اگرچه این اقدام با خیال خام ضربه به بنیانهای اسلام صورت می گیرد اما  این کفار باید بداند که چراغ هدایت با این اعمال خاموش شدنی نیست

یُرِیدُونَ لِیُطْفِۆُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ

یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان