تبیان، دستیار زندگی
روزنامه نگاری سبک جامع را علی قنواتی، نخستین بار اسفند 1390 در سمیناری یک روزه که در فرهنگسرای اشراق برگزار شد، به جامعه رسانه ای ایران معرفی کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبت نام دومین دوره روزنامه نگاری سبک جامع آغاز شد

وزنامه نگاری سبک جامع

روزنامه نگاری سبک جامع را علی قنواتی، نخستین بار اسفند 1390 در سمیناری یک روزه که در فرهنگسرای اشراق برگزار شد، به جامعه رسانه ای ایران معرفی کرد.

پس از برگزاری موفق اولین دوره آموزش روزنامه نگاری سبک جامع (Integrated Journalism) ، ثبت نام دوره جدید این کارگاه آغاز شد.

روزنامه نگاری سبک جامع را علی قنواتی، نخستین بار اسفند 1390 در سمیناری یک روزه که در فرهنگسرای اشراق با حضور جمعی از سردبیران و خبرنگاران رسانه های کشور برگزار شد، به جامعه رسانه ای ایران معرفی کرد.

پس از آن، اولین دوره آموزش روزنامه نگاری سبک جامع، بهار امسال در قالب دو کارگاه "روزنامه نگاری دیداری" و "روزنامه نگاری سبک زندگی" در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد که با استقبال مطلوب فعالان رسانه ای همراه بود.

رورنامه نگاری سبک جامع چیست؟

روزنامه نگاری سبک جامع، جدیدترین سبک روزنامه نگاری در جهان است، که تعاریف و وظایفی متفاوت و فراتر از چارچوب های سنتی برای خبرنگاران و فعالان حرفه ای عرصه رسانه دارد.

علی قنواتی مبدع و مدرس روزنامه نگاری سبک جامع، در معرفی این سبک می گوید: در این سبک، روزنامه نگار، تک بعدی نیست، بلکه مهارت های او از تولیدِ صرفِ متن، خبر و گزارش فراتر می رود. چنین فردی به واسطه تسلطی که بر دیگر ابزارهای نوین ژورنالیسم دارد، می تواند، محتوای پیام خود را به همراه مکمل های چندرسانه ای (مانند عکس، طرح، گرافیک، صوت و ویدئو) به مخاطب عرضه کند تا هم فرآیند انتقال پیام و هم میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطب، افزایش یابد.

به گفته قنواتی، حرفه اصلی یک "روزنامه نگار سبک جامع" ممکن است، عکاسی، تصویرسازی و ... باشد، اما او به دیگر حوزه ها و ابزارهای انتقال پیام نیز آشنایی کامل دارد. چنین ویژگی هایی امکان تعامل سازنده با متن و پدیدآوردندگان آن را فراهم خواهد کرد. همچنین یک روزنامه نگار سبک جامع به روش ها و ابزار تولید و انتشار محتوا در وب آشنا بوده و به راحتی می تواند یک سایت ساده محتوامحور را راه اندازی و مدیریت کند.

ثبت نام دوره جدید

به گزارش خبرنگار ما ثبت‌نام دوره جدید آموزش روزنامه‌نگاری سبک‌ جامع  با  ظرفیت محدود به زودی آغاز می‌شود. این دوره آموزش کارگاهی در سه سطح برگزار خواهد شد:

سطح یک: روزنامه‌نگاری نوین (New Journalism):

- آشنایی با روش‌های روزآمد و سبک‌های نوین نگارشی

- آشنایی با روزنامه‌نگاری آن‌لاین و اطلاع‌رسانی با روش‌های چندرسانه‌ای

سطح دو: روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی (Lifestyle Journalism)

- آشنایی با اصول و روش‌های روزنامه‌نگاری سبک‌زندگی به عنوان محبوب‌ترین نوع روزنامه‌نگاری در جهان

این سطح ویژه روزنامه‌نگاران علاقه‌مند به ارتقای فعالیت حرفه‌ای در رسانه‌های کاغذی یا دیجیتال به‌ویژه دبیران و سردبیرانی است که می‌خواهند با محتوای مفید و کاربردی رضایت مخاطبان بیشتری را جلب کنند)

سطح دو+: روزنامه‌نگاری دیداری (Visual Journalism)

- آشنایی با قواعد و ابزارهای روزنامه‌نگاری دیداری و اطلاع‌رسانی از طریق تصویر و گرافیک

آموزش این سطح برای روزنامه‌نگاران علاقه‌مند به شناخت حرفه‌ای روش‌های دیداری انتقال محتوا شامل عکس، طرح، گرافیک و اینفوگرافیک‌، به‌ویژه دبیران و سردبیرانی است که می‌خواهند تکنیک‌های پیشرو روزنامه‌نگاری دیداری را به شکل مۆثر و اصولی به کار گیرند. به طراحان گرافیک علاقه‌مند به شناخت علمی گرافیک مطبوعاتی و گرافیک اطلاع‌رسان یا اینفوگرافیک‌ نیز شرکت در این سطح توصیه می شود.

لازم به ذکر است کلاس‌های هر سطح در 8 جلسه هفتگی به طور فشرده ارائه خواهد شد. ظرفیت هر کلاس 12 نفر در نظر گرفته شده است.

از علاقه‌مندان به شرکت در دوره دعوت می‌شود برای رزرو و قرار گرفتن در اولویت ثبت‌نام، تعیین سطح و کسب اطلاعات بیشتر یک ایمیل به نشانی integratedjournalism@gmail.com ارسال کنند. مطبوعات و رسانه‌های علاقه‌مند به همکاری در برگزاری دوره نیز می‌توانند با همین ایمیل مکاتبه کنند.

تنظیم: هومن بهلولی