تبیان، دستیار زندگی
در ماه های اخیر شاهد شکوفایی و رکورد شکنی بازار سرمایه بوده ایم. آیا این فرآیند ادامه دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بورس همچنان رکورد می‌شکند؟


در ماه های اخیر شاهد شکوفایی و رکورد شکنی بازار سرمایه بوده ایم. آیا این فرآیند ادامه دارد؟

بورس

هنوز زمان زیادی از رکوردشکنی‌های متوالی بازار سهام سپری نشده است. رکورد شکنی هایی که در نهایت طی هفته ای که گذشت آرام و قرار گرفت. روند بورس در هفته ای که سپری شد منجر به افت 0.6 درصدی شاخص بورس در مقیاس هفتگی شد.

مدیر عامل شرکت بورس  در این باره گفت: سه عامل حاکم شدن جو روانی آرام، ورود نقدینگی و رکود بازارهای موازی نقش ویژه ای در ثبت رکوردهای جدید تالار شیشه ای داشته است.

حسن قالیباف اصل افزود: بورس تهران به اخباری که توسط شرکت ها نسبت به تحقق پیش بینی هایشان رسیده، واکنش نشان داده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این که، حدود سه هفته به پایان 9 ماهه سال جاری و انتشار گزارش های 9 ماهه در بازار سرمایه باقی مانده است، پیش بینی می شود که شرکت ها، گزارش های خود را متناسب با گزارش های شش ماهه به بورس اعلام کنند.

وی با اشاره به این که، موضوعات جانبی از جمله بحث های سیاسی هم بورس را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: البته این موضوع را نباید فراموش کنیم که اخبار سیاسی تاثیری زودگذر بر بازار سرمایه دارد، چرا که جو روانی در بورس ماندگار نیست.

مدیر عامل شرکت بورس با بیان این که، مباحث اقتصادی و ماندگار در بازار سرمایه تاثیرگذار است، افزود: تاثیر مباحث غیر اقتصادی در بازار سرمایه مقطعی است، چرا که بورس بر اساس واقعیت و عملکرد شرکت ها حرکت می کند.

بدون شک بازار سرمایه فرصت های سرمایه گذاری دارد. فرصت های خوب هست. این هلدینگ خلیج فارس فرصت خوبی است. اما باز  هم تاکید می کنیم ریسک بازار بالاست و حتما باید حساب شده وارد بازار شویم

وی با اشاره به عبور شاخص بورس از 32 هزار واحد و ثبت رکورد تازه ای در بازار سرمایه، تصریح کرد: این اتفاق ناشی از عوامل مختلف درون و برون سازمانی بوده که در آن سه عامل حاکم شدن جو روانی آرام، ورود نقدینگی و رکود بازارهای موازی نقش ویژه ای دارند.

وی ادامه داد: در بررسی عوامل برون سازمانی باید به مواردی چون شرایط متعادل اقتصادی، تعادل در بازار ارز و افزایش قیمت های جهانی اشاره کرد.

بورس

به اعتقاد تحلیل گران بازار سهام رشد سریع قیمت سهام، ثبات نسبی نرخ محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا در کنار برخی اقدامات کنترلی سازمان بورس سه عامل اصلی هستند که در مهار هیجان خریداران نقش اساسی دارند. در رابطه با آینده وضعیت بورس طی روز های آینده علی رحمانی، مدیر عامل سابق بورس اعتقاد دارد که تا جایی که چشم کار می کند امیدواری برای توسعه بازار سرمایه وجود دارد: در رابطه با آینده بورس امید بر این است که توسعه بازار سرمایه خواهد بود و رشد بازار و افزایش شاخص ها اتفاق خواهد افتاد. به خصوص اینکه در روزهای آینده عرضه اولیه پتروشیمی خلیج فارس را درایم که به نظر می رسد فرصت جدیدی را برای بازار ایجاد کند. ولی نباید یادمان برود با تغییر نرخ ارز یک ارزیابی مجددی از ازرش دارایی ها و شرکت ها در حال اتفاق است که این تا حد زیادی تاثیر خودش را گذاشته است.

رحمانی در ادامه توضیحات خود گفت: البته یک اتفاق دیگری هم مد نظر است و آنهم اینکه با افزایش نرخ ارز یارانه انرژی که عاید شرکت ها می شود به خصوص بخش پتروشیمی و فولاد ارقام قابل توجهی است. یعنی حدود سه صنعت بیش از 80 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می کنند. این به معنی سود آوری بسیاری از شرکت هایی خواهد بود که در این صنعت مشغول هستند.

مدیر عامل سابق بورس در واکنش به این که توضیحات شما در شرایطی است که شرکت ها یارانه شان را دریافت کنند گفت: دارند دریافت می کنند. وقتی انرژی را با قیمت پایینی محاسبه می کنید این یارانه را دارید می دهید. انرژی ارزان به حساب یارانه است. ما سه صنعت را بر اساس دلار سه هزار تومان محاسبه کردیم که دارند یارانه انرژی می گیرند و رقم قابل توجهی است.

به اعتقاد تحلیل گران بازار سهام رشد سریع قیمت سهام، ثبات نسبی نرخ محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا در کنار برخی اقدامات کنترلی سازمان بورس سه عامل اصلی هستند که در مهار هیجان خریداران نقش اساسی دارند

او ادامه داد: البته یک سری پیامد هایی این موضوع دارد. به طور مثال من اخیرا متوجه شدم در افعانستان داریم سیمان را تنی 30 تا 35  دلار می فروشیم. در حالیکه پاکستان دارد 100 تا 120 دلار سیمان را می فروشد. آنهایی که دارند رقابت می کنند اینجا انرژی ارزان است و این انرژی دارد به همسایه افغان منتقل می شود.   این موضوع سیمان را من هفته قبل به آن بر خورد کردم که با این قیمت داریم می فروشیم. یعنی افزایش قیمت ارز به نفع افغان ها شده است.

رحمانی در پاسخ به این سوال که شما به سرمایه گذاری در بورس توصیه می کنید یا خیر گفت: بدون شک بازار سرمایه فرصت های سرمایه گذاری دارد. فرصت های خوب هست. این هلدینگ خلیج فارس فرصت خوبی است. صنایع پیشرو داریم که جا برای سرمایه گذاری هست و می توان امیدوار بود بازده مناسبی عاید شود. من باز  هم تاکید می کنم ریسک بازار بالاست و حتما باید حساب شده وارد بازار شویم. اگر وقت داریم و می توانیم پیگیری کنیم خیلی عالی است و می توان مستقیم وارد بازار شد. اگر این شرایط را نداریم حتما این موضوع را دست خبرگان بسپاریم. یا اینکه سراغ صندوق هایی برویم که عملکرد خوبی داشتند و توسط مدیران حرفه ای اداره می شوند. اما بدون تردید بازار سرمایه دارای فرصت خوبی هست. افزایش قیمت ارز هم روی ارزش دارایی ها و هم روی ارزش سهام دارد اثر می گذارد. مدیر عامل سابق بورس اعتقاد دارد برای سرمایه گذاری باید حوصله کرد. یک دوره سه تا شش ماهه طول می کشد که یک سهام بنیادی را انتخاب کرد و مدتی برای آن صبر کرد: برای سرمایه گذاری باید حوصله کرد. برای بازار مسکن هم تا 18 ماه آینده پیش بینی رونق داریم ولی به نظر من بازار سهام هم سود آور تر است و هم مطمئن تر است اما ریسک دارد.

این ریسکی که به کرات در بلا به آن اشاره شد به خوبی روشن می کن که کسانی که آشنایی چندانی با بورس ندارند، نباید به تنهایی و بدون مشاوره به این بازار وارد شوند. بدون شک یکی از بهترین راه ها برای فعالیت در بورس مراجعه به کارگزارن بورسی است که هم نسبت به بازدهی سهام شرکت های مختلف آگاهی دارند و هم از شرایط خاص بازار و ریسک حاکم بر آن آگاهند.

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:  بورس ٢٤/ خبر آنلاین