تبیان، دستیار زندگی
شما با ساده‌ترین و راحت‌ترین روش می‌توانید رو تختی زیبایی داشته باشید. دوخت رو تختی بسیار ساده است و می‌توانید چندین مدل با رنگ‌های متفاوت برای تمام فصول سال تهیه کنید، هر فصل را با یک رو تختی جدید آغاز کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش دوخت روتختی زیبا

روتختی رنگی


شما با ساده‌ترین و راحت‌ترین روش می‌توانید رو تختی زیبایی داشته باشید. دوخت رو تختی بسیار ساده است و می‌توانید چندین مدل با رنگ‌های متفاوت برای تمام فصول سال تهیه کنید، هر فصل را با یک رو تختی جدید آغاز کنید.


وسایل مورد نیاز جهت دوخت رو تختی:

پارچه‌ی بزرگی از جنس پشم (نمد)، وسایل دوخت و دوز (مانند سوزن، نخ، قیچی)، نوارهای پارچه‌ای سه سانتی از جنس نمد (پشمی) در چند رنگ، سنجاق قفلی، سوزن ته گرد، منجوق یا دکمه،

آموزش دوخت یک رو تختی زیبا:

در ابتدا بر روی یک پارچه پشمی (نمدی) اندازه و سایزی را که مد نظر دارید، (اندازه ای که مایل هستید رو تختی بر سطح تخت قرار بگیرد، بلندی یا کوتاهی روتختی به دلخواه می‌باشد) با گچ خیاطی (صابون) علامت بزنید. نوارهای پارچه ای رنگی سه سانتی را با سوزن ته گرد به صورت عمودی بر روی پارچه اتصال دهید تا تمام سطح پارچه‌ی زیری با نوارهای پارچه ای رنگی پوشیده شود.

زمانی که مطمئن شدید نوارهای پارچه‌ای در محل صحیح و نهایی خود بر روی پارچه قرار گرفته‌اند و قصد تغییر دیگری را ندارید به کمک نخ و سوزن کوک بزنید تا دوخته شود.

مرحله‌ی دوم : درست کردن رو تختی

نوارهای پارچه‌ای با رنگ دیگر را به کمک سنجاق قفلی (همانند شکل بالا) به صورت افقی بر روی پارچه‌ی اصلی بچسبانید. فاصله‌ی بین نوارهای افقی و عمودی باید به اندازه‌ی یک سانتی متر باشد.

چگونه می‌توان نوارها را مانند شکل در هم قرار داد و نظم ردیف‌های از بین نرود؟ هنگامی که به انتهای یک ردیف رسیدید، برای اینکه ردیف پارچه‌ای شما حرکت نکند، باید از سنجاق قفلی کمک بگیرید و سنجاق را در انتهای نوار پارچه‌ای قرار دهید و در این هنگام نوار افقی را نیز قرار دهید. یک بار نوار افقی در سطح پارچه و بار دیگر در زیر قرار می‌گیرد.

مرحله‌ی سوم : درست کردن رو تختتی

اگر تمام سطح رو تختی را با نوارهای باریک پوشش داده‌اید، حال با احتیاط سنجاق‌هایی را که برای ساکن بودن پارچه وصل کرده بودید، جدا کنید و کوک زدن را آغاز نماید.

به هر چهار نقطه‌ی چهار گوش هر یک از شکل‌های رو تختی، یک دکمه وصل کنید و آن را بدوزید؛ اما تمام دکمه‌ها یا منجوق‌هایی که استفاده می‌کنید باید یک شکل و یک سایز باشند همانند شکل بالا.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: melisajan

مطالب مرتبط:

یک مدل دامن ساده بهاری 

طرز کار چرخ خیاطی به زبان ساده