تبیان، دستیار زندگی
آیا میدانید چرا وقتی یک سیب گندیده را در بین سیب های سالم قرار میدهیم بقیه سیب ها هم بعد از مدتى میگندند چون سیب گندیده یک نوع گاز از خودش انتشار میدهد که باعث گندیدن بقیه سیب ها میشود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا میدانید تار عنكبوت 2 برابر طول خودش كش می آید

آیا می‌دانید

آیا میدانید چرا وقتی یک سیب گندیده را در بین سیب های سالم قرار میدهیم بقیه سیب ها هم بعد از مدتى میگندند چون سیب گندیده یک نوع گاز از خودش انتشار میدهد که باعث گندیدن بقیه سیب ها میشود .

آیا میدانید بزرگترین تخم در مقایسه با اندازه بـدن، برای پرنده ای به نام كیوی است جثه كیوی اندازه یك مرغ است، اما تخمی كه می گذارد، 1.4 بدنش وزن دارد .

آیا میدانید شدیدترین نعره متعلق به وال است که نعره ای معادل 200 دسی بل تولید میکند برای مقایسه باید بگویم که این نعره از صدای موتور یک جت بیشتر می باشد.

آیا میدانید وقتی یك نوزاد در حال گریه است با صدای ش..ش.. شما آرام خواهد شد و این به این دلیل صدای آبی است كه اطراف نوزاد را در دل مادر گرفته است.در ضمن این یكی از دلایلی است كه چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد.

آیا میدانید اگر ریشه های یک درخت جوان صنوبر را به هم وصل کنیم طول آن به دو یا سه متر خواهد رسید.در حالی که طول ریشه های یک گیاه گندم به 600 متر و طول ریشه های نیشکر به 20 کیلو متر می رسد.

آیا میدانید با نگاه کردن به گوش جانوران می توانیم پی به تخم گذار بودن و یا بچه زا بودن آنها ببریم، بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است تنها در این مورد یک استثنا وجود دارد و آن نوعی افعی بچه زا است که گوشش دقیق پیدا نیست.

آیا میدانید نخستین نشانه های حضور انسان در سرزمین ایران مربوط به دست افزارهای دوره پارینه سنگی است که حدود 100 هزار سال از ساخت آن میگذرد.

آیا میدانید چک قبل از پول وجود داشت، شواهد نشان میدهد که چک حداقل 1000 سال قبل از سکه در بین بابلی ها متداول بوده است، آنها براى نوشتن چک از لوحهاى سفالی استفاده میکردند.

آیا میدانید ستاره ای که در آسمان میبینید ممکن است میلیون ها سال نوری از شما دور بوده باشد و نور آن بعد از چند سال نوری به زمین رسیده باشد.

آیا میدانید یک زنبور قادر است رنگهای سبز ، آبی و حتی ماورای بنفش را که برای ما انسانها نامری است را ببیند اما رنگ قرمز را تشخیص نمی دهد و اشیای قرمز را به رنگ سیاه می بیند در ضمن یک زنبور باید بر روی 4 هزار گل بنشیند تا بتواند به اندازه یک قاشق عسل تهیه کند.

آیا میدانستید که پردرآمدترین ورزشکار جهان، "تایگر وودز" گلف باز، در طول سال 78میلیون دلار و به عبارت دیگر در هر ثانیه 148 دلار درآمد کسب می کند ؟

آیا میدانستید که ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض و انبساط 16 ساتنی متر تغییر میکند ؟...

آیا میدانید موش صحرایی میتواند به مدت 8 دقیقه زیر آب بماند ؟

آیا میدانید بچه دلفین از مدتی که به دنیا میاید به مدت 1 ماه اصلاً نمی خوابد ؟

7. آیا میدانید مانیتوری از جنس پلاستیک ساخته شده که به راحتی میتوان آن را تا کرد ؟

آیا میدانید در جهان بیش از 30 هزار نوع عنکبوت وجود دارد ؟

آیا میدانید حافظه ی ماهی قرمز فقط 3 ثانیه است ؟

آیا میدانید کلاغ و دراکوب و عقاب باهوش ترین پرندگان هستند؟

آیا میدانید تمام زیر دریایی را با الهام از كوسه می سازند ؟

آیا میدانید تار عنكبوت 2 برابر طول خودش كش می آید بدون آنكه پاره شود ؟

فراوری :هدی تقی زاده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:

Bitrin

Beytoote

سایت دانستنی های یک انسان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.