تبیان، دستیار زندگی
عقرب سیاه که اقدام به ربودن و آزار و اذیت چند زن جوان در تهران کرده بود، سحرگاه سه‌شنبه ـ 21 شهریورماه ـ به دار مجازات آویخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عقرب سیاه اعدام شد+عكس


عقرب سیاه که اقدام به ربودن و آزار و اذیت چند زن جوان در تهران کرده بود، سحرگاه سه‌شنبه ـ 21 شهریورماه ـ به دار مجازات آویخته شد.

عقرب سیاه-اعدام

عقرب سیاه لقب فردی به نام صادق مرادی ا‌ست که چهار سال قبل و پس از تلاش برای ربودن یک زن در جنوب تهران از سوی پلیس دستگیر شد و اواخر سال 89 به اتهام آزار و اذیت چند زن و دختر، چندین بار پای میز محاکمه رفت.

این مرد شرور ابتدا در شعبه 77 دادگاه كیفری استان تهران محاكمه و به اعدام محكوم شد كه پس از اعتراض، این حكم در دیوان عالی كشور نقض شد.

پس از رسیدگی به این پرونده در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران، این شعبه حكمی مبنی بر تبرئه عقرب سیاه صادر كرد و این حكم كه واكنش‌های زیادی از جمله از سوی برخی نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی را در پی داشت پس از رسیدگی در دیوان عالی كشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه 79 دادگاه كیفری استان تهران ارجاع شد.

این شعبه در آخرین مرحله رسیدگی به اتهامات صادق مرادی، وی را به اعدام محكوم كرد و چهارم مرداد سال جاری نیز دیوان عالی كشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد: «دادنامه صادره از شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران علیه صادق مرادی معروف به عقرب سیاه که مرتکب چندین فقره عمل شنیع زنای به عنف و اکراه نسبت به شکات شده، در دیوان عالی کشور رسیدگی و با توجه به انطباق رای صادره با موازین شرعی و قانونی، تایید و ابرام شد. همچنین پرونده جهت جری تشریفات قانونی به مراجع ذی‌ربط ارسال شد.»

عقرب سیاه سرانجام پس از طی مراحل قانونی پرونده‌اش سحرگاه سه‌شنبه در چهارراه نظام‌آباد تهران و در مقابل دیدگان تعدادی از شهروندان به دار مجازات آویخته شد.

عقرب سیاه-اعدام

حاشیه‌ها:

* از ساعت 3:40 حدود 200 نفر در محوطه اجرای حكم حضور داشتند كه رفته رفته بر تعداد آنان افزوده می‌شد. در میان جمعیت، حضور زنان و كودكان نیز بارز بود. خبرنگاران، عكاسان و تصویربرداران رسانه‌های داخلی نیز جهت پوشش خبری و تصویری این اعدام حضور داشتند. همچنین معابر منتهی به محل اجرا از سوی ماموران پلیس، مسدود شده و تحت تدابیر انتظامی قرار گرفته بود.

* محدوده اجرای حكم با نصب بنرهایی با عنوان «اعدام یك متجاوز به عنف» مشخص شده بود و در این محل محصور با داربست، یك جرثقیل مستقر بود.

* ساعت 4:20 آمبولانس مركز فوریت‌های پزشكی تهران در محل حاضر شد.

* ساعت 4:25 با افزایش جمعیت در محل اجرا، ماموران نیروی انتظامی نسبت به استقرار حفاظ‌های فلزی به منظور جلوگیری از ورود جمعیت به محل اجرا اقدام كردند.

* ساعت 4:40 سرهنگ خانچرلی ـ رییس پلیس پیشگیری پایتخت ـ وارد محوطه برگزاری مراسم اعدام شد و پس از بررسی اوضاع و احوال محل اجرای حكم، دقایقی به گفت‌وگو با خبرنگاران پرداخت.

* برخی افراد حاضر در جمعیت با اینكه برای تماشای صحنه اعدام حضور یافته بودند اما با اجرای این مجازات مخالف بودند. در مقابل تعداد بیشتری از افراد بر بازدارندگی مجازات اعدام تاكید داشتند و موافق اجرای چنین مجازاتی برای افرادی نظیر عقرب سیاه بودند.

* ساعت 5:20 خودروی پزشكی قانونی مخصوص حمل جسد در محل حاضر شد.

* ساعت 5:50 قاضی فریدون امیرآبادی فراهانی ـ معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنایی ـ و علی جمشیدی ـ دادیار اجرای احكام دادسرای ناحیه 27 تهران ـ جهت انجام تشریفات قانونی در محوطه اجرای مراسم حضور یافتند.

* ساعت 5:52 خودروی حامل محكوم وارد محوطه اجرای مراسم شد.

* ساعت 5:55 طناب قرمزرنگ دار توسط یكی از ماموران به قلاب جرثقیل متصل شد.

عقرب سیاه-اعدام

* راس ساعت 6 مراسم اجرای حكم با تلاوت آیاتی از قرآن كریم آغاز و سپس عقرب سیاه در میان نور شدید فلاش دوربین عكاسان خبری از خودرو خارج شد. وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: «من را رسانه‌ها اعدام كردند. من تبرئه شده بودم. اینكه می‌گویند سر بی‌گناه بالای دار نمی‌رود دروغ است... .» پس از گفتن این جملات، ماموران وی را به سمت سكوی اجرا هدایت كردند. او بار دیگر با صدای بلند ابراز بی‌گناهی كرد و چند ثانیه بعد طناب دار بر گردن وی افتاد و هم‌زمان دادنامه تایید شده از سوی دیوان عالی كشور مبنی بر محكومیت صادق مرادی قرائت شد.

* ساعت 6:6 با بالا رفتن اهرم جرثقیل، پرونده زندگی عقرب سیاه بسته شد و جسد وی حدود 10 دقیقه بالای دار باقی ماند. با كاسته شدن از جمعیت، جسد پایین آورده شد و ضمن تایید مرگ از سوی پزشك قانونی داخل كاور قرار گرفت. سپس به داخل آمبولانس منتقل شد و خودروی حامل جسد، محل را ترك كرد. در این هنگام تعدادی انگشت‌شمار قصد اخلال در نظم را داشتند كه توسط ماموران متفرق شدند.

* یكی از قربانیان جنایات عقرب سیاه در حالی كه روی زمین با حالتی مات و مبهوت نشسته بود، جملاتی را بر زبان می‌آورد. خبرنگاران قصد داشتند با او به گفت‌وگو بپردازند اما این زن جوان گفت كه حال مساعدی ندارد. وی در حالی كه به جسد آویخته شده صادق مرادی خیره شده بود، زیر لب می‌گفت "نباید اعدامش می‌كردند. چرا نگذاشتند التماس كند؟ مگر من كم به او التماس كردم؟ می‌خواستم او زنده بماند و هر روز قطعه‌ای از بدنش را جدا كنند."

بخش حقوق تبیان


منبع : ایسنا