تبیان، دستیار زندگی
همانطور که علامتهای جسمانی بلوغ دختر و پسر با هم متفاوتند علامتهای بلوغ روحی _روانی نیز در دختران و پسران متفاوت از هم ظاهر می شوند. این علامتها در دختران بیشتر در غالب توجه عمیق به ظاهر شروع می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ظاهر گرایی در بلوغ دخترانه


همانطور که علامتهای جسمانی بلوغ دختر و پسر با هم متفاوتند علامتهای بلوغ روحی  _روانی نیز در دختران و پسران متفاوت از هم ظاهر می شوند. این علامتها در دختران بیشتر در غالب توجه عمیق به ظاهر شروع می شوند.


دختر

دخترها با نزدیک شدن به سنین نوجوانی توجه ویژه ای به وضعیت ظاهری، چهره و تیپ خود نشان می دهند. و همین توجه از علائم رسیدن بلوغ روحی دخترانه است. لذا دخترهایی که در سنین بلوغ هنوز از این چیزها غافلند شاید تاخیر بلوغشان را به بزرگترها گوشزد می نمایند. به عبارت دیگر اگر دختری در سنین نوجوانی به طرز قابل توجهی از خود غافل بماند و مثل زنان چهل ساله رفتار کند، یا مانند کودکان غرق در بازیگوشی باشد و از زیبایی ظاهر خود غافل باشد ،ممکن است عقب ماندن بلوغ خود را نشان دهد که باید دلایل آن را جستجو کرد.

اما نباید دخترها را در رد شدن از این مرحله " توجه به ظاهر" تنها گذاشت و از آسیبهای افراط و تفریط در این زمینه غافل شد. اگر دخترمان را در محدودیت زیاد قرار دهیم تا از ظاهر خود شرمنده و سرخورده شود، به او آسیبهای روانی زیادی وارد خواهیم کرد.

احساسات و صفاتی همچون خود کم بینی ،عدم اعتماد به نفس ،تحریک و تشدید حسادت به دیگران ، شک به همسر (در آینده) که زاده خودکم بینی و حسادت است، و ... که بسیاری از زنان را گرفتار خود کرده است، از کمبودهای آنها در دوران نوجوانیشان متولد شده است.

از طرفی هم اگر او را بی چون و چرا در مسائل مادی غرق کنیم باز هم به او صدمه زده ایم. چه بسا تمام توجه او صرف مسائل ظاهری و مادی شود و انسانی پست و ظاهر بین شود. بنابراین ضمن اینکه لازم است به نیازهای مادی او برای ظاهر آرائیش توجه داشته باشیم ، لازم است در موازات آن توجه او را به مسائل معنوی هم جلب کنیم و او را با محتوای زندگی هم آشنا کنیم.

مثلا با او درباره مشکلات زندگی صحبت کنیم و مشکلات را از او پنهان نکنیم. دانستن مشکلات زندگی روحیه و مشارکت و همدلی در حل مشکلات روحیه تواضع را در ایشان تقویت می کند و از ایجاد توقعات بیخود جلوگیری می کند. البته تاثیری که این آگاهی ایجاد خواهد کرد کاملا بسته به لحن بیان و طرز تلقی ما از مشکلات دارد. اگر ما مشکلات را مسائلی طبیعی و عادی بدانیم که مجبوریم با مبارزه با آنها ، زندگی را بسازیم ،بیان آن نتیجه مثبتی خواهد داشت اما اگر همراه بیان مشکلات، یک خروار احساس بدبختی و یاس و عجز هم منتقل کنیم، قطعا نتیجه منفی خواهیم گرفت.

از ارتباط های موثر با افراد تجملاتی و ظاهر بین خودداری کنیم و بیشتر به سمت افرادی برویم که در عین دانشمندی و روشنفکری ، ساده زیست و متواضع باشند. ضمنا هر چه به سمت پرورش خلاقیت و استعدادهای هنری نوجوان پیش برویم و روح او را درگیر هنر و دانش کنیم از توجه او به ظاهر کم خواهیم کرد. البته در این مسیر هم نوجوان بیمار بیشتر جذب حواشی کار خواهد شد تا محتوای کار. و انسان تا وقتی که درگیر حاشیه ها باشد و به محتوا نپردازد ، در کار موفق نخواهد شد.

گفتنی است که عدم پرورش به موقع خلاقیت و استعدادهای نوجوان ، خود یکی از دامهای گرفتار شدن به ظاهر بینی و مادی گرایی است . کسی که هیچ راهی برای نشان دادن خود پیدا نکند ، همه چیز را فدای زیبا کردن و جلوه دادن جسمش خواهد کرد

دیگر اینکه به پرورش روحیه ایمان و تدین در دخترها توجه داشته باشیم. اگر می خواهیم دخترمان را از آسیبهای اجتماعی و دامهای گسترده ای که سر راه دختران جوان هست حفظ کنیم، بهترین و پربازده ترین روش این است که اعتقادات محکمی در ایشان ایجاد کنیم. دختری که اعتقادات قوی دارد، در دژی محکم و نفوذ ناپذیر زندگی می کند. این دژ محکم را به دختران خود هدیه دهید و بگذارید به سلامت از دوران نوجوانی بگذرند. آنگاه در جوانی راه خود را خود انتخاب کنند.

اهل هیاتهای مذهبی باشید و لااقل هفته ای یک روز را به زیارات و ادعیه و توسل بگذرانید. به حوصله و علاقه خودتان توجه نکنید .دختر شما به بودن در چنین فضاهایی احتیاج دارد. شما اکراه نشان ندهید چه بسا او جذب شود. . ضمن انتقاد از رفتارهای نادرست ، جذب خوبیها شوید و بگذارید فضاهای روحانی کار خودش را بکند. ممکن است نوجوان شما هیج توجهی به چیزهایی که مورد توجه شماست نداشته باشد و خودش استفاده مثبت را بکند. وقتی روح دخترتان با معارف دینی و با یک دنیای ملکوتی آشنا شد، چنان در آن غرق خواهد شد که توجه به ظاهر در دوران نوجوانی او را گرفتار بیماریهای جانبی نخواهد کرد. اما دختری که خالی است و اطرافیانش هم همه غرق مادیاتند و هیچ چیز باارزشی برای سرگرم کردن روحش ندارد، قطعا از کانال توجه به ظاهر به جاهای بدتری کشیده خواهد شد.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

نکاتی خاص در تربیت دخترها 

هدفمند کردن زندگی دختران 

اقیانوس زندگی دختران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.