تبیان، دستیار زندگی
«هر كاری كه می كنم هرچقدر كه كوتاه می یام اصلاً به چشم نامزدم و خانوادش نمی یاد. اونها فكر می كنن كه همه كارها و فداكاری هایی كه من انجام می دم وظیفمه.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میختان را محکم بکوبید


«هر كاری كه می كنم هرچقدر كه كوتاه می یام اصلاً به چشم نامزدم و خانوادش نمی یاد. اونها فكر می كنن كه همه كارها و فداكاری هایی كه من انجام می دم وظیفمه. جالب اینه كه همه چیز وظیفه من هست ولی اونها هیچ وظیفه ای ندارند. دیگه از این وضعیت خسته شدم و نمی دونم چی كار كنم...»

محبت

این روایت را شاید قبلا هم از زبان کسی شنیده باشید. گاهی اوقات ما انسان ها فراموش می كنیم كه در قبال لطف، محبت و توجه اطرافیان از آنها سپاسگزار باشیم. همین امر باعث كمرنگ شدن الطاف اطرافیان و بی توجهی آنها به ما می شود. آن زمان است كه تازه قدر محبت و توجه را می دانیم در حالی كه دیگر بسیار دیر شده است و دوستانمان را از دست داده ایم.

این مسئله مهم در زندگی مشترك بیشتر از هر جای دیگری ظهور و بروز پیدا می كند. افراد باید از همان ابتدای زندگی مشترك یعنی دوران عقدشان و حتی قبل تر از آن برای ایجاد روحیه قدرشناسی از اطرافیان به خصوص همسرشان در خود تمرین کنند و از كوچكترین كار و توجه گرفته تا بزرگترین ها باید شامل توجه و در نتیجه قدردانی قرار بگیرد. در واقع، از همان ابتدای آشنایی و شروع قول و قرارهای ازدواج، میخ قدرشناسی تان را محکم بکوبید!

قدرشناسی یكی از ویژگی های اخلاقی پسندیده محسوب می شود كه هم باعث ایجاد حس رضایت و خوشبختی در فرد قدردان می شود، هم حس قدرشناسی در فرد مقابل (همسر) را ایجاد می كند و هم شیرینی و دوام زندگی مشترك را دو چندان می گرداند. قدرشناسی علاوه بر اینها دارای مزایای دیگری نیز  می باشد.

- تشکر و قدرشناسی از زحمات یا رفتارهای خوب ریز و درشت دیگران موجب می شود تا فرد مقابل خوشحال شده  و خیالش از این بابت که دیگران هم قدر و ارزش کار و زحمات او را می دانند،‌ راحت شود. در این حالت انگیزه فرد برای انجام كارهای خوب بزرگتر روز به روز بیشتر می شود.

-افرادی كه روحیه قدرشناسی را در خود تقویت می نمایند پس از مدتی نسبت به همه چیز دارای  نگرش مثبت می شوند. آنها با این ویژگی می آموزند كه زیبایی ها و خوبی ها را بزرگ ببینند و بدی ها و كاستی ها به نظرشان كوچك می آید.

-این افراد به دلیل روحیه قدرشناسی در تعاملات و زندگی شخصی و اجتماعی شان موفق تر بوده، قدرت جذبشان بالاست و دوستان بسیاری دارند.

- آنها در زندگی مشتركشان نیز موفقتر بوده و صمیمیت و محبتشان نسبت به یكدیگر بیشتر و دوام زندگی شان بسیار است.

بسیاری از اوقات افراد قصد ناسپاسی و بی توجهی به فرد مقابلشان را ندارند اما به دلیل عدم توجه به برخی از نكات ریز ناخواسته در دام همین امر می افتند.

قدرشناسی یكی از ویژگی های اخلاقی پسندیده محسوب می شود كه هم باعث ایجاد حس رضایت و خوشبختی در فرد قدردان می شود، هم حس قدرشناسی در فرد مقابل (همسر) را ایجاد می كند و هم شیرینی و دوام زندگی مشترك را دو چندان می گرداند

برخی عوامل قدرناشناسی و بی سپاسی عبارت اند از:

- تاخیر در سپاسگزاری

- فراموشی و تنبلی در تشكر

- كوچك و ناقابل شمردن كارهای اطرافیان

- اعتقاد بر اینكه شان و جایگاه من بیشتر از این حرف هاست.

- اعتقاد بر اینکه فرد مقابل در حال انجام وظیفه است.

- و...

تمرین قدرشناسی

افراد باید سعی كنند از همان دوران تجرد حس قدردانی از اطرافیان را در خود پرورش دهند. یقیناً ایجاد این حس پس از ازدواج بسیار سخت و طاقت فرسا است.

محبت

راههای ایجاد حس قدردانی در افراد

-شناخت امور و كارهایی كه نشان دهنده قدر ناشناسی است.

-تلاش و كوشش برای حذف رفتارهای قدر ناشناسانه در خود.

-تلاش كنید مدام از خداوند متعال به خاطر همه نعمت های كوچك و بزرگش تشكر نمایید. این كار حس قدردانی تان را بالا می برد.

-سعی كنید خوبی های اطرافیان را بزرگ و بدی هایشان را كوچك بشمارید. (همیشه مثبت اندیش باشید)

-سعی کنید جملات خود را با"لطفا" شروع کرده و با " متشکرم" به پایان ببرید.

-از ساده ترین حركات چون لبخند،‌ نگاه عمیق چشمی،‌ استفاده از الفاظ محبت آمیز و ... برای قدردانی از دیگران استفاده نمایید.

-همیشه در اولین فرصت از فرد مقابل تشكر نمایید و آن را به بعد موكول ننمایید كه قطعا دچار فراموشی می شود.

- و ...

اكرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.