تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با ساختن آتشفشانی رسی آشنا نماییم. در واقع آتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد آتشفشانی (به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یاهر سه)از درون زمین به سطح آن راه می یابد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یک آتشفشان رسی بسازید.

چگونه یک آتشفشان رسی بسازید.

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با ساختن آتشفشانی رسی آشنا نماییم.

در واقع آتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد آتشفشانی (به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یاهر سه) از درون زمین به سطح آن راه می یابند. انباشتگی این مواد در محل خروج، برجستگی هایی به نام کوه آتشفشان ایجاد می نماید.

آتشفشان یکی از پدیده های طبیعی و دائمی زمین شناسی است که در طول تاریخ زمین شناسی نسبتا بدون تغییر باقی مانده و در ایجاد، تحول و تکامل پوسته و گوشته زمین نقش اساسی داشته و دارد.

تولید مواد آتش فشانی و پدیده های مۆثر در ایجاد آتشفشان از ابتدا تا عهد حاضر تغییر چندانی نداشته است و آنچه در این راستا تغییر کرده است، نوع دانسته ها، چگونگی اندیشیدن و نحوه بهره گیری از آنهاست.آتشفشانها پدیده های جهانی هستند و در سایر کرات منظومه شمسی به ویژه سیارات مشابه زمین یک پدیده عادی محسوب می شود و آتشفشان بی شک در کیهان نیز رخ می دهد.

این پروژه ای جالب است که در قالب یک واکنش شیمیایی شما می توانید آتشفشان مینیاتوری بسازید که واقعا فوران داشته باشد. این آتشفشان، آتشفشان کوچکی خواهد بود اما فوران بزرگی خواهد داشت. اگر می خواهید فوران خیلی بزرگ داشته باشید از یک بطری دو لیتری و یک کوه کاغذ مچاله شده استفاده کنید. زمانی که احساس می کنید آتشفشان شما آماده فوران کردن می باشد سعی کنید آن را به هوای آزاد ببرید.

موادی که نیاز دارید به قرار زیر می باشند:

1-  دو فنجان یک بار مصرف کوچک

2-  بشقاب کاغذی

3-  نوار پوشش دهنده

4-  رس

5-  یک قاشق غذاخوری آب گرم

6-  مایع ظرفشویی

7-  رنگ مجاز خوراکی

8-  یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

9-  سرکه

چگونه یک آتشفشان رسی بسازید.

دستورالعمل:

در ابتدا برای انجام این پروژه از نوار پوشش دهنده برای وصل کردن (ثابت نگه داشتن) فنجان یکبار مصرف به مرکز بشقاب استفاده نمایید. سپس از رس برای ساختن کوهی روی بشقاب و اطراف لیوان یکبار مصرف استفاده نمایید، که برای تهیه رس به راحتی می توانید آن را خریداری کنید. شما باید تمام اطراف لیوان را با رس پوشش دهید اما کار خود را چنان با دقت انجام دهید که خاکی به دهانه لیوان ریخته نشود زیرا از دهانه لیوان گدازه های آتشفشان بیرون خواهند آمد.

شما ممکن است بخواهید کمی صبر کنید تا رس شما کاملا خشک شود اما نیازی به این کار نیست. حال باید خود را برای آماده کردن مراحل مورد نیاز برای ساختن فوران آماده کنید. ابتدا آب اندازه گیری شده را در دهانه آتشفشان بریزید و سپس سه تا چهار قطره صابون ظرفشویی و سه تا چهار قطره رنگ غذایی مجاز را اضافه کنید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را نیز اضافه نمایید. سپس مقداری سرکه در لیوان یکبار مصرف بریزید به طوری که در حدود 3/1 لیوان از سرکه پر شود، سپس با سرعت عمل بالایی سرکه را در دهانه آتشفشان خود بریزید و از کوه آتشفشان رسی  فاصله بگیرید و فوران آتشفشان  را ببینید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

ساخت پلاستیک با موادی آسان

مداد رنگی های بازیافتی

سس جادویی