تبیان، دستیار زندگی
یكى از اصحاب امام باقر (علیه السلام) از آن حضرت پرسید: كدام عبادت بهتر است. حضرت فرمود: چیزى از براى خداى عزوجل بهتر از این نیست كه از آنچه نزد اوست، از او درخواست شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر دنبال راهی برای رفع گرفتاریتان هستید بخوانید!!

آیت الله مکارم شیرازی


حضرت آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):

اگر می خواهید مشکلتان رفع شود، نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بخوانید، بعد از نماز صبح دست راست را روى سینه بگذراید، و هفتاد مرتبه «یا فتّاح» بگویید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید. در هر شبانه روز پنج مرتبه آیة الکرسى بخوانید، و به خود بدمید. و هر وقت گرفتار ناراحتى فکرى شدید، ذکر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه» را بگوئید. این برنامه را تا چهل روز ادامه دهید.


دعا كلید بخشش خداوند و وسیله رسیدن به هر حاجت است. نعمت ها و بركات نزد پروردگار است و جز با دعا نمى توان به آن رسید.

دعا به معناىِ صدا زدن و خواندن دیگران است:

(فَاِذا رَكِبُوا فِى الْفُلْكِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدّینَ); هنگامى كه سوار بركشتى شوند، خدا را با اخلاص مى خوانند. (عنكبوت (29)، آیه 65)

(وَ اِذا سَأَلَكَ عِبادى عَنّى فَاِنّى قَریبٌ اُجیبُ دَعْوَةَ الدّاعِ اِذا دَعانِ); هنگامى كه بندگان من از تو درباره من سۆال كنند، بگو من نزدیكم، دعاى دعا كننده را به هنگامى كه مرا بخواند، پاسخ مى گویم. (بقره (2)، آیه 186)

انسان در هر حال نیازمند عنایت و امداد خداوند است:

(یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ وَاللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ);اى مردم! شما نیازمندان به خدا هستید و تنها خداوند است كه بى نیاز و شایسته حمد و ستایش است. (فاطر (29)، آیه 15)

همان گونه كه او بى نیاز مطلق است، انسان ها فقیر مطلق اند. او نیازى به عبادت ما ندارد; این ما هستم كه از طریق عبات و اطاعت او راه تكامل را مى پیماییم و نباید دست نیاز به درگاه غیر او دراز كنیم.

یكى از اصحاب امام باقر (علیه السلام) از آن حضرت پرسید: كدام عبادت بهتر است. حضرت فرمود: چیزى از براى خداى عزوجل بهتر از این نیست كه از آنچه نزد اوست، از او درخواست شود.

دعا كلید بخشش خداوند و وسیله رسیدن به هر حاجت است. نعمت ها و بركات نزد پروردگار است و جز با دعا نمى توان به آن رسید

و همینطور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مى فرمایند: عاجزترین مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد. (امالى شیخ طوسى، ص 87; بحارالانوار، ج 90، ص 291)

اما با این همه دلیل قرآنی و روایی در مورد دعا باز می بینیم بعضی راه را در این مورد اشتباه میروند و دوای درد خود را از راه نادرست جویا می شوند، مانند این سوال از محضر آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله) که ایشان پاسخ داده اند:

سوال: شخصى، زندگى عادى خود را مى گذرانده، ناگهان دچار مشکلات عدیده مى گردد! یکباره افسردگى، ناراحتى هاى عصبى، کم خوابى و بى حوصلگى، نظم زندگى اش را از هم مى پاشد! با مراجعه به چند پزشک متخصّص اعصاب و روان، نه تنها هیچ گرهى از کار او گشوده نمى شود، بلکه روز به روز حالش بدتر مى شود، تا بالاخره از مراجعه به پزشک نا امید، و به یک ساحر مراجعه مى کند. وى پس از سعى و تلاش زیاد، مى گوید: «کسى تو را سحر کرده، شاید به زودى عمرت به سر آید!» ساحر، چند تعویذ و دعا به این فرد میدهد، که اسمش روى آن نوشته شده، و همراه با اشیاى عجیب همچون فولاد، سوزن، استخوان و مانند آن، در یک جا قاب شده بود. ساحر با این که با آن شخص آشنا نیست، اسم کسى که این کارها را کرده به او مى گوید، او هم به یقین رسیده که عامل این سرگردانى و بدبختى همان شخصی است که ساحر گفته، حال با توجّه به این که تمام زندگى وى از هم پاشیده  و اگر کمک ساحر نبود تا چند روز دیگر رشته زندگى اش از هم پاشیده مى شد، عامل این بدبختى ها و رنجهاى وى چه تاوانى باید بپردازد؟

جواب: قول ساحران اعتبارى ندارد، به آن اعتنا نکنید. دستورى به شما مى دهم، اگر عمل کنید حال شما ان شاء اللّه خوب خواهد شد: نمازها، مخصوصاً نماز صبح را اوّل وقت بخوانید، و بعد از نماز صبح دست راست را روى سینه بگذراید، و هفتاد مرتبه «یا فتّاح» بگویید. سپس 110 مرتبه صلوات بفرستید. در هر شبانه روز پنج مرتبه آیة الکرسى بخوانید، و به خود بدمید. و هر وقت گرفتار ناراحتى فکرى شدید، ذکر «لا حول و لا قوّة الاّ باللّه» را بگوئید. این برنامه را تا چهل روز ادامه دهید، ان شاء اللّه مشکل شما برطرف خواهد شد.

سوال: آیا دعانویسى و پول گرفتن در مقابل آن به عنوان کسب یا هدیه جایز است؟

جواب: اگر دعاهاى مشروعه مأثوره باشد مانعى ندارد ولى دعانویسى خرافى حرفه اى جایز نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب رمضان ماه خدا ـ زین العابدین و حسنعلی احمدی

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.