تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه برابر با بیست و یکم شهریور 1391، بیست و چهارم شوال 1433 هجری قمری و یازدهم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیست و یکم شهریور در آینه تاریخ معاصر

رخداد تاریخی

امروز سه شنبه برابر با بیست و یکم شهریور 1391، بیست و چهارم شوال 1433 هجری قمری و یازدهم سپتامبر سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

21 شهریور 1376

اقبال یغمایی نویسنده، مترجم و بانی نخستین مجله مخصوص کودکان در ایران، درگذشت. چنین گفت دقان خلاصه ای از شاهنامه به نثر، گزیده قابوسنامه با شرح و تفسیر و گزیده خمسه نظامی ازآثارارزشمند این استاد است.

21 شهریور 1344

پس از دیدار نخست وزیر وقت ایران از ترکیه و اعلام موضعی مشترک در حمایت از پاکستان، دولت هند به این دو کشوراخطار کرد، هرگونه کمک به پاکستان اقدام خصمانه علیه هند تلقی می شود. هند و پاکستان از روز چهارم شهریور بر سر کشمیر با یکدیگر به جنگ پرداخته بودند.

21 شهریور 1324

دولت ایران پس از درخواست اول خود در 29 اردیبهشت ماه، در نامه ای مجددا از دولت های انگلیس، آمریکا و روسیه خواست نظامیان خود را ،که در جریان جنگ دوم جهانی در ایران مستقر کرده بودند، از خاک ایران خارج کنند.

21 شهریور 1324

کمیته اجرایی کمیسیون مقدماتی ملل متحد، معرفی حقوقدانانی به عنوان نمایندگان ایران برای دیوان بین المللی دادگستری را از وزارت امور خارجه ایران خواستار شد، در این درخواست از ایران خواسته شده است نمایندگان خود را برای شرکت در جلسات مجمع عمومی و شورای امنیت معرفی کند. وزارت امور خارجه نیز طی نامه ای دکتر متین دفتری، مصطفی عدل، دکتر قاسم قاسم زاده و دکتر جلال عبده را برای این منظور پیشنهاد کرد و خواستار تصویب انتصاب آنها در هیات وزیران شد.

21 شهریور 1317

هیات وزیران عضویت ثˆیان ریپکاثˆ اهل چکسلواکی را در فرهنگستان ایران تصویب کرد، در این تصویبنامه آمده که او در ادبیات ایران صاحب نظر بوده و در کشور خود به نشر و تدریس زبان و ادبیات فارسی اشتغال داشته است و بر اساس پیشنهاد وزارت معارف و اوقاف به عضویت وابسته فرهنگستان ایران انتخاب شد.

21 شهریور 1306

علمای اصفهان به رهبری آیت الله حاج آقا نور الله اصفهانی در هجرتی اعتراض آمیز به قم و تحصّن در این شهر مخالفت خود را با زمزمه های حکومت رضا خان مبنی بر کشف حجاب بانوان مسلمان ایرانی اعلام داشتند. این حرکت انقلابی بمدت 105 روزبطول انجامید ومنجر به عقب نشینی ظاهری رضا خان از این تصمیم شد.

21 شهریور 1305

ثˆآرتور میلسپوثˆ، کارشناس امور مالی آمریکا، که توسط دولت ایران برای اصلاح امور مالی کشور استخدام شده بود، پیشنهاد استخدام چند مستشار دیگر را که متخصص در امور راه آهن هستند به دولت ایران ارائه داد اما به دلیل توقعات مالی سنگین آنان این پیشنهاد عملی نشد.

21 شهریور 1286

ثˆمیرزا نصرالله خان مشیرالدولهثˆ نخستین رییس الوزرای مشروطه درگذشت . فرمان مشروطیت در دوران صدراعظمی او (14 مرداد 1285 شمسی) به امضای مظفرالدین شاه رسید و تاج پادشاهی را پس از فوت مظفرالدین او بر سر محمد علی شاه گذارد.

تنظیم: هومن بهلولی