تبیان، دستیار زندگی
فرزند کوچک شکا قبل از رفتن به مهمانی لباسی که شما برایش انتخاب کرده اید را نمی پوشد و می خواهد خودش انتخاب کند ، آنم هم لباسی که اصلا مناسب نیست...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این لباس‌ها رو دوست ندارم


فرزند کوچک شما قبل از رفتن به مهمانی لباسی که شما برایش انتخاب کرده اید را نمی پوشد و می خواهد خودش انتخاب کند ، آنم هم لباسی که اصلا مناسب نیست...

کودک

اگر شما هم فرزند كوچكی در خانه دارید، حتما هنگام لباس پوشیدن ذوق و شوق او را می‌بینید؛ شوقی كه برای پوشیدن یك لباس خاص، نشان می‌دهد و می‌خواهد آن را امتحان كند. البته برخورد پدر و مادرها در این موقعیت، متفاوت است؛ گروهی به فرزندشان اجازه نمی‌دهند هر چیزی را كه دوست دارد، بپوشد و برخی هم اعتقاد دارند كودك باید برای انتخاب لباس دلخواهش آزاد باشد.

گروه اول، معمولا فكر می‌كنند فرزندشان باید لباسی معمولی، زیبا، بادوام و مناسب انتخاب كند و به همین دلیل با لباس‌های عجیب و غریبی كه او می‌پسندد، مخالفت می‌كنند؛ در حالی كه واقعاً زیبایی از نظر كودك با آنچه ما فكر می‌كنیم تفاوت دارد.

بنابراین اگر كودكتان نسبت به انتخاب لباسش حساسیت نشان می‌دهد و دوست ندارد هر چیزی را بپوشد، باید خیلی هم خوشحال باشید؛ چون این موضوع نشان می‌دهد او رشد كرده و بزرگ شده است. بچه‌ها  در سنین پیش‌ از دبستان  معمولا در تلاشند”‹استقلال خود را به دست آورده و آن را حفظ كنند؛ بنابراین شاید برای انتخاب لباس هم نظراتشان را بیان كنند و به آن اصرار بورزند.

اغلب بچه‌های 3 تا 4 ساله، دوست دارند هر كاری می‌خواهند انجام شود. بنابراین بهترین كار این است كه گزینه‌های مختلفی را برای آنها در نظر بگیرید تا بتوانند از میان آنها یكی را انتخاب كنند؛ البته حواستان باشد مواردی را تعیین كنید كه انتخاب یكی از آنها برای خودتان فرقی نداشته باشد. مثلاً می‌توانید از او بپرسید: «دوست داری لباس قرمزت را بپوشی یا آبی؟» پرسیدن این سوالات و اهمیت دادن به نظر كودك، باعث می‌شود او هم بدون لجبازی با شما كنار آمده و یكی از همین لباس‌هایی را كه شما پیشنهاد می‌كنید، انتخاب كند.

به سلیقه بچه‌ها احترام بگذارید

شاید شما از لباس‌های پشمی خوشتان نیاید، شاید دوست نداشته باشید لباس‌های خیلی گشاد بپوشید، شاید هیچ‌وقت كلاه نخرید و نخواهید با كلاه در فضای باز حاضر شوید؛ اما با تمام این مسائل باید حواستان باشد بچه‌ها هم سلیقه خودشان را دارند و از بعضی چیزها خوششان می‌آید و از بعضی‌ها هم متنفر هستند.

پس سعی كنید منطقی باشید و در حد توان به سلیقه كودك تان احترام بگذارید. با این روش او هم متوجه می‌شود شما برای نظراتش اهمیت قائل شده‌اید

اگر هم نگران هستید كه شاید لباس مناسب فصل نباشد، بهتر است به جای مخالفت با كودك، لباس مناسبی برای او ببرید تا از گرما و سرما اذیت نشده و بتواند از انتخابش لذت ببرد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : چهاردیواری

مطالب مرتبط:

 تنبیه به روش اصولی

کار ریشه ای در تربیت چیست؟

فرصتی طلایی برای انسان سازی

فرزند پروری بی دغدغه

آغوش امن و مهربان تو...

درس اخلاق به زبان ساده

روحش را دریابید

می ترسم ازمن جدا بشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.