تبیان، دستیار زندگی
كاروان ورزشی ایران (دلوار) با كسب 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز در بالاترین جایگاه تاریخ رقابت‌های پارالمپیك ایستاد تا پس از درخشش به یادماندنی ورزشكاران در المپیك، قهرمانان جانباز و معلول نیز برگ زرین دیگری به دفتر ورزش ایران اضافه كنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پارالمپیک لندن بهترین عملکرد


كاروان ورزشی ایران (دلوار) با كسب 10 مدال طلا، 7 نقره و 7 برنز در بالاترین جایگاه تاریخ رقابت‌های پارالمپیك ایستاد تا پس از درخشش به یادماندنی ورزشكاران در المپیك، قهرمانان جانباز و معلول نیز برگ زرین دیگری به دفتر ورزش ایران اضافه كنند.


زهرا نعمتی

بازیهای پارالمپیك با انجام مراسم اختتامیه رسما به پایان رسید و كاروان ورزشی ایران با كسب 24 مدال طلا در جایگاه یازدهمی ایستاد.

نتایج پارالمپیكی‌ها نسبت به رقابت‌های 4 سال پیش، پیشرفت خیره‌كننده‌ای را نشان داد. جایی كه ایران در پكن تنها با 5 طلا، 6 نقره و سه برنز حتی در بین 20 كشور برتر رقابت‌ها نبود و در جایگاه بیست و دوم ایستاد.

در پارالمپیك 2004 آتن نیز ایران نتیجه‌ای بهتر از قرار گرفتن در جایگاه 23 به دست نیاورد. 7 طلا، 3 نقره و 13 برنز حاصل كار ایران در این رقابت‌ها بود.

در المپیك سیدنی كاروان ورزشی ایران 12 مدال طلا به دست آورد و 4 نقره و 7 برنز نیز به دست آمد تا از لحاظ مرغوبیت مدال بهترین نتیجه‌ی ایران در تاریخ پارالمپیك به شمار رود، اما نگاه دقیق‌تر مشخص می‌كند كه بهترین نتیجه‌ی كاروان ایران در رقابت‌های پارالمپیك در لندن رقم خورده است. چرا كه تغییر كلاس‌بندی‌ها تعداد مدال‌های توزیعی را كاهش داده است.

به عبارت دیگر ادغام كلاس‌ها در برخی رشته‌ها و مواد باعث كاهش تعداد مدالهای توزیعی شده است. كاروان ورزشی ایران در رقابت‌های سیدنی 5 طلا فقط در ماده پرتاب دیسك در پنج كلاس F52, F53, F54,F55, F57 گرفت كه در پارالمپیك لندن این كلاس‌ها ادغام شده و به صورت امتیازبندی ارزش‌یابی شد. یعنی به طور مثال پرتابگران در دو كلاس نزدیك به هم رقابت كردند اما پرتاب ورزشكاری كه معلولیت بیشتری داشت ضریب می‌خورد و ارزش بیشتری پیدا می‌كرد.

آمار رقابت‌ها نیز این موضوع را تایید می‌كند؛ در پارالمپیك سیدنی مجموع 550 مدال طلا توزیع شد و این تعداد مدال در پارالمپیك لندن به 502 طلا كاهش پیدا كرد و این نشان می‌دهد كه مجموع مدال‌های توزیع شده كاهش یافته و طبیعتا سهم تمام كشورها به طور میانگین كاهش یافته است.

بازیهای پارالمپیك با انجام مراسم اختتامیه رسما به پایان رسید و كاروان ورزشی ایران با كسب 24 مدال طلا در جایگاه یازدهمی ایستاد

مساله‌ دیگر جدول رقابتهاست. در پارالمپیك سیدنی به دلیل زیاد بودن مدال‌ها، 17 كشور تعداد مدالهای طلای‌شان دو رقمی بود، به طوری كه ایران با 12 طلا در رده‌ی شانزدهم ایستاد. اما در لندن تنها 11 كشور بیش از 9 طلا گرفتند كه ایران آخرین آن بود و در رده‌ی ارزشمند یازدهم ایستاد. مجموعه‌ی عوامل نشان می‌دهد كه ایران بهترین نتیجه‌ی تاریخ پارالمپیك را به دست آورده است.

در جداول رده‌بندی رقابت‌های پارالمپیك (مانند المپیك) نام ده كشور برتر اعلام می‌شود. طلای والیبال نشسته می‌توانست ایران را بالاتر از لهستانی كه تنها با سه نقره بیشتر از ایران در جایگاه دهم ایستاده بود، قرار دهد.

بخش ورزشی تبیان

منبع : ایسنا