تبیان، دستیار زندگی
شروع دوباره مدارس، برای همه خانواده‌ها، به ویژه اولیای نوآموزان کلاس اولی، فوق‌العاده مهم است، چرا که همه امیدها و سرنخ تمامی پیشرفت‌ها در وجود اولی‌ها نهفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاس اولی‌ها و الگوها

کلاس اولی ها


شروع دوباره مدارس، برای همه خانواده‌ها، به ویژه اولیای نوآموزان کلاس اولی، فوق‌العاده مهم است، چرا که همه امیدها و سرنخ تمامی پیشرفت‌ها در وجود اولی‌ها نهفته است.


باز هم بازگشایی و مدارس و به صدا در آمدن زنگ کلاس‌ها، آوای خوش‌آهنگ تعلیم و تربیت را در گستره ایران اسلامی طنین افکن می‌کند. شروع دوباره کار مدارس، برای همه خانواده‌ها، به ویژه اولیای نوآموزان کلاس اولی فوق‌العاده مهم است، چرا که همه امیدها و سرنخ تمامی پیشرفت‌ها در وجود اولی‌ها نهفته است.

بنابراین شایسته است، به بچه‌های دبستانی که با دنیایی از رویاها و آرمان‌ها وارد مدرسه می‌شوند و در چرخه نظام تعلیم و تربیت رسمی قرار می‌گیرند، بیش از پیش توجه شود.

کلاس اولی‌ها همه وجودشان متأثر از شخصیت و رفتار الگوهای بزرگ‌سال است. به عبارت دیگر الگوهای بزرگ‌سال، همچون پدر و مادر و معلم، بیشترین و پایدارترین اثر را در تکوین و پدید‌ آمدن شخصیت کودکان و نوجوانان دارند.

برای کلاس اولی‌ها «سیمای معلم» مهم‌ترین و کامل‌ترین تصویری است که می‌توانند در مخیله خود آن را ترسیم کنند. بسیاری از بچه‌های کلاس اول وقتی از مدرسه به خانه برمی‌گردند، به هنگام بیداری چهره معلم را در تخیل خود ارزیابی می‌کنند و شب‌ها وقتی که به خواب می‌روند، باز هم سیمای معلم را در خواب می‌بینند و به همین دلیل است که بچه‌های دبستانی عمدتاً آرزوی معلم شدن را در سر می‌پرورانند.

کلاس اولی ها

الگوهای محبوب بچه‌ها، بزرگسالانی هستند که شخصیت آن‌ها آمیزه‌ای از محبت، عطوفت، منطق و استواری است، و هرگز پرخاش نمی‌کنند و ناسزا نمی‌گویند.

از تنبیه و تحقیر و تهدید شخصیت بچه‌ها پرهیز می‌کنند و از حریم محبت منطقی، عطوفت همراه با استواری رفتار، متانت و صبوری هدفمند پای فراتر نمی‌نهند؛ و بچه‌ها، این پاک دلان صادق، شیفته چنین الگوها و اسوه‌هایی هستند و به وجودشان سخت نیاز دارند.

بدیهی است که این نیاز، یک نیاز زیبای فطری است، نیاز به وجود معلمان وارسته و محبوبی که همه آمال و آرمان‌های کودکان، به ویژه کلاس اولی‌ها در آنان خلاصه می‌شود و عطش همانندسازی با آن‌هاست که بر انگیزه تلاش و سرعت حرکت هدفمند و جهت‌دار نوباوگان می‌افزاید.

و جان کلام اینکه:

اولی‌ها به دیدن چهره صمیمی، گشاده و دوست داشتنی معلم خود سخت نیاز دارند.

- اولی‌ها دوست دارند که معلم نگاه پر مهرش را آگاهانه، عاشقانه و عادلانه میان همه بچه‌ها، جلویی‌ها و عقبی‌ها، زرنگ‌ترها و متوسط ‌ها، سفیدها و سبزه‌ها، آشناها و غریبه‌ها و ... تقسیم کند.

- اولی‌ها لحظه‌ای چشمان معصومشان را از چشمان معلم جدا نمی‌کنند.

- اولی‌ها به همه ابعاد وجود و رفتار مربی محبوب و الگوی مطلوب خود توجه دارند و کوچک‌ترین کنش و واکنش معلم در کلاس، برای اغلب بچه‌ها بزرگ‌ترین درس و سرمشق زندگی و پاسخ به یک نیاز است.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: sadatmousavi2

برگرفته از انجمن: امور تربیتی

مطالب مرتبط:

ایده‌های ناب معلمی

نمی‌خواهم به مدرسه بروم!

ضرورت وجود پیش دبستانی

فرزندم به درس خواندن علاقه ندارد!

کتاب اول دبستان در هفتاد سال پیش