تبیان، دستیار زندگی
در محیط دانشگاه شاید دیده باشید که دانشجویان عاشق استادان می شوند و فکر می کنند باید برای جلب نظر استاد، تلاش کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عاشق‌شدن در دانشگاه


در محیط دانشگاه شاید دیده باشید که دانشجویان عاشق استادان می شوند و فکر می کنند باید برای جلب نظر استاد، تلاش کنند. دانشجویانی که گاهی در تلاش برای ربودن دل استاد، ناکام می مانند و افت تحصیلی، افسردگی و بی انگیزگی، کمترین نتیجه این عشق نافرجام آنهاست.

دانشجوی عاشق

دکتر گلزاری، از تجربیاتی که در سال ها تدریس در دانشگاه داشته است، این طور می گوید: در بیست سال گذشته بررسی‌هایی علمی که با صدها دانشجو انجام داده‌ام این نکته برایم روشن شده است که حدود 20 درصد دختران دانشجو در دوران تحصیل به فردی از جنس مخالف به‌صورت یک‌طرفه علاقه پیدا می‌کنند که معمولاً بیشتر آنها این علاقه را جز به دوستان صمیمی خود یا مشاوره مورد اعتمادشان بازگو نمی‌کنند، فرد محبوب یا استادی است جوان و مجرد و یا دانشجویی است خوش‌رفتار، باوقار و موفق. این عاشقان رازنگه‌دار که پای‌بندی زیادی به اصول اخلاقی دارند، در بیشتر موارد دچار لغزش نمی‌شوند.

انگار این کلام پرمعنای پیامبر اکرم(ص) را با جان و دل پذیرفته‌اند: «هر کس که عشق بورزد، پنهان کند و خویشتنداری نماید بهشت بر او واجب می‌شود.»

اما این خود‌نگه‌داری همراه با نگرانی نرسیدن به محبوب آنها را به رنجوری و غمگینی می‌کشاند. چنین دخترانی باید بدانند که تنها آنها نیستند که عشق آن فرد را در دل نگه‌داشته‌اند و برای رسیدن به او نزد خداوند نیایش می‌کنند، شکیبایی می‌ورزند بلکه دختران دیگری هم هستند که همین گونه خسته‌دل و چشم به انتظارند.

ابراز محبت از طرف زنان در ذهن مرد، به‌صورت تمایل به رابطه‌ی جنسی ترجمه می‌شود و بیم آن می‌رود که اگر آن مرد جوان پایه‌های استوار دینی و اخلاقی نداشته باشد رابطه‌ی خود را بدون انگیزه‌ی ازدواج شروع کند و کار را به تماس‌های جسمی بدفرجام و بی‌عاقبت بکشاند!

پیشنهاد ما این است که خود برای دوستی و اظهار عشق پیش‌قدم نشوند. ابراز محبت از طرف زنان در ذهن مرد، به‌صورت تمایل به رابطه‌ی جنسی ترجمه می‌شود و بیم آن می‌رود که اگر آن مرد جوان پایه‌های استوار دینی و اخلاقی نداشته باشد رابطه‌ی خود را بدون انگیزه‌ی ازدواج شروع کند و کار را به تماس‌های جسمی بدفرجام و بی‌عاقبت بکشاند!

دختر جوان، اگر با بررسی و تحقیق به این نتیجه رسید که از خیلی جهات با مردی هماهنگی دارد از فرد ازدواج‌کرده و مورد اطمینانی کمک بگیرد تا او با حفظ راز آن دختر و رعایت عزت و کرامتش آن‌ دو  را برای ازدواج به یکدیگر معرفی کند. متأسفانه به هر دلیل، استادی که به او علاقه دارید، از محبت و تمایل شما به خودش باخبر شده است و به صراحت گفته است که کس دیگری را می‌خواهد. اصرارتان بر شکل‌گیری و ادامه‌ی دوستی هم عزت‌نفس شما را پایین می‌آورد و هم زمینه‌ساز تماس‌های غیراخلاقی شما دو نفر بدون آینده‌ی ازدواج می‌شود.

پیشنهاد می‌شود برای کاهش فشار لحظه‌ای ناشی از این شکست‌ها به مشاور مراجعه شود تا با جلساتی نظیر کنترل خشم و اصلاح ساختار انتخابی، به او کمک بیشتری شود

با افسردگی بعد از شکست عشقی چه کنیم؟

ممکن است بعد از آن که عشق استاد را از دلتان بیرون کردید، احساس سرخوردگی و شکست داشته باشید. در این شرایط، دانستن روش هایی برای کنار آمدن با این افسردگی برای هر کسی ضروری است.

دکتر گلزاری به این عاشقان شکست خورده می گوید: در مواجهه با مشکلات، شکست‌های عاطفی، احساس به بازی گرفته شدن و...  باید مورد توجه قرار گیرد و به جای این‌که روی «خود‌تخریبی» کار شود و فرد دست به «خودمحکوم سازی» بزند، به این فکر کند که در انتخابش خطا کرده و درست پیش نرفته است.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که بسیار طبیعی است اگر پس از شکست عاطفی، فرد غمگین شود و اگر این احساس در فرد ایجاد نشود باید هم به لحاظ عقلانی و هم به لحاظ احساسی به او شک کرد! اما اگر فرد در بروز احساسات خود با مشکل مواجه شد باید به او کمک کرد.

پیشنهاد می‌شود برای کاهش فشار لحظه‌ای ناشی از این شکست‌ها به مشاور مراجعه شود تا با جلساتی نظیر کنترل خشم و اصلاح ساختار انتخابی، به او کمک بیشتری شود.

مهم است بدانیم، شکست عشقی الزاماً بد نیست. به خصوص اگر فرد در انتخاب‌های خود تجدید نظر کند و از خطاهایش درس بگیرد و دوباره آن خطاها را تکرار نکند.

فراوری:فاطمه ایمانی

بخش کلوب ازدواج تبیان


منبع: سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.