تبیان، دستیار زندگی
این روزها خبرهای زیادی از ادغام موسسات اعتباری می شنویم. در شرایطی که هم موسسات با مشکلات جدی روبرو هستند و هم مردم، این فرآیند به کلاف سردرگم پر از گرهی تبدیل شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاف سردرگم ادغام موسسات اعتباری


 این روزها خبرهای زیادی از ادغام موسسات اعتباری می شنویم. در شرایطی که هم موسسات با مشکلات جدی روبرو هستند و هم مردم، این فرآیند به کلاف سردرگم پر از گرهی تبدیل شده است...
ادغام موسسات اعتباری

بحث ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و مۆسسات مالی از دو سال گذشته در بانک مرکزی کلید خورد و اکنون از 1200 تعاونی اعتبار چیزی نمانده و اکثر این تعاونی‌ها یا منحل شده‌اند یا در مۆسسات مالی ادغام شده‌اند. 14 مۆسسه مالی از ادغام‌ها تأسیس و اکنون تنها 10 مۆسسه منتظر تعیین تکلیف هستند اما در این بین چندین ابهام برای مردم و کارشناسان باقی مانده است. البته باید گفت که موضوع ادغام و ساماندهی تعاونی‌های اعتبار یا مۆسسات فاقد مجوز امری درست در بازار پولی و بانکی است اما چندین خطا وجود دارد که باید مرتفع شود.

اول اینکه بسیاری از تعاونی‌های اعتبار که در مۆسسات ادغام شده‌اند هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. سهامداران و کارمندان این تعاونی‌های اعتبار هنوز به حقوق خود نرسیده‌اند و حتی برخلاف وعده تعدادی از مۆسسات مالی که تعاونی‌های اعتبار درون آنها ادغام شده‌اند کارمندان سابق تعاونی‌ها از کار بیکار شدند.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود اعلام کرده که نمی‌توانیم به راحتی مۆسسه‌ای را ببندیم چراکه سپرده گذار دارد. این جمله خود گویای این مطلب است که انحلال و لغو مجوز برای بانک مرکزی و بازار پولی و مالی هزینه‌های بسیاری دارد

از سوی دیگر تعاونی‌های اعتبار که در مۆسسات ادغام شده‌اند درگیر مشکل جدی دیگری هستند. آن هم بلاتکلیفی و حتی لغو مجوز خود این مۆسسات مالی در شرف تأسیس است.

چند ماه پیش بانک مرکزی مۆسسه «ا. ا» را لغو مجوز کرد در حالی که چند ماه قبل‌تر اجازه فعالیت در قالب مۆسسه مالی در شرف تأسیس را به این مۆسسه داده بود. این تصمیمات یک‌شبه موجب شده که سهامداران و کارمندان این تعاونی‌ها و مۆسسات در شرایط سختی باشند.

ادغام موسسات اعتباری

هنوز هم سپرده‌گذارانی که در مۆسسه مذکور سپرده داشته‌اند با گذشت دو ماه نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند و بانک «ق» که مسئول پرداخت پول این مۆسسه شده مدعی است که اطلاعات حساب مشتریان را ندارد.

از سوی دیگر بانک مرکزی هنوز هم با وجود گذشت بیش از دو ماه از وعده قبلی مبنی بر اعلام اسامی مۆسسات مالی مجوزدار که در شرف تأسیس هستند، این کار را نکرده و این مۆسسات همچنان با تابلوی تحت نظارت در حال جذب سپرده یا ارائه تسهیلات هستند. اگر مۆسسه مالی دیگری به شرایط «ا. ا» بیفتد معلوم نیست که چه مشکلاتی در بازار پولی و مالی کشور رخ دهد.

یکی دیگر از موانعی که اکنون پیش روی بانک مرکزی و این مۆسسات و تعاونی است، نبود یک برنامه کاری شفاف و سازنده است. بانک مرکزی هنوز پس از گذشت چندین ماه نتوانسته درباره باقی مۆسسات مالی در شرف تأسیس تصمیم نهایی را بگیرد اما یک شبه مجوز یک بانک را مۆسسه دیگر را لغو می‌کند!

بحث ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و مۆسسات مالی از دو سال گذشته در بانک مرکزی کلید خورد و اکنون از 1200 تعاونی اعتبار چیزی نمانده و اکثر این تعاونی‌ها یا منحل شده‌اند یا در مۆسسات مالی ادغام شده‌اند

همین چند روز پیش محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین موضع‌گیری خود اعلام کرده که نمی‌توانیم به راحتی مۆسسه‌ای را ببندیم چراکه سپرده گذار دارد. این جمله خود گویای این مطلب است که انحلال و لغو مجوز برای بانک مرکزی و بازار پولی و مالی هزینه‌های بسیاری دارد.

ادغام موسسات اعتباری

به نظر می‌رسد که بانک مرکزی برای جلوگیری از سردرگمی سپرده‌گذاران، التهاب در بازار پولی و مالی، جلوگیری از کاهش اعتماد به شبکه بانکی و فرار سرمایه‌ها، نقشه راه بهتری را در پیش بگیرد. ادغام صحیح و هدفمند با برنامه، اجازه فعالیت به مۆسسات و بانک‌هایی که می‌توانند خود را با مقررات بانک مرکزی در آینده نزدیک وفق دهند و تهیه دستورالعمل جدید برای فعالیت تعاونی‌های اعتبار که براساس آن هر فرد یا گروهی نتواند به راحتی و تنها با ثبت در یک اداره پول مردم را جمع کند از راه‌هایی است که می‌تواند سپرده‌گذاران و فعالان بازار پولی و مالی را از سرگیجه نجات دهد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : جوان آنلاین