تبیان، دستیار زندگی
س لوبانفسكی در استادیوم شهر كیف شوچنكو : به یاد پدر در دیدار  امشب گل خواهم زد خانواده لوبانفسكی ، تئوریسین بزرگ جبهه شرق فوتبال اروپا از سوی فیفا نشان افتخار دریافت كردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) ، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگداشت تئورسین بزرگ جبهه شرق

تندیس لوبانفسكی در استادیوم شهر كیف

شوچنكو : به یاد پدر در دیدار  امشب گل خواهم زد

خانواده لوبانفسكی ، تئوریسین بزرگ جبهه شرق فوتبال اروپا از سوی فیفا نشان افتخار دریافت كردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا ) ، افسانه  فوتبال اوكراین و دیناموكیف ،‌13 می سال گذشته  به علت سكته مغزی درگذشت و نتوانست در مراسمی كه یوفا برای او در استكهلم تدارك دیده بود شركت كند .

اكنون در اولین سالگرد درگذشت این مربی بزرگ اروپا ، نشان افتخار(buby order of menit) درشهر« كیف » به خانواده او اهدا شد .آنهااو را یكی  از بزرگترین مربیان نسل خودش می دانند . این نشان پیش از این به « ریناس میشلز » ، « كن ریدن » ، « الكساندر كیوادس » ، « مواریكا بورلاس » ، « یوهانس مالكا » و « جوزف داگان » اهدا شده بود . لوبانفسكی بی شك  یكی از محبوبترین چهره های فوتبال شرق اروپااست .

فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2002 با یك دقیقه سكوت به احترام وی برگزار شد و بیش از 200 هزار اوكراینی در مراسم تشییع جنازه ی وی شركت كردند .

باشگاه لوبانفسكی و فدراسیون فوتبال اوكراین تورنمنت فوتبالی را برای سالگرد درگذشت پیرمرد محبوب این كشور تدارك دید ،‌كه در آن دینامو كیف ، شاختار دونتسك ، كااس كامسكو و كومیتو مسكو شركت داشتند .

شاختار دونتسك در دیدار فینال این تورنمنت 5 بر 4 در ضربات پنالتی در استادیوم « لوبانفسكی » شهر كیف پیروز شد

در بیرون این استادیوم ، مجسمه ی او قرار دارد ، مجسمه ای كه شناسنامه ی هویت فوتبال اوكراین و شهر كیف است. در كنار تندیس مرد اول فوتبال شرق اروپا ، مراسمی با حضور مقامات  فدراسیون فوتبال اوكراین و شخصیت های سیاسی این كشور برگزارشد .

آیهورسركیس ، رییس باشگاه دینامو در مورد پیرمرد دوست داشتنی كیف گفت : « این مجسمه تنها بخشی از فعالیتهای ما برای یادبود این مرد بزرگ است . لوبانفسكی یكی از سمبل های كشور ماست و ما هیچ گاه كارهایی كه او برای جهان و فوتبال اوكراین انجام داده است را فراموش نمی كنیم . »

لننید كرافچاك ، رییس فدراسیون فوتبال اوكراین در این مورد گفت : « لوبانفسكی زحمت زیادی  برای  اوكراینی ها كشیده بودو سزاوار چنین  مراسمی است .اومرد مهربانی بود . عشق به كار و اخلاق مثال زدنی اش نه تنهابرای ما، بلكه برای میلیونها نفر خاطره انگیز بودو سزاوار چنین پاداشی بعد از مرگش است ،‌ لوبانفسكی قهرمان اوكراینی هاست . »

او در 6 ژانویه 1939 در كیف متولد شد و آغاز دوران حرفه ای فوتبال او با همین تیم دیناموكیف بود . او 258 بار با پیراهن دینامو به میدان رفت و 71 گل به ثمر رساند . به عنوان بازیكن  در سال 1961 قهرامان لیگ شوروی و 1963 قهرمان جام حذفی شوروی شد .

دوران مربیگری او هم با تیم « دنیژ و پتروفسك » آغاز شد و در سال 1973 رهبری تیم محبوبش دیناموكیف را به عهده گرفت و 8 بار در لیگ  شوروی ، 6 بار در جام حذفی و در سال 1975 و 1986 در جام یوفا و 1975 سوپر جام یوفا ، جام قهرمانی را با ستاره های جوانش به بالای سر برد . با فروپاشی شوروی و تشكیل كشور مستقل اوكراین نظریه پرداز بزرگ جبهه شرق به افتخارات خود ادامه داد ،‌5 بار قهرمانی در لیگ اوكراین و سه بار در جام حذفی نتیجه حضور او در تیم اول شهر كیف بود . همچنین لوبانفسكی در خارج از مرزهای روسیه و شوروی سابق ، هدایت تیم های امارات ، كویت را برعهده داشت .

آخرین هدایای پیرمرد به فوتبال اروپا دو فوق ستاره تیم دینامو بودند .

« شوچنكو » و « ربرف » چنان خط آتش مرگباری رابرای دینامو رقم زدند كه تمام مدافعان سرسخت اروپا مقابل آنها زانو زدند .

شوچنكو در آستانه دربی بزرگ میلان در مورد والری لوبانفسكی گفت :

« لوبانفسكی  برای من مانند پدر بود . می خواهم در دیدار  امشب مقابل اینتر یك گل بزنم و آنرا تقدیم به وی كنم و این گل من به میلان كمك خواهد كرد تا به فینال اروپا برسد . »