تبیان، دستیار زندگی
چهاردهمین دوره بازی‎های پارالمپیک با توزیع مجموع 1522 مدال میان 75 کشور برتر شرکت کننده به پایان رسید که در این میان ایران به عنوان دومین کشور آسیایی با قرار گرفتن در رده یازدهم به کار خود خاتمه داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران؛یازدهم پارالمپیک،دوم آسیا


چهاردهمین دوره بازی‎های پارالمپیک با توزیع مجموع 1522 مدال میان 75 کشور برتر شرکت کننده به پایان رسید که در این میان ایران به عنوان دومین کشور آسیایی با قرار گرفتن در رده یازدهم به کار خود خاتمه داد.


پرونده چهاردهمین دوره بازی‎های پارالمپیک یکشنبه شب با برگزاری مراسم اختتامیه در لندن بسته شد. پیش از برگزاری مراسم افتتاحیه رقابت‎های روز یازدهم و پایانی این دوره از بازی‎ها برگزار شد که طی آن 6 مدال در هر یک از رنگ‎های طلا، نقره و برنز میان کشورهای شرکت کننده توزیع شد تا مجموع مدال‎های توزیع شده در روز پایانی این بازی‎ها به 1522 مدال برسد.

پارالمپیک

بازی‎های پارالمپیک لندن با حضور ورزشکاران 163 کشور برگزار شد که در  این میان نمایندگان 75 کشور موفق به کسب مدال در طول برگزاری این بازی‎ها شدند. در میان کشورهای مدال‌آور، ورزشکاران 57 کشور به مدال طلا دست یافتند و سایر کشورها تنها به کسب مدال نقره یا برنز بسنده کردند.

کاروان ورزش ایران که با نام دلوار و با شعار "توکل، تلاش، میثاق با شهدا" در این دوره از بازی‎های پارالمپیک شرکت کرد، در طول برگزاری بازی‎ها موفق به کسب 24 مدال (10 طلا، 7 نقره و 7 برنز) شد. آخرین مدال کاروان در روز پایانی این بازی‏ها بدست آمد. در این روز تیم فوتبال هفت نفره ایران در مرحله رده بندی و در مصاف با برزیل به برتری رسید و صاحب مدال برنز شد.

با کسب مدال برنز تیم فوتبال هفت نفره، جایگاه کاروان ورزش ایران در رده یازدهم که از روز نهم در اختیار داشت، تثبیت شد.

در روز پایانی بازی‎های پارالمپیک 2012 لندن، چینی‎ها که از اولین روز این بازی‎ها با کسب 15 مدال صدرنشین شده بودند به هیچ مدالی دست نیافتند اما با همان مجموع 231 مدالی که در پایان روز دهم به آن دست یافته بودند، در صدر جدول توزیع مدال‎ها باقی ماندند. روسیه و بریتانیا هم در جایگاه‏های دوم و سوم باقی ماندند.

کاروان ورزش ایران با 79 ورزشکار جانباز و معلول در 13 رشته ورزشى (10 رشته جانبازان و معلولان و 3 رشته نابینایان و کم‌بینایان) در این دوره از بازی‌های پارالمپیک شرکت کرده بود

مدال‌آوران ورزش ایران و رنگ‌ مدال‎های آنها  در بازی‌های پارالمپیک سال 2012 لندن به شرح زیر است:

مدال طلا:

جلیل باقری (پرتاب وزنه)، پیمان نصیری (دوی 1500 متر)، زهرا نعمتی (تیروکمان)، محسن کائیدی (پرتاب نیزه)، سیامند رحمان، نادر مرادی، علی حسینی و مجید فرزین (وزنه برداری)، جواد حردانی (پرتاب دیسک) و محمد خالوندی (پرتاب نیزه)

مدال نقره:

مهرداد کرم‌زاده (پرتاب دیسک)، کامران شکری (پرتاب نیزه)، محسن کائیدی (پرتاب وزنه)، سجاد نیک پرست (پرتاب نیزه)، روح الله رستمی (وزنه برداری)، عبدالرضا جوکار (پرتاب نیزه) و تیم ملی والیبال نشسته

مدال برنز:

ساره جوانمردی (تفنگ بادی 10 متر)، علی صادق‌زاده (وزنه برداری)، جواد حردانی (پرتاب وزنه)، فرزاد سپه‌وند (پرتاب دیسک)، علی محمدیاری (پرتاب دیسک)، ریکرو تیمی بانوان و تیم فوتبال هفت نفره

کاروان ورزش ایران با 79 ورزشکار جانباز و معلول در 13 رشته ورزشى (10 رشته جانبازان و معلولان و 3 رشته نابینایان و کم‌بینایان) در این دوره از بازی‌های پارالمپیک شرکت کرده بود.

بخش ورزشی تبیان

منبع : مهر