تبیان، دستیار زندگی
آرایش سر و صورت توسط مردان با الگوگیری از مدلهای غربی و ماهواره ای چه صورتی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم حجاب...

حجاب


حجاب سنگر سعادت و پیروزی و رستگاری زنان جامعه است، که اگر این سنگر آسیب ببیند و یا فرو بریزد، ‏عوامل سعادت و شرافت آنها فرو می‌ریزد. لزوم پوشیدگی زن در برابر نامحرمان یکی از مسائل مهم اسلامی ‏است.

و البته گران بهایی زن از منظر اسلام به این است که عفاف و پاکدامنی و حفظ حجاب را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بنیان خانواده مستحکم شود.

واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. واجب بودن حجاب از نظر قرآن، گفتار پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است. در قرآن، حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دلالت دارد. اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن، بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد. چهار آیه ای که بر وجوب حجاب برای زنان دلالت دارد عبارتند از آیه: 30 سوره نور، 59، 33 و 23 سوره احزاب.

فایده‎ی حجاب در بُعد اقتصادی

استفاده از حجاب و پوشش، به ویژه در شكل چادر مشكی، به دلیل سادگی و ایجاد یكدستی در پوشش بانوان در بیرون منزل، می‎تواند از بُعد اقتصادی نیز تأثیر مثبت در كاهش تقاضاهای مدپرستی بانوان داشته باشد؛ البته به شرط این ‎كه خود چادر مشكی دست‌خوشِ این تقاضاها نگردد. متأسفانه بعضاً مظاهر مدپرستی در چادرهای مشكی نیز مشاهده می‎گردد، به گونه‎ای كه برخی از بانوان به جای استفاده از چادرهای مشكی متین و باوقار، به چادرهای مشكی، توری، نازك و دارای طرح‎های جِلف و سبك كه با هدف و فلسفه حجاب و پوشش تناسبی ندارند روی می‎آورند.

فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوشش می‎توان نام برد، كه مهم‎ترین آنها عبارتند از: ـ حفظ ارزش‎های انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و كاهش مفاسد اجتماعی. ـ هدایت،كنترل و بهره‎مندی صحیح و مطلوب از امیال وغرایز انسانی. ـ تأمین و تضمین سلامت و پاكی نسل افراد جامعه

یكی از دانشجویان محجبه درباره‌ی رواج فرهنگ مدگرایی در خاطرات قبل از انقلاب خود گفته است:

یادم می‌آید آن وقت‌ها كه حجاب نداشتم، اگر دو روز پشت سر هم قرار بود كه به خانه‌ی كسی بروم، لباسی را كه امروز پوشیده بودم، حاضر نمی‌شدم فردا بپوشم! احساس می‌كردم مسخره است و سعی داشتم حتی اگر شده، لباس دیگران را به عاریه بگیرم و بپوشم، تا من هم با لباس جدیدی رفته باشم. این كارها واقعاً رفاه حال و راحتی را از خانم‌ها سلب كرده بود.

علاوه بر فواید یاد شده، به طور فهرست‎وار فواید و آثار دیگری نیز برای حجاب و پوشش می‎توان نام برد، كه مهم‎ترین آنها عبارتند از:

ـ حفظ ارزش‎های انسانی؛ مانند عفت، حیا و متانت در جامعه و كاهش مفاسد اجتماعی.

ـ هدایت، كنترل و بهره‎مندی صحیح و مطلوب از امیال و غرایز انسانی.

ـ تأمین و تضمین سلامت و پاكی نسل افراد جامعه.

و یک استفتاء در این مورد از مراجع عظام:

سوال: آرایش سر و صورت توسط مردان با الگوگیری از مدلهای غربی و ماهواره ای چه صورتی دارد؟

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

این گونه کارها از نظر شرعی خالی از اشکال نیست.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

اگر عرفاً تشبّه به کفار باشد یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود جایز نیست.

آیة الله سبحانی(دام ظله):

هر گاه عنوان تشبّه به کافران پیدا کند حرام است.

آیة الله نوری همدانی(دام ظله):

تشبّه به آنان کار صحیحی نیست، مسلمانان نباید از غرب تقلید کنند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

کتاب حجاب شناسی حسین مهدی زاده

سایت اندیشه قم

جهان نیوز

سایت طنین یاس

تبیان اردبیل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.