تبیان، دستیار زندگی

برای آن‌هایی که می‌خواهند چاق شوند

در کنار افرادی که از چاقی رنج می‌برند و هم و غمشان کاهش وزن است افراد دیگری هستند که از لاغری شکایت دارند. این افراد برخلاف گروه اول در این اندیشه هستند که چند کیلو چاق‌تر شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاغری مفرط
به احتمال زیاد افراد لاغر نیز تغذیه و عادت‌های غذایی نامناسبی دارند که نمی‌توانند چاق‌تر شوند. اگر می‌خواهید چاق‌تر و در عین حال خوش تیپ و سرحال باشید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

لاغری بیش از حد می‌تواند در نتیجه‌ی عوارض عمل جراحی و یا وجود بیماری باشد.

داشتن رژیم مناسب غذایی می‌تواند کمک کند تا با سرعت بیشتری وزن از دست رفته را جبران کنید. انرژی‌های موجود در مواد غذایی عامل مهمی برای افزایش وزن محسوب می‌شود. برای همین لازم است که درست غذا بخورید. البته برخی از افراد ذاتاً لاغر و باریک اندام هستند. فرقی نمی‌کند چه می‌خورند و یا قصد لاغری دارند یا نه. در هر صورت لاغر هستند. اما اگر شما لاغر هستید و قصد دارید چاق‌تر شوید این توصیه ها را در پیش بگیرید.

 

عادت‌های درستی در پیش بگیرید

برای چاق‌تر شدن غذاهایی میل کنید که کالری بیشتری دارند. سعی کنید بدون زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی چرب و شیرین، بیشتر غذا بخورید. همه‌ی وعده های غذایی از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در این بین صبحانه اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر می‌خواهید خوش فرم و خوش اندام شوید صبحانه را دریابید. برای غذا خوردن وقت بگذارید و با آرامش غذا بخورید. استراحت بعد از هر وعده‌ی غذایی برای هضم درست غذا لازم است. همان طور که مادرها و مادربزرگ‌ها می‌گویند بخورید و استراحت کنید تا گوشت بشود به جانتان.

 

حداقل 5 وعده غذایی داشته باشید و بیشتر بخورید

برای چاق‌تر شدن غذاهایی میل کنید که کالری بیشتری دارند. سعی کنید بدون زیاده‌روی در مصرف مواد غذایی چرب و شیرین، بیشتر غذا بخورید


روزانه حداقل 5 وعده‌ی غذایی داشته باشید. از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند انواع آب‌میوه‌ها، شیر و نوشیدنی‌های مخصوص ورزشکاران غافل نشوید. غلات، مواد غذایی نشاسته‌ای و سبزیجات میل کنید. منظورمان برنج، جو دو سر، پاستاها، سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج و کدو تنبل است.

 به غذاها و سالادهایتان ماست، خامه، سس و سرکه اضافه کنید. نان را با کره‌ی بادام زمینی میل کنید. از مصرف چربی‌هایی مانند آووکادو، روغن زیتون و روغن کانولا غافل نشوید.

 

پروتئین‌ها مفیدند

پروتئین‌ها برای بدن ما لازم و ضروری‌اند. پروتئین‌ها به عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا از بدن ما در مقابل بیماری‌ها دفاع کند. اگر شما دوره‌ی نقاهت را می‌گذرانید لازم است که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید. از بهترین منابع غذایی حاوی پروتئین می‌توان به غلات، آجیل‌ها، دانه‌ها، محصولات تهیه شده از سویا مانند شیر سویا و توفو (پنیر سویا) اشاره کرد. محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و تخم مرغ نیز از منابع خوب و فوق‌العاده‌ی پروتئین‌ها محسوب می‌شوند. باید سعی کنید در هر وعده‌ی غذایی‌تان یکی از منابع پروتئینی را بگنجانید. سعی کنید از منابع انرژی‌زای پروتئین استفاده کنید که در عین حال فیبر کمتری دارد مثل سویا یا محصولات لبنی حاوی پروتئین. از مصرف میوه های خشک مانند کشمش و بادام غافل نشوید.

غذاهای چاق کننده

برای چاق‌تر شدن چه بخوریم؟

مصرف مواد غذایی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم کالری‌های اضافی مورد نیاز شما را تأمین می‌کنند. برای همین توصیه می‌کنیم از این مواد غذایی بیشتر و بیشتر استفاده کنید.

* محصولات لبنی: شیر، پنیر، خامه، بستنی

* گوشت قرمز، ماهی، گوشت ماکیان (پرنده)، تخم مرغ، انواع لوبیاها، نخود فرنگی، آجیل‌ها

* سبزیجات تازه، آب سبزیجات

* میوه‌های تازه، کمپوت‌ها، میوه‌های خشک، آب میوه‌ها

* دانه‌ها: غلات، انواع نان‌ها، پاستاها، برنج و غیره

اگر از طرفداران غذاهای چرب هستید سعی کنید مقداری روغن گیاهی یا مارگارین گیاهی به غذاهایتان به خصوص به سیب زمینی و پوره‌ها اضافه کنید. غذاهای سرخ کردنی نیز به چاق‌تر شدنتان کمک می‌کند.

 

از مصرف کافئین و نیکوتین بپرهیزید

کافئین و نیکوتین مواد محرکی هستند که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند. برای همین سوخت و ساز بدن  را بالا می‌برند. برای ذخیره‌ی حداکثری ارزش غذایی دریافت شده لازم است که از جذب بیش از حد این دو ماده‌ی محرک اجتناب کنید. اگر سیگاری هستید حتماً سیگارتان را ترک کنید.

 به طور کلی داشتن یک تغذیه درست و مناسب، استراحت، آرامش روحی روانی و ورزش سبک و منظم باعث افزایش وزن شده و شما را چند کیلویی چاق‌تر می‌کند

آخر شب‌ها هم چیزی بخورید

خوردن یک میان وعده در آخر شب و زمانی که می‌خواهید بخوابید به چاق‌تر شدنتان کمک می‌کند. البته حواستان باشد بعضی از افراد اگر چیزی در آخر شب بخورند دچار بی‌خوابی می‌شوند.

 توجه داشته باشید استفاده‌ی حداکثری از ارزش غذایی مواد غذایی زمانی حاصل می‌شود که بعد از مصرف آن‌ها استراحت کنید. یعنی بلافاصله به تحرک و فعالیت نپردازید و ساعتی را با آرامش دراز بکشید و استراحت کنید.

 

به طور مرتب غذا بخورید

برای چاق‌تر شدن وعده‌های غذایی‌تان را افزایش دهید و در طول روز چندین بار میان وعده میل کنید.

 

ورزش را فراموش نکنید

ورزش کردن برای چند کیلو چاق‌تر شدن بسیار مهم است به شرط این که زیاده‌روی نکنید و سراغ ورزش‌های سنگین نروید.

توجه داشته باشید که عوامل وراثتی نقش مهمی در وزن دارد. افرادی که والدین لاغری دارند معمولاً لاغر اندام خواهند شد. عوامل دیگری به غیر از تغذیه در لاغر بودن افراد تأثیر می‌گذارد. یعنی همه چیز به خورد و خوراک نیست. استرس و فشارهای روحی روانی باعث می‌شود که افراد لاغر بمانند و تلاش‌هایشان برای چاق شدن جواب ندهد.

به طور کلی داشتن یک تغذیه درست و مناسب، استراحت، آرامش روحی روانی و ورزش سبک و منظم باعث افزایش وزن شده و شما را چند کیلویی چاق‌تر می‌کند.

اگر واقعاً تصور می‌کنید که بیش از اندازه لاغرید و تلاش‌هایتان به نتیجه نمی‌رسد حتماً به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

در نهایت مهم نیست لاغر باشید یا چند کیلو اضافه وزن داشته باشید. مهم این است که سالم باشید. بهتر است نه به فکر لاغری باشید و نه چاقی. هیچ کدام به نفع سلامتتان نیست. به دنبال وزن ایده آل باشید و سعی کنید وزنتان را کنترل کنید. از رژیم‌های یویویی شدیداً بپرهیزید چون سلامتیتان را به خطر می‌اندازند.


مطالب مرتبط:

توصیه‌هایی برای چاق شدن

راه‌هایی برای افزایش وزن

شیوه‌ ی چاق شدن لاغرها

اگر می خواهید چاق شوید، بخوانید

خیلی لاغرم، چه کنم؟

برای افزایش وزن چه نکاتی لازم است؟

بی اشتهایی نشانه چیست؟

افراد لاغر بخوانند

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

راه حل مشكل لاغری

افزایش وزن در افراد لاغر با ورزش یا با پرخوری؟

چگونه می توانم وزنم را افزایش دهم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.