تبیان، دستیار زندگی
چند نكته ضروری در مورد تهیه بستنی ها: 1- وقتی خامه به راحتی شكل نمی گیرد، نشان دهنده  پرچرب بودن آن است. در این صورت كمی شیر خنك به آن اضافه می كنیم و خوب به هم می زنیم، بعد مورد استفاده قرار می دهیم. علت دیگر ، شل بودن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بستنی سنتی

چند نكته ضروری در مورد تهیه بستنی ها:

1- وقتی خامه به راحتی شكل نمی گیرد، نشان دهنده  پرچرب بودن آن است. در این صورت كمی شیر خنك به آن اضافه می كنیم و خوب به هم می زنیم، بعد مورد استفاده قرار می دهیم. علت دیگر ، شل بودن خامه است كه در این صورت مقداری پودر خامه خشك اضافه می كنیم.

2- شیر را برای تهیه بستنی حتماً بجوشانید.

3- اگر كیفیت ثعلب( ماده پودری شكلی است كه معمولاً برای غلیظ كردن بستنی ها و بعضی از مرباها مورد استفاده قرار می گیرد) پائین بوده ویا مقدار آن برای تهیه بستنی كم باشد، در این شرایط بستنی كشدارنشده و حالت یخی به خود می گیرد، پس بهتر است به مقدار تعیین شده توجه شود.

مواد لازم

1 كیلو

شیر

250 گرم

شكر

30 گرم

ثعلب

نصف استكان

گلاب

یك سوم قاشق چایخوری

زعفران سائیده

100 گرم

خامه

طرز تهیه:

شیر را می جوشانیم و بعد حرارت آن را ملایم كرده و زعفران حل شده در گلاب را اضافه می كنیم و شكر و ثعلب مخلوط شده را هم كم كم به آن اضافه كرده، با چنگال مرتب به هم می زنیم تا شكر و ثعلب در شیر حل شود. پس از خنك شدن مایع بستنی، آن را در ظرف فلزی ( استیل) می ریزیم و در ظرف پر از یخ نرم شده قرار می دهیم و با همزن مرتب به هم می زنیم تا بستنی خودش را گرفته وسفت و كشدار شود. ظرف را در فریزر قرار می دهیم و بعد از نیم ساعت آن را در می آوریم و مجدداً با همزن خوب می زنیم تا بستنی آماده شود. موقع سرو می توانیم آن را در ظرف بستنی خوری بریزیم و با یك قاشق سوپخوری شربت آلبالو آن را تزئین كنیم و یا به طریق زیر به آن خامه تكه تكه شده اضافه كنیم.

خامه را با كاردك فلزی یا پلاستیكی به كف سینی به قطر 2 میلی متر بكشید و آن را در فریزر و یا یخدان قرار دهید.پس از سفت شدن آن را با كاردك از سینی جدا كرده و به بستنی اضافه كنید . موقع سرو از پودر پسته هم می توانیم استفاده كنیم.

نكات تغذیه ای:

به علت وجود شیر و خامه در بستنی، برای افرادی كه به مقدار كم لبنیات می خورند، می تواند مفید باشد ولی خواص شیر را نخواهد داشت.

كل انرژی این مقدار بستنی، 1735 كالری است. این مقدار اگر توسط 10 نفر میل شود، سهم هر فرد 5/173 كالری خواهد بود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.