تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانیم استفاده از اینترنت وفضای مجازی برای تمامی اقشار جامعه امکان پذیر بوده وضرورت استفاده از آن بر کسی پوشیده نیست اما توجه به این ابزار مفید وکارآمد متاسفانه مارا گاها از مضرات آن غافل ساخته است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده از نت، بایدها و نبایدها


همانطور که می دانیم استفاده از اینترنت وفضای مجازی برای تمامی اقشار جامعه امکان پذیر بوده وضرورت استفاده از آن بر کسی پوشیده نیست اما توجه به این ابزار مفید وکارآمد متاسفانه مارا گاها از  مضرات آن غافل ساخته است.

اینترنت

ما در دنیایی زندگی می کنیم که اینترنت و فضای نت در مدت زمان کوتاهی که تقریبادهه اخیر برمی گردد، پیشرفت چشمگیری در سراسر دنیا داشته است، اما از  آنجا که کنترل بسیاری از بخش های آن ،از کنترل متخصصین کار آمد و حاذق نیز خارج شده است توجه به استفاده صحیح از آن ضروری است.

ورود و خروج به حریم خصوصی افراد، دزدی ها و جرایم مختلف اینترنتی از جمله مواردی است که همه ما نسبت به آن آگاهی داریم. از سوی دیگر ضرورت استفاده از اینترنت و جامعه مجازی برکسی پوشیده نیست کسانی که کمترین استفاده از اینترنت را دارند نیز به دلیل سرعت و کارآمدی این فن آوری به راحتی به این محیط دست می یابند به عنوان مثال کاربرانی که تنها برای پرداخت قبوض یا دریافت و واریز شهریه مدرسه یا دانشگاه از اینترنت استفاده می کنند.

مسلما امروزه در بعضی از موارد زندگی شهری عدم استفاده از اینترنت امکان پذیر نمی باشد. زمانی که اجاق گاز وارد خانه هایمان می شود همه ما می دانیم که سهولت و راحتی در پخت و پز با اجاق گاز می تواند با بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی آتش سوزی و تخریب را به همراه داشته باشد.

بنابراین با پذیرش این ابزار جدید در زندگی مان باید بدنبال شیوه صحیح استفاده از آن باشیم و خط قرمزهای فضای نت که موجب فساد و تخریب فرد، خانواده و سرانجام جامعه می شود را مشخص کنیم.

آموزش رسانه ای

از جمله صدا و سیما و پایگاه های پربیننده ی خبری و فرهنگی می توانند آموزش ها و هشدارهای مناسب را در مورد عبور از خط قرمزهای فضای مجازی به جامعه ارائه کنند.

اهتمام رسانه ملی به آموزش وهشدار راجع به فضای اینترنتی نقش مهمی در پیشگیری از خطرات اینترنتی دارد.

آموزش و شیوه صحیح استفاده از نت توسط مدارس

از آنجایی که کودکان و نوجوانان بیشتر اوقات خود را در مدارس و محیط های آموزشی سپری می کنند برگزاری کلاس هایی با عنوان هشدار و زنگ خطرهای فضای اینترنت می تواند تأثیر محکم و قاطعی در پیشگیری از این فساد داشته باشد، توجه به همکاری و همیاری دانش آموزان در این زمینه با ایجاد نمایشگاهای نقاشی، اجرای نمایش نامه و تنظیم بروشور از جمله این موارد است.

اعتیاد و استفاده بیش از حد از اینترنت علاوه برزیان های بهداشتی از جمله چشم، کمر، ..... می تواند موجب خمودی و تنبلی و سایر عوارض روانی باشد. بهتر است اشخاصی که استفاده آنها به صورت غیر طبیعی و بسیار بیشتر از حد متعارف است زمان های فراغت خود را با ورزش، مطالعه .... و سایر فعالیت های مفید پر کنند

ایجاد فرهنگ مناسب استفاده از اینترنت در خانواده

قرار دادن رایانه در مکانی که برای همه اعضای خانواده قابل مشاهده باشد و نیز تشویق اعضای خانواده یکدیگر را به استفاده از سایت های مناسب و معرفی سایت های مفید به یکدیگر در پیشگیری از تخریب اینترنت نقش به سزایی دارد.

پرهیز از اعتیاد به استفاده از اینترنت

گاهی برخی از اشخاص آنچنان غرق در وب گردی و عبور از این سایت به آن سایت می شوند که عملا ساعت های زیادی را در مقابل رایانه های خود می گذرانند.

این اعتیاد و استفاده بیش از حد علاوه برزیان های بهداشتی از جمله چشم، کمر، ..... می تواند موجب خمودی و تنبلی و سایر عوارض روانی باشد. بهتر است اشخاصی که استفاده آنها به صورت غیر طبیعی و بسیار بیشتر از حد متعارف است زمان های فراغت خود را با ورزش، مطالعه .... و سایر فعالیت های مفید پر کنند.

فاطمه فردوسی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

سوء استفاده‌های آنلاین

فیس بوک،خانه ی بخت جوانان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.