تبیان، دستیار زندگی
سید جمال الدین اسد آبادی کسی بود که با به کارگیری اصل مهم به روز بودن توانست به تنهایی به مبارزه با استعمارگر پیر بریتانیا پردازد و از کیان اسلام دفاع نماید و راز موفقیت و سربلندی آن سید ایرانی همین به روز بودن است .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبه های امروز باید بدانند

سید جمال الدین اسد آبادی

سید جمال الدین اسد آبادی کسی بود که با به کارگیری اصل مهم " به روز بودن " توانست به تنهایی به مبارزه با استعمارگر پیر بریتانیا پردازد و از کیان اسلام دفاع نماید و راز موفقیت و سربلندی آن سید ایرانی همین به روز بودن است .

طلبه ها بر عکس بسیاری از طالبان دانش که علم و دانش را برای رسیدن به مقاصد دنیوی و خواسته های مالی و جاه طلبانه می آموزند و از روز اول به امید رسیدن به دنیا و مقام های دنیوی رو به دانش می آورند ، هدفشان از یادگیری دانش خدمت به آیین مقدس اسلام و بشریت است .

زندگی پر افتخار علمای شیعه این ادعای ما را ثابت می کند و این افتخاری بس بزرگ است که باید طلاب به آن ببالند ، این افتخاری است که یکی از دلایل محبوبیت علمای شیعه در میان مردم به شمار می رود.

طلبه ها برای رسیدن به هدف والای الهی خویش نیاز به رعایت و انجام برخی شرایط و کارها دارند .

یکی از آن کار ها و اصولی  که طلبه ها هرگز نباید از آن غافل شوند « به روز بودن » است  .

علمای شیعه همیشه مورد توجه مردم هستند و مردم برای رفع نیاز های علمی و اعتقادی و معرفتی خویش به آنان مراجعه می کنند .

مردم هرگاه آماج تهاجم فرهنگی و اعتقادی قرار می گیرند پناه گاهی غیر از علمای بزرگورار حوزه علمیه سراغ ندارند .

علما و روحانیون و طلاب به شبه ها و شک و تردید های مردم پاسخ می دهند و هم چون پاسبانی از دین و اعتقادات مردم پاسبانی می کنند و آنان را از گزند راه زنان دین و ایمان حفظ می کنند.

یکی از دلایل موفقیت علما در پاسخ گویی مناسب به مردم « به روز بودن » آنان است ، مسئله ای که طلبه ها نباید هرگز از آن غافل شوند .

طلبه نباید هیچ گاه از آموختن دانش به ویژه دانش های مورد نیاز و به روز مردم غافل شود و باید خود را به دانش های نوین برای پاسخ گویی مناسب به جامعه و مردم مجهز سازد و باید از علم و دانشی که در حوزه آموخته چنان استفاده نماید که قادر به رفع نیازهای مردم باشد و این علم و دانش را در قالبی نو و به روز به مردم بویژه جوانان عرضه نماید .

امیر المومنین علی علیه السلام دانشمند را این گونه معرفی می نماید :

ان العالم من عرف ان ما یعلم فیما لا یعلم قلیل ، فعد نفسه بذلک جاهلا ، فازداد بما عرف من ذلک فی طلبه العلم اجتهادا ، فما یزال للعلم طالبا و فیه راغبا و له مستفیدا .

دانشمند کسی است که دریابد معلوماتش در برابر مجهولاتش ناچیز است و بدین سبب خود را نادان به حساب آورد و در تحصیل دانش تلاش بیشتری نماید و پیوسته جویا و شیفته آن باشد و از آن بهره گیرد . (1)

شایسته است طلاب در کنار آموختن دروس معمول حوزه ،  دانش های دیگری را نیز بیاموزند تا در روزگار فعلی بتوانند از کیان اسلام حفظ و حراست نمایند .

یکی از عرصه هایی که دشمنان اسلام به ویژه جهان فاسد و آلوده غرب از راه آن به اسلام و مسلمانان بسیار ضربه می زنند عرصه قلم می باشد .

اگر سری به بازار نشر کتاب بزنید کتاب های بسیاری را که محصول جهان غرب است را مشاهده خواهید نمود که به طور مستقیم و به ویژه غیر مستقیم به اسلام و ارزش های اسلام و مسلمانان آسیب می رسانند .

به طور مثال اگر طلاق این بلای آتشین در جامعه ما روز به روز در حال رشد و طغیان است یکی از دلایل رشد چشم گیر آن کتاب های خانواده ای است که نویسندگان غربی نوشته اند و در جامعه ما در حال نشر و پخش گسترده و فراوان است .

سید جمال الدین اسد آبادی این مبارزه گر خستگی ناپذیر قرن در بیش از صد سال پیش به اهمیت به روز بودن پی برد و دانست برای حراست از کیان اسلام و مبارزه با استبداد و استعمار می باید در کنار اجتهاد فقهی در حوزه نجف باید به زبان های روز دنیا هم مسلط شود.

 باید طلبه هایی در این عرصه دست به قلم شوند و با تسلط بر ادبیات فارسی با قلمی شیوا معارف بی شماری که در زمینه ی خانواده در آیین اسلام موجود است را در قالبی نو و زیبا و به روز به جامعه عرضه نمایند تا مردم ما دیگر نیازی به کتاب های گمراه کننده و مخالف و ضد فرهنگ اصیل و برتر اسلامی نداشته باشند .

غربیان سخنان باطل و ضد فرهنگ اسلام را در قالب های نو و جدید و به روز به جوانان ما عرضه می نمایند و فکر جوانان ما را بدون آنکه آنان متوجه شوند گمراه و مسموم می سازند .

بیشتر کتاب های آنان  دارای باطنی سیاه و گمراه کننده و ظاهری زیبا و جذاب است هم چون غذای لذیذی که ظاهر دل انگیزی دارد و بیننده را مجذوب خود می سازد اما در درونش زهری کشنده قرار دارد .

طلاب باید در کنار دروس معمول حوزه شروع به آموزش و آموختن نویسندگی و روش های نو و جدید آن بکنند تا بتوانند با کتاب های منحرف غربی به مبارزه پردازند و اگر در این  زمینه کوتاهی صورت گیرد ضربه های سختی از دشمنان به دین و اعتقاد جوانان ما وارد خواهد شد .

سید جمال الدین اسد آبادی این مبارزه گر خستگی ناپذیر قرن در بیش از صد سال پیش به اهمیت به روز بودن پی برد و دانست برای حراست از کیان اسلام و مبارزه با استبداد و استعمار می باید در کنار اجتهاد فقهی در حوزه نجف باید به زبان های روز دنیا هم مسلط  شود تا بتواند با مکر و خدعه و نیرنگ جهان غرب به ویژه استعماگر پیر بریتانیا به مبارزه پردازد و نقشه های شوم آنان را نقش بر آب نماید از این رو آن دانشمند آزادی خواه در زمانی که کمتر کسی به زبان های خارجی آشنایی داشت

و حتی کسانی بودند که یادگیری آن ها را حرام می شمردند به هفت زبان زنده دنیا مسلط شد و توانست به دفاع از اسلام پردازد و نقشه ها و توطئه های بسیاری از غربیان را نقش بر آب سازد به طوری که در نامه ای که سفیر کبیر بریتانیا در مصر به وزارت خارجه آن کشور در لندن نوشت این گونه بیان کرد که اگر سید جمال الدین اسد آبادی چند ماه دیگر در مصر بماند ، مصر از زیر یوق انگلساتان خارج خواهد شد!این گونه بود که این مبارز حق طلب ایرانی توانست بذر انقلاب مشروطه ایران و انقلاب مردم هندوستان و مصر را به کارد و راز موفقیت سید جمال در به روز بودن ایشان است.

یکی دیگر از عرصه ها و زمینه هایی که لازم است برخی طلاب سخت کوش نسبت به آن اهتمام ورزند ، عرصه رسانه است جهان غرب و صهیونیسم بین الملل به مدد و یاری رسانه های جمعی توانسته اند خیلی آسان تر به اهداف شوم و پلید و شیطانی خویش دست یابند .

در کشور ما ایران زمین از زمانی که ماهواره در دسترس مردم قرار گرفته متاسفانه ما شاهد بروز ناهنجاری های فراوان و فساد ها و فحشا های گوناگون و متعدد در جامعه هستیم و جهان خواران با شبکه های ماهواره ای فارسی زبان توانسته اند بسیاری از جوانان ایران زمین را نسبت به اعتقادات و اصول مذهب خود سست نمایند و آنان را به سمت لاابالی گری سوق دهند در این میان طلاب و روحانیون و علما به عنوان پاسداران دین و دیانت مردم باید وارد این عرصه شوند و در این جنگ ناجوانمردانه با استفاده از رسانه ها به جنگ رسانه های غربی بروند .

اگر طلاب در این زمینه وارد نشوند و نخواهند به روز باشند و با روش های نوین به مبارزه فرهنگی بپردازند هر چند هم که تلاش کنند هرگز نخواهند توانست با روش های سنتی تبلیغ همانند سخنرانی های معمول و متعارف به دفاع از اعتقادات جوانان بپردازند و بدون تردید در این جنگ شکست خواهند خورد . امام علی علیه السلام درباره لزوم به روز بودن می فرماید: من اعتدل یوماه فهو مغبون .هر که دو روزش یکسان باشد ،مغبون است.(2)


پی نوشت :

1-تحف العقول /ص120

2-میزان الحکمه/ج4/ص507/ح7620

منابع:

1-تحف العقول / ترجمه صادق حسن زاده/ال علی / 1385

2-میزان الحکمه/محمدی ری شهری/انتشارات دارالحدیث/چاپ نهم/سال 1387

تهیه و تولید :مهدی صدری ، گروه حوزه علمیه تبیان