تبیان، دستیار زندگی
متروی پاریس تبلیغاتی را در جهت استفاده صحیح از وسایل مترو ترتیب داده است و شعاری که در کنار این تبلیغات به چشم می‌خورد عبارت است از: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی «آدم» باشید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قصه مترو سوار شدن ما ایرانیا


متروی پاریس تبلیغاتی را در جهت استفاده صحیح از وسایل مترو ترتیب داده است و شعاری که در کنار این تبلیغات به چشم می‌خورد عبارت است از: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی «آدم» باشید!

مترو

قبل از ورود یک تکنولوژی به یک جامعه  بهتر است فرهنگ و نحوه استفاده از آن در میان مردم جا بیفتد تا آن تکنولوژی به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد چرا که اگر فرهنگ و نحوه استفاده از آن در میان مردم به خوبی جاگیر نشود، موجب بروز مشکلات دست و پاگیر و بعضا کاهش کارایی آن تکنولوژی خواهد شد. البته نمی‌توان گفت که همه مردم هنگام استفاده از ابزارهای تکنولوژیک بی فرهنگ هستند اما کسانی که فرهنگ استفاده از فناوری‌ها را ندارند موجب ایجاد دردسرهایی برای خود و دیگران می‌شوند.

استفاده صحیح از وسایل، امکانات و تجهیزات عمومی نشان دهنده وجود فرهنگ صحیح در میان مردم یک جامعه است. تمیزی واگنها، رعایت حال مسافران، توجه به علائم هشدار، رعایت قوانین و موازین حاکم در مترو و ... همگی نشان دهنده آن است که مردم آموخته‌اند چگونه از یک فناوری استفاده صحیح و درست کنند. یکی از مواردی از این دست فرهنگ استفاده از مترو در سفرهای درون شهری است. شاید امروزه کمتر کسی باشد که در پایتخت زندگی کرده باشد اما از مترو این وسیله نقلیه پر طرفدار استفاده نکرده باشد. مترو پس از راه اندازی و بهره برداری توانست حجم زیادی از مسافران را در سطح شهر جابجا کند و با این کار از میزان قابل توجهی از ترافیک درون شهری کاسته است.

حضور فروشندگان دست فروش در قطارهای مترو یکی از معضلاتی است که باوجود تلاش مسئولان هنوز هم در قطارهای مترو به چشم می‌خورد. این افراد با حضور خود و ساکهایی که به همراه دارند فضای زیادی را اشغال می‌کنند و به منظور فروش اجناس خود مجبورند که در راهروهای قطار دائم در تردد باشند. این امر باعث اشغال فضای زیادی از قطار توسط فروشندگان می‌شود که اجازه حضور به کسانی که قصد دارند از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد استفاده کنند نمی‌دهد

متاسفانه در مترو خواسته یا ناخواسته شاهد رفتارهای زشت و خارج از فرهنگ ایرانی به چشم می‌خورد که شاید این افراد در سایر اماکن چنین رفتارهایی از خود بروز ندهند. گویا این گونه عمل کردن به مرور زمان تبدیل به فرهنگ شده و مسافران گمان می‌کنند در مترو باید با خشونت و رفتارهای غیر انسانی به مقصد خود برسند.

هر قدر فرهنگ استفاده از مترو در جامعه بیشتر حاکم شود، علاوه بر افزایش کارایی و بهره‌وری از این وسیله نقلیه عمومی، موجب افزایش طول عمر این نوع وسیله عمومی خواهد شد. بنابراین زمانی که مردم اصول و قوانین حاکم بر مترو را رعایت می‌کنند اولین و بیشترین سود را به خود کرده‌اند زیرا زمانی که وسایل نقلیه عمومی طول عمر بیشتری داشته باشد مسئولان هزینه‌های موجود را صرف عمران و بهینه سازی این گونه اماکن می‌کنند و هر روز شاهد بهتر شدن این گونه فضاها در کشور خواهیم بود.

مترو

گرچه افزایش جمعیت در کلان شهرها و کمبود قطارهای مترو غیر قابل انکار است، اما با رعایت برخی موارد و موازین می‌توان از مشکلات پیش رو در مترو بکاهد.

یکی از مواردی که مسافران مترو باید رعایت کنند حفظ فاصله قانونی از مسیر گذر قطارهاست. متاسفانه برخی به رغم تذکرات کارکنان مترو، از خط قرمز سکوها عبور می‌کنند و در لبه مسیر حرکت قطار می‌ایستند. در این حالت ممکن است به دلیل ازدحام جمعیت و یا کوچکترین بی احتیاطی یا سر خوردن پای مسافر، حوادث ناگواری اتفاق بیفتد و کسی جز مسافر خاطی جوابگوی این بی احتیاطی نخواهد بود.

مورد دیگر دویدن به سمت درهای نیمه بسته مترو و جلوگیری از حرکت بموقع قطار است. در این صورت مسافر محترم به زعم خود می‌خواهد سریعتر به مقصد خود برسد غافل از آنکه این حرکت وی موجب ایجاد اختلال در مسیر حرکت قطارها و دیر رسیدن شمار زیادی از مسافران خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که مسافران کمتر به آن توجه می‌کنند، ایستادن جلوی دربهای خروجی قطار است. برخی مسافران با این توجیه که می‌خواهند چند ایستگاه بعد پیاده شوند، جلوی درب قطار را مسدود می‌کنند و مانع ورود و خروج همشهریان به داخل یا خارج قطار می‌شوند.

بهتر است مسافران رعایت حال دیگر همشهریان خود را بکنند و سعی کنند به گونه‌ای در قطار بایستند که فضای کمتری اشغال کنند تا جا برای سایرین نیز وجود داشته باشد. این مورد مخصوصا در ساعات اوج تردد مردم در مترو بیشتر باید رعایت شود. همه دوست دارند بموقع به مقصد خود برسند. در بعد از ظهرها نیز که اغلب مردم از سر کار خود به منزل باز می‌گردند خسته هستند. بنابراین با مراعات حال یکدیگر و باز کردن فضا برای حضور تعداد بیشتری از هموطنان به قطار مترو فرهنگ نوعدوستی و همگرایی را در سطح جامعه رواج و گسترش دهیم.

حضور فروشندگان دست فروش در قطارهای مترو یکی از معضلاتی است که باوجود تلاش مسئولان هنوز هم در قطارهای مترو به چشم می‌خورد. این افراد با حضور خود و ساکهایی که به همراه دارند فضای زیادی را اشغال می‌کنند و به منظور فروش اجناس خود مجبورند که در راهروهای قطار دائم در تردد باشند. این امر باعث اشغال فضای زیادی از قطار توسط فروشندگان می‌شود که اجازه حضور به کسانی که قصد دارند از مترو به عنوان وسیله رفت و آمد استفاده کنند نمی‌دهد. افزون بر آن حضور دستفروشان و پهن شدن بساط آنان در قطارهای مسافربری صورت زشتی به قطارها می‌دهد و استفاده از مترو به عنوان یک وسیله نقلیه تبدیل به مکانی برای داد و ستد و معامله می‌شود.

مترو

یکی دیگر از مشکلاتی که در قطارهای مترو به چشم می‌خورد عدم رعایت مسایل بهداشتی توسط مسافران است. از آنجا که مسافران اغلب در کنار هم و به هم چسبیده ناگزیرند که مسیر خود را طی کنند اگر این فضا آکنده از بوهای نامطبوع بدن و لباس افراد باشد تحمل حضور در قطار را حتی برای چند دقیقه بسیار سخت می‌کند. این مشکل مخصوصا در فصل تابستان و گرمای هوا بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین به همشهریان عزیز توصیه می‌کنیم با رعایت اصول بهداشتی و استحمام بموقع خاطر کسانی را که با ما چند دقیقه ای همسفر می‌شوند آزرده نکنیم. زیرا فضای قطارها به خودی خود به دلیل ازدحام جمعیت از اکسیژن کافی برخوردار نیست و هرقدر هم هواکشها به خوبی و صحیح کار کنند باز هم جوابگوی جمعیت هزاران نفری حاضر در مترو نیست بنابراین اگر بوهای نامطبوع بدن و لباس مسافران نیز به آن اضافه شود دیگر آن محیط قابل تحمل نخواهد بود.

از دیگر مواردی که هنگام سوار یا پیاده شدن مترو باید رعایت شود رعایت حال سالمندان و افراد مسن در مترو است. این افراد به دلیل کهولت سن قادر نیستند مانند سایرین به سرعت وارد یا خارج شوند بنابراین در هنگام تردد مراقب این قشر از افراد جامعه باشیم. همچنین وقتی سالمندان یا معلولان داخل قطار هستند با دادن جای خود به آنان علاوه بر جلب رضایت الهی سعی کنیم حس انسان دوستی را در جامعه تقویت کنیم.

برخی از مسافران قبل از اینکه مسافران داخل قطار به طور کامل خارج شوند اقدام به سوار شدن می‌کنند تا شاید یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کنند اما غافل از آنکه با این کار علاوه بر ایجاد اختلال در روند سوار و پیاده شدن مسافران، ممکن است جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل بازگردند. باید تلاش کنیم تا در جامعه نگاه خودخواهانه برای رسیدن به مقاصد خود نداشته باشیم. چه بسا وقتی که مراعات حال دیگران را می‌کنیم خداوند نیز در جای دیگر برای مراعات حال ما گره گشایی می‌کند.

برخی از مسافران قبل از اینکه مسافران داخل قطار به طور کامل خارج شوند اقدام به سوار شدن می‌کنند تا شاید یک صندلی خالی برای نشستن پیدا کنند اما غافل از آنکه با این کار علاوه بر ایجاد اختلال در روند سوار و پیاده شدن مسافران، ممکن است جلوی خروج برخی از مسافران را بگیرند و آنها مجبور باشند در ایستگاه‌های بعد پیاده شده و با قطار دیگری به ایستگاه قبل بازگردند

نکته آخر اینکه هنگام تردد در راهروهای مترو سعی کنید از سمت راست حرکت کنید تا از برخوردهای نابجا و ایجاد ترافیک انسانی جلوگیری شود. در این حالت راه برای خود و دیگران باز می‌کنیم. با رعایت مسایل و موارد گفته شده که شاید بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد اجازه می‌دهیم همه همشهریان و هموطنان در محیطی امن و به دور از فشارهای روانی به مقصد خود برسند.

جالب است بدانید متروی پاریس تبلیغاتی را در جهت استفاده صحیح از وسایل مترو ترتیب داده است و شعاری که در کنار این تبلیغات به چشم می‌خورد عبارت است از: در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی «آدم» باشید! در این تبلیغات کسانی که موازین و قوانین مترو را رعایت نمی‌کنند به همراه ماسک هایی به صور مختلف و با خصلتهای مختلف نمایش داده شده‌اند.

مسئولان باید تدابیری بیاندیشند تا رفتارهای انسانی و اخلاقی در مترو نهادینه شود و مردم ملزم به رعایت حقوق شهروندی و گسترش حس انسان دوستی در چنین اماکنی باشند.

منصوره فراهانی

بخش اجتماعی تبیان