تبیان، دستیار زندگی
مرحوم شیخ صدوق - رحمة الله علیه - در كتاب «كمال الدین» از محمدبن جعفر اسدى - رضى الله عنه - روایت نموده كه مى‏گفت: «در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان - صلوات الله علیه - پرسیده بودم و محمدبن عثمان - قدس الله روحه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توقیع ابوالحسین محمد بن جعفر اسدى *

مرحوم شیخ صدوق - رحمة الله علیه - در كتاب «كمال الدین» از محمدبن جعفر اسدى - رضى الله عنه - روایت نموده كه مى‏گفت: «در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان - صلوات الله علیه - پرسیده بودم و محمدبن عثمان - قدس الله روحه - براى من فرستاد، چنین مرقوم بود: «اما آنچه كه از نماز خواندن وقت طلوع خورشید و وقت غروبش پرسیده‏اى، اگر آن گونه كه مردم مى‏گویند، باشد كه: خورشید از میان دو شاخ شیطان طلوع كرده و در میان دو شاخ شیطان غروب مى‏كند، پس هیچ چیزى بهتر از نماز، دماغ شیطان را به خاك نمى‌مالد؛ پس نماز را به پا دار و دماغ شیطان را به خاك بمال.

اما این كه پرسیده‏اى چیزى وقف ما شده باشد، اگر صاحبش محتاج به آن باشد آیا مى‏تواند در آن تصرف كند یا نه؟ جواب این است كه: اگر آن شى‏ء وقف شده هنوز تسلیم متولى نشده، صاحب ملك اختیار دارد كه آن را از وقف بودن بیرون كند و آن را تملك نماید؛ ولى اگر تسلیم متولى وقف شده باشد، صاحب آن نمى‌تواند تصرف كند، خواه محتاج به آن باشد یا بى‏نیاز از آن باشد.

و اما این كه پرسیده‏اى كسانى در اموال ما كه در دست آنهاست، بدون اجازه ما تصرف مى‏كنند و استفاده آن را براى خود حلال مى‏دانند، هر كس این كار را بكند ملعون است؛ و ما روز قیامت از وى باز خواست مى‏كنیم. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: هر كس آنچه را كه پیش عترت من حرام است حلال بداند، به زبان هر پیغمبرى ملعون است؛ پس هر كس حق ما را تضییع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود چنان كه خداوند فرمود: «الا لعنة الله على الظالمین.»(1)

و اما این كه پرسیده‏اى از بچه‏اى كه ختنه شده و بعد از آن مجدداً غلاف و پوشش آلت او رشد كند، آیا بار دوم هم باید ختنه شود یا نه؟ جواب این است كه واجب است دوباره ختنه شود، چون زمین از بول انسان ختنه نشده چهل روز به سوى خدا ضجه مى‏كشد.

و اما این كه پرسیده‏اى شخصى نماز مىگزارد و آتش و تصویر و چراغ روشن مقابل وى قرار دارد، آیا نمازش صحیح است یا نه؟ و مردم پیش از تو در این مورد اختلاف داشته‏اند، جواب این است كه: اگر نمازگزار از اولاد یت پرستان و آتش پرستان نباشد، جایز است ولى اگر از اولاد بت‌پرستان و آتش‌پرستان باشد، جایز نیست رو به روى آنها نماز بخواند.

و اما این كه پرسیده‏اى املاكى براى شما وقف شده، آیا جایز است كسى آن را آباد كند و بعد از كسر مخارجى كه خرج كرده بقیه درآمد آن را به ناحیه ما بفرستد، و این كار را به خاطر ثواب بردن و تقرب به سوى ما متحمل شود؟ جواب این است كه : هیچ كس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند، پس چگونه جایز است كسى در مال ما تصرف كند؟ هر كس بدون اجازه ما این كار را بكند، آنچه را كه بر وى حرام بوده حلال دانسته، و هر كس بدون اجازه، چیزى از اموال ما را بخورد، مثل این است كه آتش مى‏خورد و به زودى به آتش جهنم خواهد افتاد.

و اما این كه پرسیده‏اى شخصى املاكى را براى ما وقف مى‏كند و بعد از وقف، به دست كسى مى‏سپارد تا آن را آباد كند و مخارج خویش و زمین را از درآمد آن بردارد و بقیه را به ناحیه ما بفرستد، آیا جایز است؟ این كارها براى كسى كه از طرف واقف تعیین شده، جایز است؛ ولیكن براى غیر آن جایز نیست.

و اما این كه پرسیده‏اى رهگذرى از كنار درختانى كه به ما وقف شده، عبور مى‏كند و از میوه آن مى‏خورد، آیا براى او حلال است یا نه؟ جواب این است كه : خوردن آن براى رهگذر حلال و بردن آن حرام مى‏باشد.(2)

پی‌نوشت‌ها:

* در زمان نواب بزرگوار امام زمان (عج) عده‏اى از مردم موثق بودند، كه از طرف نواب توقیعاتى براى آنها مى‏رسید، یكى از آنها ابوالحسین محمدبن جعفر اسدى بود (الغیبه، ص 415). یكى از وكلاى حضرت در منطقه رى بود. صالح بن ابى صالح مى‏گوید: در سال 290 هجرى عده‏اى از من خواستند كه چیزى را به عنوان مال امام از آنها بپذیرم ولى نپذیرفتم نامه‏اى نوشتم و كسب تكلیف كردم جوابى براى من آمد كه: محمدبن جعفر اسدى در رى است مال به او تحویل داده شود كه او از موثقین ماست. اسدى در ماه ربیع الثانى سال 312 در حالى كه مردم او را به عدالت مى‏شناختند، بدون تغییر عقیده به جهان باقى شتافت. (الغیبه، ص 415 و 416).

1- سوره هود، آیه 18.

2- كمال الدین، ج 2، ص 520، حدیث 49/ احتجاج طبرسى، ج 2، ص 479 /بحارالانوار، ج 53، ص 182 روایة 11.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.