تبیان، دستیار زندگی
محففانی از دانشگاه منچستر فرش هوشمندی طراحی کرده‌اند که می تواند با الگوبرداری از گام‌های انسان زمین خوردن و همچنین مشکلات حرکتی را پیش‌بینی کند. این طرح چیزی شبیه به یک فرش است که بر روی زمین پهن می شود و افراد بایستی بر روی آن گام بردارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرش جادویی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند

فرش جادویی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند

فرشی که از زمین خوردنتان جلوگیری خواهد کرد

محففانی از دانشگاه منچستر فرش هوشمندی طراحی کرده‌اند که می تواند با الگوبرداری از گام‌های انسان زمین خوردن و همچنین مشکلات حرکتی را پیش‌بینی کند.

این طرح چیزی شبیه به یک فرش است که بر روی زمین پهن می شود و افراد بایستی بر روی آن گام بردارند.

چیزی حدود 30 الی 40 درصد از هر جامعه‌ای را مسن‌ها تشکیل می‌دهند که یکی از معضلات رایج در بین آن‌ها زمین خوردن است.این افراد که به علت مرور زمان و گذشت سن دچار تغییراتی در الگو های حرکتی اندامها از جمله پاها در حین راه رفتن شده‌اند و همچنین افرادی که دارای ناتوانی های حرکتی هستند و یا بیمارانی که دچار اختلالات اعصاب هستند، گاهی اوقات به علت این تغییرات که منجر به عدم توانایی فرد در حفظ تعادل می‌شوند به زمین می‌خورند. اگر پوکی استخوان در سنین بالا را نیز در نظر بگیریم یک زمین خوردن ساده می‌تواند آسیب‌های جدی استخوانی را پدید آورد.

فرش جادویی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند

این قالی هوشمند می تواند با الگو برداری از وضعیت گام برداشتن افراد، این تغییرات را شناسایی کرده و پیش بینی کند که چه حرکاتی روندی بحرانی دارند و ممکن است منجر به عدم توانایی فرد در حفظ تعادلش شوند. بیماران و افراد مسن با دانستن این نکته با احتیاط بیشتری قدم بر می دارند و می توانند مشکلات حرکتی خود را قبل از بروز حادثه ای با پزشک خود در میان بگذارند.

فرش جادویی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند

لایه زیرین این قالی هوشمند شامل مجموعه ای از فیبر های نوری پلاستیکی و سنسور های الکترونیکی است. این مجموعه با استفاده از تکنیک توموگرافی به گستراندن نور در سطح زیرین قالی می‌پردازد. در هنگام راه رفتن می‌تواند تصاویری دو بعدی از نحوه گام برداشتن فرد تهیه کند. پس از تهیه این تصاویر سیگنال‌هایی به یک کامپیوتر ارسال می شود و در آنجا اطلاعات مورد پردازش قرار می‌گیرند.

فرش جادویی از زمین خوردن جلوگیری می‌کند

به کمک یک نرم افزار، کار نقشه برداری از گام های فرد در هنگام حرکت روی این فرش، انجام می‌شود. این برنامه دارای پتانسیل پیش بینی تغییرات الگوی راه رفتن انسان و بررسی وضعیت خطر است. با این وجود کوچکترین تغییرات در گذر زمان که معمولا توسط خود فرد و یا اطرافیان قابل تشخیص نیست، به کمک این فرش هوشمند قابل شناسایی و پیگیری است.

این طرح می‌تواند بسیار کاربردی باشد و به مرور زمان به یک ابزار کمک درمانی برای کلیه افراد دارای ناتوانی خاص و بیماران با اختلالات حرکتی محسوب شود. وجود این قالی هوشمند در بیمارستان‌ها و یا حتی منازل بیماران می‌تواند کمک بزرگی به پزشکان معالج آنها در زمینه پی گرفتن مسیر درمانی صحیح باشد.

منبع: پایگاه شبکه ملی مدارس - رشد

تنظیم: نسرین صادقی