تبیان، دستیار زندگی
شهید قدوسی، مردی كه بهترین طلاب حوزه شاگردان مدرسه‌اش بودند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید قدوسی از زبان آیت الله جنتی

شهید قدوسی

شهید قدوسی، مردی كه بهترین طلاب حوزه شاگردان مدرسه‌اش بودند .

شاید یكی از خصوصیات بارز شهید قدوسی ویژگی‌های اخلاقی‌اش بود كه از او یك مربی و استاد تمام عیار اخلاق ساخته بود كه كلاس‌های اخلاقی‌اش هنوز آرزوی بعضی از شاگردان جا مانده از غافله شهدای آن سال‌های مدرسه حقانی است.

در همین زمینه حضرت آیت الله جنتی در یادداشتی شفاهی كه در یادنامه شهید قدوسی در سال 1361 منتشر شد، به ترسیم صفات برجسته و ویژگی‌های بارز اخلاقی این شهید پرداخت كه در ادامه متن كامل آن آمده است:

هیچگاه از او نشنیدم كاری را كه برای خدا كرده بازگو كند یا به نوعی به رخ بكشد .

بسمه تعالی

من المومنین رجال ...

آشنایی من با شهید قدوسی از حوزه‌های درس و صفوف جماعت و برخوردهای عادی روزانه در حوزه علمیه قم شروع شد و ارتباط نزدیكمان در مدرسه حقانی برقرار گردید كه دوست مشتركمان شهید بهشتی او را بعنوان مدیر و مرا به عنوان استاد برای همكاری در آنجا دعوت كرد. یعنی از حدود سال 42.

و روز به روز همكاری بیشتر و صمیمانه‌تر شد چنانكه در سال‌های اخیر قبل از پیروزی انقلاب امور مدرسه از برنامه ریزی و مدیریت و تدریس را با هم بعهده داشتیم و پس از پیروزی انقلاب و درگیر شدن با كارهای اجرایی نیز روابط همچنان استوار و محكم ادامه داشت.

من او را خوب می شناختم و از روحیاتش باخبر بودم. شهید قدوسی مردی بود با صفات برجسته كه باعث امتیازات چشمگیر او بود.

اخلاقی ستودنی داشت و حدود هفده سال آشنایی كه با او داشتم هیچ نشانی از تظاهر و ریا را در او نیافتم. هیچگاه از او نشنیدم كاری را كه برای خدا كرده بازگو كند یا به نوعی به رخ بكشد و من این خصلت را از بهترین خصال انسانی می دانم كه كار را برای خدا بكنند و حتی توقع نداشته باشند در عوض موقعیتی در دلها كسب كنند و وجهه‌ای در جامعه بدست آورند.

او روحانی متین و موقری بود و هرگز در طول معاشرت سخنی مبتذل و یا حركتی ناهنجار از او ندیدم. در هیچ مجلسی هر چند خصوصی و در هیچ حالتی هر چند مواقع تفریح و بذله گویی و شوخی‌های ركیك از نشنیدم.

در كارها جدی و سختگیر بود از آن زمان كه مسئولیت مدرسه را به عهده گرفت همه كارها را تعطیل كرد حتی برای رسیدگی به مختصر مستغلات ارثی كه در نهاوند داشت به آنجا سركشی نمی‌كرد كه از این راه خسارت‌هایی نیز متوجه وی شد. اوقات تعطیل و حتی تعطیلات تابستان وی نیز وقف مدرسه بود.

نمونه جدیت و پشتكار بود

انصافا نمونه جدیت و تلاش و پشتكار بود. صبح‌ها در شرایط مختلف گاهی پیش از آفتاب در مدرسه بود و چون نسبت به دستگاه پلی كپی حساس بود، شخصا اوراق و جزوه‌ها را كپی می كرد. امور داخل خانه را به دست آقازاده‌ها، شهید محمد حسن و محمد حسین سپرده بود.

در امور طلاب از جهات درسی، ‌اخلاقی، ‌انضباطی و غیره زیاد دقیق بود،‌ برای تدریس بیش از جهات علمی از جهات اخلاقی استاد دقت داشت و به همین دلیل بود كه طلاب مدرسه منتظریه (حقانی) از بهترین طلاب قم بودند.

هنوز هم غالب آنها در هر پستی انجام وظیفه می كنند مورد رضایت‌اند و افراد نخبه ای علما و عملا از مدرسه برخواستند. مدرسه هفته‌ای یك روز معمولا پنج شنبه ها برنامه ای بعنوان درس اخلاق داشت كه از اساتید مختلف استفاده می شد.

موثرترین آنها برنامه شهید قدوسی بود و با اینكه معمولا محصلین از استاد یا مدیر سختگیر چندان دلخوش نیستند اثری كه سخنان او در روح آنان می نهاد، مدتی ادامه داشت، گاهی طلاب اظهار می كردند پس از برنامه‌های درس اخلاق بلافاصله درس برای ما نگذارید و می خواستند اثر روحی درس اخلاق تا مدتی در آنها باشد و مدتی در آن حالت بمانند.

بسیار رازدار بود

رفتار وی با طلاب چنان متین و معقول بود كه طلابی كه از مدرسه به دلائلی اخراج می شدند،‌ باز نسبت به وی حق احترام داشتند و گاهی در صف مدافعین او قرار می گرفتند.

از صفات دیگر برجسته ایشان رازداری، حفظ اسرار و حساب شده سخن گفتن بود. در دوران نهضت با اینكه مدرسه كانون پرورش نیروهای انقلابی بود و مكرر دژخیمان ساواك و شهربانی به مدرسه هجوم آوردند، هیچ برگه‌ای از همكاری او با عناصر انقلابی بدست نیاوردند، با اینكه مستقیم و غیر مستقیم در جریان حركت‌ها بود و به بچه‎ها كمك می‌كرد.

در مدیریت و مدبریت كم نظیر بود و به همین دلیل موقعی كه دادستانی انقلاب وضعفی آشفته داشت و عناصر نامطلوبی در آن راه یافته بودند، با اینكه قرار بود روحانیون كمتر در كارهای اجرایی دخالت كنند، دادستانی كل انقلاب به وی سپرده شد و در مدت كوتاهی این ارگان انقلابی حساس را سر و سامان داد و كارهای بی رویه و احیانا ضد انقلابی را كه در این مركز نگهبانی انقلاب صورت می گرفت مهار كرد.

از تشریفات، تكلفات، صدرنشینی‌ها و خود بزرگ بینی‌ها سخت بدور و متنفر بود. در مجالس عمومی كه وارد می‌شد، خوش داشت هر نقطه كه جا هست بنشیند، ‌از مطرح شدن پرهیز داشت، بدین جهت كمتر در صفحه تلویزیون ظاهر می‌شد و یا مصاحبه می‌كرد.

در مجموع از انسان‌های نادری بود كه جایشان دیر پر می شود. خداوند او و دیگر شهیدان را با بهترین شهدای عالم محشور فرماید، توفیق جهاد و شهادت را به ما نیز عطا فرماید و هرچه زودتر از بركت این خون‌های پاك كه به دست ناپاكان به زمین ریخت،‌انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.


منبع:

رجا نیوز

تهیه و تنظیم: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان