تبیان، دستیار زندگی
ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان ارزیابی خود را از مولفه های اقتصاد مقاومتی و نحوه تحقق آن مطرح می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است

اقتصاد مقاومتی

ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان ارزیابی خود را از مولفه های اقتصاد مقاومتی و نحوه تحقق آن مطرح می کند.

به گزارش روابط عمومی، بخش اقتصادی موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در گفتگویی با ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، راه های تحقق اقتصاد مقاومتی را بررسی کرد.

فتحی پور با اشاره به سخنان رهبری می گوید:«فرمایشات مقام معظم رهبری در هر برهه ای فصل الخطاب است. ایشان بحث دستیابی به اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند تا بتوان در کشور به رشد اقتصادی بالا دست یافت. ثروت، سرمایه، منابع طبیعی و منابع انسانی مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند و کشوری که این سه مولفه را داشته باشد می تواند ضمن حفظ استقلال، تولید خود را افزایش دهد و به کشوری استراتژیک در دنیا تبدیل شود.در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی تن به تن را با ما شروع کرده، تمامی وزارتخانه های اقتصادی از جمله جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مکلفند ظرفیت ساخت کالاهای اساسی مورد نیاز داخل را به 100 درصد برسانند. ما باید واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه را حذف کنیم و این را به عنوان استراتژی خود تعریف کنیم. همچنین با لحاظ وضعیت معیشتی مردم باید جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی را بگیریم، یک یا حسین دیگر بگوییم و تولید را افزایش دهیم. در این صورت است که میتوان به تحقق اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشاند ضمن اینکه کاهش هزینه و صرفه جویی را نیز شاهد بود.»

وی افزود: «قوای سه گانه نیز باید در این مسیر اختلاف ها را کنار بگذارند و تحت فرماندهی رهبری صف آرایی کنند تا اگر تحریم ها 50 سال دیگر هم ادامه داشته باشد بتوانیم از آن عبور کنیم. در واقع باید کشور را از وابستگی رها کنیم و جلوی خام فروشی را بگیریم. زمانی در دوران جنگ تحمیلی قیمت نفت از 24 دلار به 8 دلار رسید اما ما توانستیم این وضع را مدیریت کنیم تا مشکل اقتصادی پیش نیاید. اکنون هم که قیمت نفت به 150 دلار رسیده، دنیا به نفت نیاز دارد. ما باید سعی کنیم مواد خام نفتی را به صنایع بالا و پایین دستی تبدیل کنیم، کشور را به سمت تولید، رقابت، کاهش قیمت و صرفه جویی در مصرف ببریم تا کشورمان از نظر اقتصادی توانمند شود.»

گفتنی است این گفتگو توسط سارا کیان برای بخش اقتصادی تبیان تهیه شده و متن کامل آن در بخش اقتصادی سایت قابل مشاهده است.

تنظیم: هومن بهلولی