تبیان، دستیار زندگی
من پگاه توتک هستم که به همراه دوستانم زینب ملانوردی و مرضیه شیخ‌نیا از دبیرستان الزهرای جزیره کیش در این جشنواره شرکت کرده ایم. موضوع پژوهش ما کروماتوگرافی می باشد که اولین بار توسط گیاه شناس روسی توسعه یافت. کروماتوگرافی روشی در علم شیمی برای جدا کردن...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش)

در هفتمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی تبیان

کروماتوگرافی

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش)

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان : با سلام و وقت به خیر ، لطفاً خودتان را معرفی کنید.

من پگاه توتک هستم که به همراه دوستانم زینب ملانوردی و مرضیه شیخ‌نیا از دبیرستان الزهرای جزیره کیش در این جشنواره شرکت کرده ایم. موضوع پژوهش ما کروماتوگرافی می باشد که اولین بار توسط گیاه شناس روسی توسعه یافت. کروماتوگرافی روشی در علم شیمی برای جدا کردن اجزای یک مخلوط است که با آن می توان جداسازی هایی را که به روش های دیگر خیلی مشکل می باشند، انجام داد.

کروماتوگرافی یکی از پرکاربردترین شاخه های شیمی در علم و صنعت می باشد. به عنوان مثال در پزشکی قانونی، تست اعتیاد با تجزیه ادرار شخص، در تشخیص داروهای تحریک کننده سیستم عصب مرکزی و الکل ها و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش)

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: چه عاملی باعث شد این پژوهش به ذهن شما برسد؟

کروماتوگرافی علمی است فراتر از دوره دبیرستان و مختص مقاطع بالاتر دانشگاهی می باشد. در زندگی روزمره بسیار پرکاربرد است و شیرین و جذاب است. بنابراین ما هم به آن علاقه‌مند شدیم.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: مشوق شما در این زمینه چه کس یا کسانی بوده اند؟

مشوق ما در این پژوهش دبیر شیمی ما بوده اند.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: آیا در این مدت که مشغول این پژوهش بودید لطمه ایی به درستان زده شد؟

مسلما این کار وقت زیادی را از ما گرفت اما با برنامه ریزی صحیح هم به درس هایمان پرداختیم و هم به کار پژوهشی.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش)

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: خانم مرضیه شیخ‌نیا آیا شما قبلا با تبیان آشنایی داشتید؟

ما قبلا با تبیان آشنایی نداشتیم اما یکی از اعضای گروه که سال گذشته در جشنواره تبیان شرکت کرده بود و جزو گروه های برتر بود، تبیان را به ما معرفی کرد و ما علاقه مند شدیم.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: شما که به کار پژوهشی پرداختید آیا به هم سن و سالان خود پیشنهاد می کنید که به دنبال کارهای پژوهشی بروند؟

بله اگر علاقه مندند حتما اقدام کنند شاید حتی شکست بخورند ولی در ادامه حتما موفق خواهند شد و بسیار لذت خواهند برد.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: خانم زینب ملانوردی شما چطور؟ آیا به هم سن و سالان خود پیشنهاد می کنید که سراغ پژوهش بروند؟

من به عنوان یک نوجوان پانزده ساله به همه ی هم سن و سالان خود توصیه می کنم دوران نوجوانی که دوران بسیار گرانبها و ارزشمندی است را نباید به راحتی از دست داد. بهترین کار این است که به دنبال علم و پژوهش بروند زیرا در سن نوجوانی انسان دارای توانایی های زیادی است.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش)

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: به عنوان آخرین مطلب برای کسانی که مطلب شما را می خوانند چه پیامی دارید؟

توصیه من به دوستان این است که در کنار درس و کارهای تحقیقی و پژوهشی، به تفریح نیز بپردازند. که در آینده حسرت روزهای رفته را نخورند. در واقع همه چیز را با هم داشته باشند.

مصاحبه با دانش ‌آموزان دبیرستان ‌الزهرا (جزیره کیش) تبیان: در پایان از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید بسیار سپاس گزارم.

بخش پژوهش های دانش آموزی، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی