تبیان، دستیار زندگی
کمیته ملی استرداد دارایی‌های به سرقت رفته مصر اعلام کرده که دیکتاتور سابق مصر از محل کمک‌های بلاعوض دولت آمریکا اقدام به خرید ۲۹ هواپیما برای کارهای شخصی کرده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیکتاتوری با 29 هواپیمای شخصی


کمیته ملی استرداد دارایی‌های به سرقت رفته مصر اعلام کرده که دیکتاتور سابق مصر از محل کمک‌های بلاعوض دولت آمریکا اقدام به خرید 29 هواپیما برای کارهای شخصی کرده بود.

حسنی مبارک

به گزارش فارس به نقل از شبکه العربیه، «معتز صلاح الدین» رئیس کمیته ملی استرداد دارایی‌های به سرقت رفته مصر خبر داد که حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر اقدام به خرید 29 هواپیما برای کارهای شخصی خود کرده بود.

این مجموعه شامل هواپیماهای ایرباس برای سفرهای خارجی، گلف استریم و بالگردهای ویژه برای نجات در شرایط ویژه بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده خرید این هواپیماها تنها برای استفاده شخصی مبارک و نزدیکان وی بوده است و هزینه آن به طور کامل از محل کمک‌های آمریکا به مصر پرداخت شده است.

آمریکا به دولت مصر به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در منطقه در راستای تامین امنیت این رژیم سالانه 2 میلیارد کمک ارائه می‌داد و مصر پس از اسرائیل دومین دریافت کننده کمک‌های آمریکا بود.

صلاح الدین افزوده که فردی به نام دکتر «محمد الجمل» و تعدادی از اعضای کمیته موسوم به ادیان سه گانه در کانادا و آمریکا واسطه این معاملات برای رژیم حسنی مبارک بوده است.

کمیته ادیان سه گانه کمیته‌ای بود که در زمان حسنی مبارک توانست تا شرایط دیدار شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی با ملک عبدالله پادشاه عربستان و شیخ قرضاوی رئیس الازهر را در نیویورک فراهم کند.

همچنین اسامی افرادی چون «دیوید برایس» نماینده کارولینای شمالی در کنگره نیز در این لیست دیده می‌شود که دلال فروش این هواپیماها به دولت قاهره از طرف وزارت دفاع آمریکا بود.

«معتز صلاح الدین» رئیس کمیته ملی استرداد دارایی‌های به سرقت رفته مصر خبر داد که حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر اقدام به خرید 29 هواپیما برای کارهای شخصی خود کرده بود

بنابر گزارش کمیته استرداد دارایی‌های به سرقت رفته، از سال 1996 میلادی تا 2010 دولت حسنی مبارک بیش از یک میلیارد دلار برای خرید این هواپیماها پرداخت کرده است.

این در حالی است که گزارش‌هایی از مبالغ هنگفت ثروت مبارک و 103 نفر از نزدیکان وی در بانک‌های مختلف آمریکایی و اروپایی منتشر شده و دولت قاهره تلاش دارد تا این ثروت‌ها را که هم اکنون بلوکه شده به کشور بازگرداند.

بخش سیاست تبیان

منبع : الف