تبیان، دستیار زندگی
در طی سالهای 2005 و 2006 و پس از کشف سیاره ای در دوردست که آب و هوایی شبیه کره زمین داشت ، احتمال وجود موجودات فضایی قوت گرفت . در نتیجه دانشمندان سعی کردند طی پروژه ای به نام «بیکن» با این سیاره ارتباط برقرار کنند . پس گذشت چند سال در حین مانور مشترک نیر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بلاهت تبلیغاتی

نگاهی به فیلم « ناوشکن»


در طی سالهای 2005 و 2006 و پس از کشف سیاره ای در دوردست که آب و هوایی شبیه کره زمین داشت ، احتمال وجود موجودات فضایی قوت گرفت . در نتیجه دانشمندان سعی کردند طی پروژه ای به نام «بیکن» با این سیاره ارتباط برقرار کنند . پس گذشت چند سال در حین مانور مشترک نیروی دریایی آمریکا با دیگر کشورها ناگهان 5 شی ناشناخته به زمین برخورد می کنند . نیروی های دریایی پس از بررسی متوجه می شوند که اشیاء ناشناخته سفینه موجودات فضایی بوده و گویا برای نابودی زمینی ها آمده اند ...

فیلم « ناوشکن»

طی سنت سالهای گذشته اگر امریکایی ها بخواهند برای ارتش و قوای نظامی خود تبلیغات وسیعی داشته باشند در هزینه کردن سنگ تمام گذاشته و بدون هیچ چشم داشتی پولهای کلانی را صرف ساخت فیلمهایی بی محتوا همچون « ناوشکن» می کنند . این فیلم که از بسیاری عناصر فیلمهای علمی تخیلی قبل از خود استفاده کرده و شبهاهت زیادی به آنها دارد حاوی همان پیام تکراری و نخنمای گذشته است " آمریکا و نظام حاکم بر غرب تنها سیستمی است که جهان را از خطراتی که در آینده رخ می دهد حفظ می کند " . قصه فیلم نیز با چهار چوبی بسیار ساده ، تکراری و فوق ابلهانه تنها برای کودکان و نوجوانان جذاب و مهیج بوده و از همان ابتدای فیلم مشخص است چه کسی ، با چه شرایطی و چگونه قرار است قهرمان شکست ناپذیر و ناجی تمام دنیا شود .

فیلمساز از همان ابتدای فیلم پس از اطلاعاتی که درباره پروژه بیکن داده می شود ، شروع به ترسیم شمایل قهرمان فیلم می کند . « آلکس هاپر » پسری خوشگذران که هیچ هدفی جز اتلاف اوقاتش نداشته ، و به خاطر علاقه ای که به « سم » ، دختر یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا دارد ، وارد ارتش می شود . پس از آن که آلکس از خود بی عرضگی نشان داده و نمی تواند از پدر «سم» خواستگاری کند و بعد از مطرح شدن اخراج آلکس از ارتش بدلیل بی انضباطی ، پایان قصه کاملا لو رفته و از جذابیت فیلم به شدت کاسته می شود . چراکه طبق روال گذشته ، کاملا واضح است که در طول فیلم آلکس عملی قابل تحسین انجام داده و به پدر سم ثابت می کند که لیاقت او را دارد و بیننده فقط منتظر چگونگی این عمل تحسین برانگیز است . پس از آنکه آشکار می شود اشیائی که با زمین برخورد کرده اند ، سفینه های موجودات فضایی بوده و بیگانگان سعی دارند زمین را نابود کنند ، نیروی های دریایی سعی می کنند با آنها مقابله کرده که حاصل آن چیزی جز کشته شدن تمام فرماندهان آمریکایی مانور نیست . در اینجاست که معلوم می شود آلکس قرار است با نجات دنیا از دست بیگانگان به دختر مورد علاقه اش برسد .

فیلمساز هر عنصری را که برای جذب بیننده می توانسته به فیلم افزوده و برای بالابردن فروش فیلم تمام توان خود را به کار بسته است ولی متاسفانه بدلیل استفاده نا بجا از هر عنصر ، تلاش فیلمساز نه تنها کمکی به بالا بردن کیفیت فیلم نکرده ، که از ارزش آن نیز کاسته است .

آلکس که تنها افسر ارشد باقی مانده است ، فرمانده نیروهای آمریکایی می شود . پس از فرمانده شدن آلکس قصه به دو قسمت تقسیم شده که قسمت اول ادامه نبرد نیروهای دریایی با بیگانگان است ، و قسمت دوم که بسیار بسیار مضحک و احمقانه به کوه نوردی سم همراه با یک جانباز جنگی می پردازد و حذف این قسمت و بلاهت جاری در آن می توانست به بالابردن ارزش فیلم کمک زیادی کند .

فیلمساز هر عنصری را که برای جذب بیننده می توانسته به فیلم افزوده و برای بالابردن فروش فیلم تمام توان خود را به کار بسته است ولی متاسفانه بدلیل استفاده نا بجا از هر عنصر ، تلاش فیلمساز نه تنها کمکی به بالا بردن کیفیت فیلم نکرده ، که از ارزش آن نیز کاسته است . به عنوان مثال استفاده از « ریانا یا همان ریحانا » خواننده معروف در نقش یکی از نیروهای دریایی آمریکا که اساسا حضور او و نقشش کاملا بیهوده و حذف آن نیز به فیلم هیچ لطمه ای نمی زد ؛ یا استفاده فله ای و نابجا از جلوه های بصری که علیرغم کیفیت بالای اجرای آن کمک چندانی به جذابیت فیلم نکرده است .

آخرین کاری که فیلمساز برای پایین آوردن کیفیت فیلم خود انجام داده زمانی ست که آلکس تصمیم می گیرد با یک کشتی جنگی70 ساله که به صورت موزه درآمده همراه با نیروهای بازنشسته ارتش که در کشتی مشغول به کارند ، به جنگ با بیگانگان رود ؛ و این لحظه ای ست که فیلم شعارها و تبلیغات خود برای ارتش آمریکا را به اوج می رساند .

Battleship

« ناوشکن»

محصول 2012

هنرپیشگان : تیلور کیچ ، بروکلین دکر ، لیام نیسون

کارگردان : پیتر برگ

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران / مهدی علیپور