تبیان، دستیار زندگی
واقعیتش، همینطور نمی شود دست نیمه گمشده را گرفت و برد سر خانه و زندگی. بالاخره هر چیزی رسم و رسوم خودش را دارد و باید خرج کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با هزینه‌های ازدواج


واقعیتش، همینطور نمی شود دست نیمه گمشده را گرفت و برد سر خانه و زندگی. بالاخره هر چیزی رسم و رسوم خودش را دارد و باید خرج کرد. چقدرش البته معلوم نمی کند، یک کمی به سلیقه و رویای شما بستگی دارد، کمی به جبر جغرافیایی و قیمت های محلی و مقادیر زیادی هم به نوسان بازار.

هزینه‌های ازدواج

طلا و جواهر

معمولا اولین خریدی که عروس و داماد برای ازدواجشان می کنند، از حلقه ازدواج و جواهرات شروع می شود. در این بالا پایینی و موج های سینوسی قیمت طلا، نمی شود قیمت واحدی را گفت اما نوع نگینی که روی طلا سوار می شود در مجموع قیمت تاثیر زیادی دارد.

نگین های اتمی قیمت بسیار پایین تری از نگین های برلیان و مارکیز دارند اما در عوض زمان فروش، نگین اتمی ارزش فروش ندارد. برای کسانی که قصد دارند هزینه کمتری برای طلا بپردازند، این روزها سرویس های تراشه در بازار بسیار زیاد است که هم زیبا هستند و هم قیمت بسیار پایین تری نسبت به سرویس های جواهر و نگین دار در بازار دارند.

لباس

خرید لباس از آن خریدهایی است که قیمت آن با قیمت محله و منطقه به طرز عجیبی ارتباط مستقیم دارد. پس قیمت بالای لباس همیشه نشان دهنده کیفیت بالای آن نیست. تمام مزون ها و فروشگاه ها کلی منو و ژورنال جلوی دست مشتری می ریزند که تنوع انتخاب مشتری را بالا می برند و اینطور وقت هاست که به عروس خانم ها توصیه می شود که آقا داما را با خودشان نیاورند تا هر چه دلشان می خواهد، بین مزون ها و پاساژها چرخ بزنند. قیمت پارچه و نوع دوخت و تعداد سنگ دوزی ها هم روی قیمت تاثیر زیادیدارند و پیدا کردن یک لباس متناسب با قیمت مناسب را کمی سخت تر می کند.

از طرفی، برعکس تصور خیلی از افراد، خرید کت و شلوار مخصوصا کلت و شلوار دامادی خرید آسانی نیست و علاوه بر جیب باید برای آن وقت و حوصله خرج کرد. کت و شلوارهایی که برندهای معروفی دارند، قیمت بسیار بالاتری دارند و عروس و داماد لازم نیست با همه خرج هایی که برای ازدواج دارند، پولشان را به پای مارک بریزند. هنگام خرید کت و شلوار باید به اندازه و فرم ایستادن لباس مخصوصا سرشانه ها و پاچه های شلوار دقت کرد. کسانی که قد کوتاه تری دارند نباید کت های بلند بپوشند چون کوتاه تر نشانشان می دهد و بالعکس خیلی قدبلندها باید کت های به نسبت بلندتری بپوشند تا متناسب جلوه کنند.

آرایشگاه

سرخاب و سفید آب عروس خانم این روزها خرج کمی ندارد. برای انتخاب آرایشگاه حتما باید یک نیم نگاهی به مارک و محصولات آرایشی خانم آرایشگر انداخت تا بعد از مراسم عروسی، پوست عروس خانم بتواند به حیات خودش ادامه دهد. الان مثل قدیم ترها نیست. آرایشگاه هایی که کارکنان و کادر زیادی دارند، همان اول یک ورودی درست و درمان می گیرند و عروس خانم باید برای استفاده از خدمات آرایشگاه فیش بگیرد و آخر یک هزینه حسابی روی دست آقا داماد می گذارد.

هزینه‌های ازدواج

آینه و شمعدان

نقلی اما خوبش را بخرید. صحبت یک عمر خاطره است. آینه و شمعدان از واجبات سفره عقد است که روبروی عروس و داماد می گذارند تا خودشان را در آن ببینند و از قدیم گفته اند فلسفه اش این است که دل هایشان مثل آینه صاف و زلال باشد. دو شمعدان هم کنار آینه قرار می گیرد که نشاندهنده گرمی و روشنایی پیوند ازدواج است. سایزها و جنس های مختلفی از آینه و شمعدان در بازار موجود است که پرطرفدارترین آنها آینه و شمعدان های روکش نقره با شمعدان های کریستالی و گوشواره دار است. هنگام خرید باید به فکر جا دادن آینه و شمعدان در خانه بخت هم بود که خریدی نکنند که در آخر فقط جلوی دست و پایشان را بگیرد.

محضر

اگر بخواهید محضردار برای خطبه عقد به خانه بیاید هزینه اش بیشتر می شود. برای ثبت ازدواج باید یک دفترخانه نزدیک آزمایشگاه پیدا کرد که آدم مجبور نباشد مدام دور خودش بچرخد.

دفترخانه همان ابتدا چند گواهی دست عروس و داماد می دهد تا بروند آزمایشگاه و آنجا با توجه به مشخصاتی که دارند، برایشان فرم پر کنند. ثبت محضری هم بدون خرج نیست و باید پول 36 امضایی که می زنند را بپردازند.

آزمایشگاه

هنوز پا را به آزمایشگاه نگذاشته، متصدی آزمایشگاه شماره حساب را کف دست مشتری می گذارد و به بانک حواله اش می دهد. نکته جالب این است که جلوی درب همه آزمایشگاه ها چندتا تاکسی خطی از آنجا تا شعبه بانک مورد نظر به صورت خودجوش فعالیت می کنند که همگی برگه واریز هم در اختیار دارند و به قول خودشان در عرض سه سوت کار را انجام می دهند اما حداقل 6 هزار تومانی عروس و داماد را پیاده می کنند.

آزمایش های ازدواج بستگی به نسبت عروس و داماد و سن و کلی چیزهای دیگر دارد اما به طور معمول ابتدا از آقای داماد یک آزمایش خون می گیرند. اگر خدای نکرده کم خونی داشت سراغ عروس خانم می روندکه مبادا کم خونی داشته باشد. ازدواج زوجی که هر دو کم خونی دارند خطرناک است و از آنها آزمایشات دیگری می گیرند تا عوامل دیگری را هم بررسی کنند. برخلاف تصور خیلی از افراد، آزمایش پرهزینه ژنتیک جز در موارد معدودی ضرورتی ندارد. اگر اثر ده ساله واکسن کزازی که قبلا زده اند تمام شده باشد، مجبورند واکسن بزنند که تب کردن و افتادن فشار و گیجی بعد از آن طبیعی است. بعد از این دو مرحله نوبت آزمایش ادرار و شرکت در کلاس های ازدواج است. بعد از آن می توانند با خیال راحت مدارکشان را در دست بگیرند و دوبارهبه محضر مراجعه کنند. اعتبار آزمایش های انجام شده یک ماهه است.

هزینه‌های ازدواج

سفره عقد

از قدیم رسم بوده که هنگام عقد عروس و داماد یک پارچه ترمه جلویشان پهن می کردند و روی آن آینه و شمعدان، قرآن نبات، نان و پنیر و سبزی، بادام و عسل می گذاشتند. حالا سفره های عقد امروزی برای خودشان کلی دم و دستگاه دارند و کرایه کردنشان هزینه کمی ندارد. در خیلی از تالارها اتاق عقد طراحی شده است که عروس و داماد قبل از مراسم عروسی آنجا می روند و خطبه عقد را جاری می کنند. خیلی از عروس و دامادها هم علاقه دارند برنامه عقد را قبل از مراسم عروسی در منزل برگزار کنند و سفره را برای خانه کرایه می کنند.

خرید عروس و داماد

عروس خانم و آقا داماد هر کدام با خودشان یک چمدان به خانه بخت می برند که خرید چمدان و محتویات عروس خانم به عهده خانواده آقا داماد و خرید چمدان لوازم آقا داماد به عهده خانواده عروس خانم است. داخل چمدان هم لوازم شخصی مثل حوله، لباس شخصی و مجلسی و لوازم آرایشی بهداشتی است که الان تشخیص دادن جنس اصل از تقلبی خودش داستانی دارد و همیشه نمی شود به حرف های فروشنده اعتماد کرد.

خاطره بازها بیشتر از هر چیز سعی می کننند برای عکاسی و فیلمبرداری مراسم ازدواجشان هزینه کنند و تا می توانند از آن روز یادگاری جمع کنند

آتلیه عکس و فیلمبرداری

غیر از موارد اضطراری مالی، به صفر کردن این گزینه فکر نکنید، خاطره است دیگر. خاطره بازها بیشتر از هر چیز سعی می کننند برای عکاسی و فیلمبرداری مراسم ازدواجشان هزینه کنند و تا می توانند از آن روز یادگاری جمع کنند. هزینه ای که برای عکاسی و فیلمبرداری پرداخت می شود، بستگی زیادی به کیفیت دکور و تعداد و سایز عکس ها و تعداد خدماتی که استفاده شده دارد. برای همین نمی توان قیمت واحدی را تعیین کرد. خیلی از آتلیه های پیشرفته از عروس و داماد ورودی هم می گیرند که تا اندازه ای هزینه را بالاتر می برد.

کارت عروسی

نوع کارتی که برای عروسی انتخاب می شود، گرچه مهم است اما مهمتر از محتوای متنی که در آن نوشته می شود نیست. اختلاف قیمت کارت ها اگرچه به نظر نمی آید اما همین تفاوت قیمت های 100 تومانی در تعداد زیاد خودش را نشان می دهد.

هزینه‌های ازدواج

ماشین و دسته گل عروس

یک آدم باسلیقه و یک ماشین نو، می تواند این هزینه را هم به صفر نزدیک کند. عروس خانم وقتی گل می چیند، هزینه اش به پای آقا داماد است. قیمت دسته گل به تعداد و نوع گلی که انتخاب می شود بستگی دارد. ماشین عروس نیز به همین صورت است و هر چه پرگل تر باشد پرهزینه تر هم می شود. برخی هم ترجیح می دهند از گل های مصنوعی و فلزی برای تزئین ماشین عروس استفاده کنند که کرایه آن کمی بالاتر است و فردای عروسی باید همه آن را پس بدهند.

تالار و خدمات تالار

تمام تالارها برای برگزاری مراسم عروس، ابتدا یک مبلغ به عنوان ورودی دریافت می کنند که نه ربطی به تعداد مهمان هایتان دارد نه منوی غذایی که انتخاب می کنید. در روزهای تعطیل و اعیاد مذهبی و آخر هفته ها این مبلغ ورودی بیشتر می شود اما اگر اواسط هفته به عنوان شب عروسی انتخاب شود، ورودی کمتری نیز دریافت می شود. برگزاری مراسم عروسی در باغ به مراتب هزینه بیشتری دارد.

بعد از انتخاب تالار و پرداخت ورودی آن حالا باید به فکر خورد و خوراک مهمان ها بود. هزینه پذیرایی به تعداد حساب می شود و باید از مهمان ها خواست که اگر تشریف نمی آورند، حتما از قبل اطلاع دهند تا هزینه اضافه پرداخت نشود. مبالغ میانگین بر اساس حداقل 100 مهمان محاسبه شده است.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از: همشهری جوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.