تبیان، دستیار زندگی
تهران و وین دو پایگاه اصلی موفق در مدیریت شهری سازمان ملل شدند . قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان ، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد . به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران بر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعطای لوح برترین مدیریت به شهردار تهران


تهران و وین دو پایگاه اصلی موفق در مدیریت شهری سازمان ملل شدند . قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد با حضور در غرفه شهرداری تهران در ششمین مجمع شهری جهان ، لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را به شهردار تهران اعطا کرد .
به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران بر این اساس دو شهر تهران و وین اتریش که موفق به دریافت این لوح برترین تجارب موفق شهری جهان از سوی سازمان ملل متحد شده اند به عنوان دوپایگاه اصلی این سازمان برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شدند.

شهردار

«مهرداد بائوج لاهوتی» عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس از با برنامه بودن شهرداری تهران، توجه شهرداری به وظایف ذاتی خود با نگاه به مسائل فرهنگی و با رویکرد شهروند محوری، نوآوری در امور خدماتی و عمرانی شهر، حفظ توأمان سرعت و کیفیت در انجام پروژه‌های شهری، تحول در خدمت رسانی، بهره‌گیری از ظرفیت ملی در توسعه شهر و به هوش بودن مدیریت شهری برای مقابله با حوادث را از عواملی برشمرد که شهرداری تهران را شایسته دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که برای شرکت در مجمع جهانی شهری به ایتالیا سفر کرده است، در جریان این حضور مفتخر به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان شده و همچنین شاهد انتخاب تهران به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بوده است. همچنین در این مجمع جهانی، تهران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه و پایگاه اصلی سازمان ملل متحد برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شد.

«مهرداد بائوج لاهوتی» نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین به بازخوانی شاخص‌هایی پرداخت که مدیریت شهری تهران با تکیه بر آنها توانسته از منظر بین‌المللی نیز در جایگاهی ویژه مطرح شود. بخش‌های مهم این گفتگو در ادامه آمده است:

•شهرداری‌ها در کشور ما وظیفه خود را در حد اجرای کارهای جمع‌آوری زباله، فضای سبز و امور عمرانی می‌بیند. در صورتی که شهرداری بر اساس قانون وظایف و ابعاد خیلی وسیع‌تری بر عهده دارد. خوشبختانه شهرداری تهران در این زمینه و همه زمینه‌ها ورود خوبی داشته و در ابعاد فرهنگی خیلی نقش‌آفرینی کرده و در اجرای کارهای عمرانی و خدماتی نیز نوآوری‌های بسیار خوبی داشته است.

فراکسیون مدیریت شهری مجلس به شهرداری تهران تاکید کرده و از شخص آقای قالیباف خواسته‌ایم که شهرداری‌ها از استان‌های مختلف به تهران بیایند و بازدیدی از بسترسازی که در شهر تهران صورت گرفته است انجام دهند و با معاونین شهردار و همین طور با خود آقای قالیباف وارد مذاکره شوند تا از این تجارب و الگوی خوبی که شهرداری تهران برایش هزینه کرده و شهرداری‌های کوچک امکان این هزینه کردن برایشان وجود ندارد استفاده کنند

•همه اینها به این معنی است که شهرداری تهران بستری برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری که سال‌ها داریم صحبتش را می‌کنیم و بسترش فراهم نبوده، ایجاد کرده است. شهرداری تهران خوشبختانه بستر مدیریت یکپارچه شهری را در اجرای مدیریت شهری در شهر تهران به طوری فراهم کرده که می‌تواند الگوی خوبی باشد.

•شهرداری تهران در حال حاضر این قدرت را دارد که در مسائل مربوط به کتابخانه‌ها، محیط زیست، اداره آب و فاضلاب شهری، بهداشت، مدرسه‌سازی و ... ورود پیدا کند و در این زمینه‌ها دارای تبحر است. این می‌تواند الگوی خوبی برای تسری به سایر شهرداری‌های کشور نیز باشد.

شهرداری

•به این جهت، فراکسیون مدیریت شهری مجلس به شهرداری تهران تاکید کرده و از شخص آقای قالیباف خواسته‌ایم که شهرداری‌ها از استان‌های مختلف به تهران بیایند و بازدیدی از بسترسازی که در شهر تهران صورت گرفته است انجام دهند و با معاونین شهردار و همین طور با خود آقای قالیباف وارد مذاکره شوند تا از این تجارب و الگوی خوبی که شهرداری تهران برایش هزینه کرده و شهرداری‌های کوچک امکان این هزینه کردن برایشان وجود ندارد استفاده کنند.

•قبل از چند سال اخیر که شهرداری تهران در ارائه خدمات به شهروندان خود نقش‌آفرینی داشته است، گاهاً عادت داشته‌ایم شهرهای دیگر دنیا را به عنوان الگو قرار دهیم. انصافاً می‌گویم و بدهکار هیچ کس هم نیستم که واقعاً شهر تهران در حال حاضر در زمینه حمل و نقل پیشرفت‌های محسوسی داشته که کاستی‌ها هم به دولت برمی‌گردد که با عملیاتی کردن تعهدات خود باید مشکلات را حل کند. تهران در زمینه‌‌های زیادی اعم از معابر، فضای سبز و ... از شهرهای خوب دنیا است و واقعاً به آن توجه شده و کارهای بزرگ و خوبی با سرعت و کیفیت بالا در حال انجام است.

•شهرداری تهران نشان داده که دارای برنامه است و یک هدف مشخصی را برای یک افق درازمدت دنبال می‌کند و از روزمرگی خارج شده است.

•فراموش نکنیم اتوبوس‌های غراضه با صندلی‌های پاره‌ای که واقعاً توهین به شهروندان ما بود و به جای آنها اتوبوس‌های «بی آر تی» جایگزین شدند. فراموش نکنیم که متوسط ساخت خطوط مترو سالانه سه کیلومتر بود اما شهرداری تهران دارد سالانه 30 کیلیومتر می‌سازد و اگر منابع نیز به شهرداری تزریق شود این قدرت را دارد که این عدد را به 50 کیلومتر هم برساند.

«محمدباقر قالیباف» شهردار تهران که برای شرکت در مجمع جهانی شهری به ایتالیا سفر کرده است، در جریان این حضور مفتخر به دریافت لوح برترین تجارب موفق شهری جهان شده و همچنین شاهد انتخاب تهران به عنوان مرکز بین المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه بوده است. همچنین در این مجمع جهانی، تهران به عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه و پایگاه اصلی سازمان ملل متحد برای انتقال تجارب موفق مدیریت شهری معرفی شد

•فراموش نکنیم که تمام تجهیزات مربوط به مترو وارداتی بود ولی الآن می‌توانم به جرأت بگویم بیش از 80 درصد ابزار و تجهیزات ساخت و حتی خود واگن‌ها در داخل کشور ساخته می‌شوند. در این زمینه‌ها ایده‌های نویی از شهرداری تهران دیده‌ایم.

•همچنین در زمینه حوادث، آمادگی از سوی شهرداری تهران دیدیم. شهرداری تهران در زمینه تهیه ابزار و ساماندهی این ابزار در نقاط مختلف شهر و ساماندهی مدیریت مقابله با بحران در خود آمادگی‌های خوبی ایجاد کرده است که نه تنها برای شهرهای دیگر ایران قابل بهره برداری است بلکه قابل استفاده برای نقاط مختلف دنیا است.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : همشهری

مقالات مرتبط :

رکاب بزنید، دود نخورید

دنیای زیر زمینی دستفروشی