تبیان، دستیار زندگی
بیمارستان محل نگهداری معتادان نیست. بیمار رهاشده حاضر به ترك بیمارستان نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیمارستان که هتل نیست!


بیمارستان محل نگهداری معتادان نیست. بیمار رهاشده حاضر به ترك بیمارستان نیست.

از ماجرای «رهاسازی دو بیمار در یكی از اتوبان‌های پایتخت» 17 ماه می‌گذرد، حادثه‌ای كه به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد و واكنش‌های بسیاری از مسئولان را برانگیخت و امروز "حمید فرازی" یكی از این بیماران همچنان در بیمارستان اقامت دارد و حاضر به ترك بیمارستان نیست و به گفته وزیر بهداشت، بیمارستان برای وی تبدیل به هتل شده و حتی تهدید هم می‌كند كه اگر وی را از بیمارستان اخراج كنند با رسانه‌ها مصاحبه می‌كند و مدعی می‌شود كه وی را كنار خیابان گذاشته‌اند.

بیمارستان

دكتر مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره سرانجام پرونده «رهایی بیماران»، گفت: در این زمینه حدود هفت نفر دستگیر شدند، احكام صادر شد و متخلفان زندانی شده‌اند. حتی عده‌ای از آنها به ما متوسل شدند كه از زندان آزاد شوند اما ما دخالتی نكردیم.

وی افزود: درباره اینكه ریشه این قضایا چه بوده، هنوز روی نظر خودمان هستیم و علت این موضوع هنوز برایمان روشن نیست.

وزیر بهداشت به خدمات رایگان بیمارستان امام (ره) به بیماران بی‌سرپرست و همچنین معتادان اشاره كرد و ادامه داد: بیمارستان امام از جمله بیمارستان‌هایی است كه بیماران معتاد زیادی به آنجا مراجعه می‌كنند و درمان می‌شوند و حتی معتادان بیشتر از مردم عادی از این بیمارستان سرویس می‌گیرند؛ اما اینكه یك دفعه یك روز ساعت 10 صبح و در وسط بیابان دو بیمار با لباس بیمارستان رها شوند و برگه رادیولوژی، پتو و سرنسخه بیمارستان اطرافشان پخش باشد و خبرنگاری هم در وسط بیابان حاضر باشد، مشخص است كه پشت این قضیه، صحنه سازی است؛ اما اینكه چه كسی و برای چه این كار را كرده است ما خبر نداریم.

جای خالی نهادهای حمایتی در پذیرش بیماران معتاد درمان یافته و بی‌سرپرست

دستجردی در پاسخ به سوال ایسنا درباره «حمید فرازی»، یكی از بیماران رها شده نیز گفت: با وجود آن كه تمام اقدامات درمانی این فرد از مدت‌ها پیش به پایان رسیده اما هنوز در بخش عفونی بیمارستان امام (ره) بستری است و حاضر به ترك بیمارستان نیست؛ كمپوت و چلوكباب سفارش می‌دهد، به پزشكان و پرستاران دستور می‌دهد و ... و البته این موضوع نتیجه كار برخی رسانه‌ها بود.

یكی از این بیماران همچنان در بیمارستان اقامت دارد و حاضر به ترك بیمارستان نیست و به گفته وزیر بهداشت، بیمارستان برای وی تبدیل به هتل شده و حتی تهدید هم می‌كند كه اگر وی را از بیمارستان اخراج كنند با رسانه‌ها مصاحبه می‌كند و مدعی می‌شود كه وی را كنار خیابان گذاشته‌اند

وی ادامه داد: بیماران از این قبیل در تهران و شهرستان‌ها زیاد داریم. به عنوان مثال فردی به مدت چهار ماه از بیمارستان حضرت رسول (ص) تكان نمی‌خورد و حاضر به ترك بیمارستان نبود.

بیمارستان-هزینه درمان

بیمارستان محل نگهداری از معتادان نیست

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا درباره چرایی ماندگاری این دسته از بیماران در بیمارستان‌ها و نقش نهادهای حمایتی در ساماندهی آنها، گفت: در این زمینه دوستان ما در بیمارستان‌ها، روسای دانشگاه‌ها، معاونین درمان، مددكاران بیمارستان‌ها با گرمخانه‌ها، بهزیستی و دیگر مراكز نگهداری این افراد صحبت می‌كنند، اما این نهادها این افراد را نمی‌پذیرند. البته خلاء قانونی هم در این زمینه وجود ندارد كار پیچیده‌تر از این قضایاست. باید برای این قضایا فكری كشوری شود؛ بیمارستان كه محل نگهداری از معتادان نیست.

دستجردی با تاكید بر اهمیت نقش خبرنگاران و رسانه‌ها در انعكاس اخبار حوزه سلامت، گفت: برخی رسانه‌ها به این موضوع دامن می‌زدند و همین طور بیمار دوم و سوم را مطرح می‌كردند؛ این درحالیست كه به عنوان مثال، فردی كه به عنوان بیمار دوم رها شده از سوی برخی رسانه‌ها معرفی شد، بیماری بود كه خانواده‌اش وی را از بیمارستان تحویل گرفته اما به منزل نبرده بودند و وی را كنار خیابان گذاشته بودند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: كار ما شكایت و شكایت‌كشی نیست اما از رسانه‌ها انتظار انصاف و رعایت اخلاق را داریم.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : ایسنا