تبیان، دستیار زندگی
گویا چرخ‌گردون یك‌بار در مشهد برعكس چرخیده و مالك خانه‌ای قاجاری می‌گوید قصد دارد از خانه‌اش كه به او ارث رسیده است نگهداری كند، اما مسؤولان شهری اجازه‌ی این كار را به او نمی‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه‌ی «امیری» بر سر دو راهی تخریب یا مرمت

مالك خانه‌ای قاجاری در فكر حفظ ارثیه‌اش است


گویا چرخ‌گردون یك‌بار در مشهد برعكس چرخیده و مالك خانه‌ای قاجاری می‌گوید قصد دارد از خانه‌اش كه به او ارث رسیده است نگهداری كند، اما مسۆولان شهری اجازه‌ی این كار را به او نمی‌دهند.

خانه قاجاری

خانه‌ی قاجاری «امیری» در خیابان نواب صفوی نهم در مشهد، سرنوشتی متفاوت با دیگر خانه‌های هم‌دوره‌ی خود مانند خانه‌ی صداقت، خانه‌ی پروین اعتصامی یا خانه‌ی امین‌السلطان در تهران دارد كه تعداد قابل توجهی از آن‌ها در شهرهای مختلف، به درخواست مالكان‌شان در طول ماه‌های گذشته از فهرست آثار ملی خارج یا تخریب شده‌اند.

مالك خانه‌ی قاجاری «امیری» گفته است كه می‌خواهد ملك شخصی‌اش را كه 30 تیرماه 1384 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، حفظ كند؛ ولی شهرداری منطقه‌ی 8 مشهد چندبار آن را پلمپ و بحث تخریب بنا را مطرح كرده است.

مالك خانه‌ی تاریخی «امیری» در این‌باره گفت: شهرداری مشهد با پلمپ كردن خانه و به بهانه‌ی طرح تعریض و نوسازی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) قصد تخریب بنا را دارد كه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خانه‌ی «امیری»

مهدی امیری گفت: این خانه در خیابان در نواب صفوی نهم با متراژ بیش از 360 مترمربع قرار دارد و به اواخر دوره‌ی قاجار متعلق است. براساس قراردادی كه مالك خانه با اداره‌ی میراث فرهنگی مشهد دارد، این بنا قرار است به مدت سه سال برای مرمت در اختیار اداره‌ی میراث فرهنگی باشد و این كار از سال 1389 آغاز شده است.

او با اشاره به این‌كه در زمان پلمپ كردن این خانه توسط شهرداری برای سومین‌بار، مرمتگران اداره‌ی میراث فرهنگی خراسان رضوی در حال مرمت خانه بودند، بیان كرد: وقتی این كار انجام شد مرمتگران یك شومینه را در دل دیوار پیدا كرده بودند كه از وجود آن اطلاعی نداشتیم؛ ولی متأسفانه فرصتی برای بررسی این شومینه هنوز به‌دست نیامده است.

وی با اشاره به این‌كه این خانه‌ی تاریخی از حدود 30 سال پیش بدون استفاده مانده است، اظهار كرد: چند سال است این خانه بدون اجازه‌ی ما به‌عنوان مالك، انبار كارگران شهرداری و رفتگران محله شده است. این خانه چهار ورودی داشت كه همه‌ی این درها توسط كارگران شهرداری از بین رفته و خانه مكانی برای ورود و خروج آن‌ها شده است. هر چقدر در این‌باره به شهرداری اعتراض می‌كنیم، فایده‌ای ندارد.

این خانه در خیابان در نواب صفوی نهم با متراژ بیش از 360 مترمربع قرار دارد و به اواخر دوره‌ی قاجار متعلق است. براساس قراردادی كه مالك خانه با اداره‌ی میراث فرهنگی مشهد دارد، این بنا قرار است به مدت سه سال برای مرمت در اختیار اداره‌ی میراث فرهنگی باشد و این كار از سال 1389 آغاز شده است.

امیری گفت: با توجه به این‌كه سال گذشته نیز در زمان مرمت این خانه توسط اداره‌ی میراث فرهنگی در زمستان، شهرداری آن را پلمپ كرد و مرمت ناتمام ماند و حتا كار در بخش‌هایی از سقف خانه نیمه‌كاره رها شد، همه‌ی دیوارهای خانه رطوبت گرفتند. امسال نیز از زمان آغاز مرمت، مرمتگران مجبور شدند عملیات مرمتی سال گذشته را دوباره تكرار كنند و هنوز به مرحله‌ی جدیدی نرسیده بودند كه باز هم خانه پلمپ شد.

خانه‌ی «امیری»

او ادامه داد: شهرداری مشهد معتقد است این خانه مكانی برای رفت‌وآمد معتادان شده، این در حالی است كه همه‌ی اهالی محل شاهد هستند كه فقط كارگران شهرداری بدون اجازه‌ی مالك خانه به این بنا رفت‌وآمد می‌كنند. با این وجود شهرداری این خانه را پلمپ می‌كند و می‌گوید به‌دلیل رفت‌وآمد معتادان به این خانه، باید آن را تخریب كرد.

وی بیان كرد: از اواخر سال گذشته، شهرداری مشهد چندبار درخواست خرید خانه را به مبلغ 950میلیون تومان مطرح كرد؛ ولی امسال بعد از سومین بار كه این خانه را پلمپ كردند، اعتباری را كه برای خریدن خانه پیشنهاد می‌دهند 720میلیون تومان است. این در حالی است كه اكنون زمین در این محدوده از مشهد متری چهارمیلیون تومان است.

او تاكید كرد: با توجه به تخریب‌هایی كه در خانه‌های اطراف رخ داده، مشخص است كه این كار برای اجرایی كردن طرح نوسازی محدوده‌ی اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) انجام می‌شود.

مالك این خانه‌ی تاریخی افزود: خردادماه امسال نیز این خانه پلمپ شد. با شكایت ما و اداره‌ی میراث فرهنگی، قاضی حكم فك پلمپ خانه را داد كه در خانه را باز كردند؛ اما بعد از چند روز در غیاب قاضی، حكم پلمپ دوباره صادر شد. مشخص نیست این وضعیت تا كی ادامه دارد.

بخش هنری تبیان


منبع:

خبرگزاری ایسنا